ΣΙΝΕ

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

Αποκρατικοποιήσεις-σοκ σε 60 μέρες: Ξυστό, Αεροδρόμιο, ΟΛΘ, ΕΥΑΘ, ΟΠΑΠ

Αποκρατικοποιήσεις-σοκ ετοιμάζει η κυβέρνηση από το Σεπτέμβριο. Διαβάστε πως θα γίνουν και τις αντιδράσεις που προκαλούν.
Να κερδίσει το «στοίχημα» έγκαιρης υλοποίησης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων του τρίτου τριμήνου του έτους θα επιχειρήσει εντός των επόμενων 60 ημερών το οικονομικό επιτελείο.
Προς την κατεύθυνση αυτή προσανατολίζεται στην επανέκδοση του Ξυστού Λαχείου με στόχο έσοδα μεταξύ 500 και 600 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση της σχετικής άδειας ή των αδειών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Ξυστό πιθανότατα θα ενταχθεί στα Κρατικά Λαχεία που βάσει προγράμματος θα πωληθούν έως τις

30 Σεπτεμβρίου.
Στο διάστημα των 60 ημερών θα πρέπει, όπως ρητά αναφέρεται σε Μεσοπρόθεσμο και Μνημόνιο, πέρα από την αποκρατικοποίηση των Κρατικών Λαχείων να γίνουν άλλα τέσσερα βήματα για να εισπραχθούν 1,3 δισ. ευρώ τα οποία μαζί με τα 390 εκατ. ευρώ που μπήκαν στα δημόσια ταμεία από την πώληση του 10% του ΟΤΕ να οδηγήσουν στην επίτευξη του στόχου του 1,7 δισ. ευρώ που έχουν θέσει οι δανειστές μας για το τρέχον τρίμηνο.

Τα τέσσερα αυτά σχέδια αξιοποίησης αφορούν:
Τη χρονική επέκταση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Την επέκταση της σύμβασης και νέες άδειες στον ΟΠΑΠ.
Την πώληση του 40% των μετοχών της Εταιρείας Υδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης.
Την πώληση του 23% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Κι αν οι κινήσεις σε λαχεία, αεροδρόμιο και ΟΠΑΠ έχουν δρομολογηθεί, παρατηρείται στασιμότητα στις αποκρατικοποιήσεις του ΟΛΘ και της ΕΥΑΘ λόγω των έντονων αντιδράσεων στη συμπρωτεύουσα από εργαζομένους, δημοτικές παρατάξεις, ακόμη και στελέχη του κυβερνώντος κόμματος.
Γι’ αυτό και δεν αποκλείεται αν το υπουργείο Οικονομικών πιάσει τον στόχο των εσόδων και με τη βοήθεια του Ξυστού να μεταθέσει τις πωλήσεις μετοχών του ΟΛΘ και της ΕΥΑΘ.
Πιο αναλυτικά, στα Κρατικά Λαχεία παρατηρείται κινητικότητα τις τελευταίες ημέρες με το σκεπτικό πως η αρμόδια υπηρεσία του υπ. Οικονομικών ενέκρινε κονδύλια για την αλλαγή της διαφημιστικής τους καμπάνιας. Οπως μας λέει παράγοντας του υπουργείου, ελέω ύφεσης έχει μειωθεί η ζήτηση αλλά και εφέτος θα έχουν κερδοφόρα χρήση. Παράλληλα η επανέκδοση του Ξυστού μπορεί να γίνει άμεσα καθώς σχετικός διαγωνισμός είχε ετοιμαστεί επί υπουργίας Γιάννη Παπαθανασίου το 2010.
Με τις αναγκαίες αλλαγές μπορεί να «τρέξει» και να αποφέρει έσοδα από 500 έως και 600 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση των αδειών. Για τα Κρατικά Λαχεία θα συσταθεί μία εταιρεία ειδικού σκοπού στην οποία θα ενσωματωθούν τα δικαιώματα για τις άδειες που θα διασφαλίζουν τους επενδυτές ότι για ορισμένο χρονικό διάστημα (10 με 15 χρόνια) η εταιρεία θα έχει το αποκλειστικό δικαίωμα να προχωρά σε εκδόσεις λαχείων.
Προκήρυξη
Για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών έχουν προσληφθεί οι σύμβουλοι και είναι θέμα χρόνου η προκήρυξη του διαγωνισμού για την επέκταση της σύμβασης κατά 20 χρόνια πλέον των 30 ετών που ισχύουν σήμερα. Οσον αφορά την ΕΥΑΘ, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει την πώληση του 40% του μετοχικού κεφαλαίου από το 74% που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο, με παράλληλη παραχώρηση του μάνατζμεντ της εταιρείας.
Το γεγονός προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στη Θεσσαλονίκη ακόμη και από τοπικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ.
Οι εργαζόμενοι αντιτίθενται στην ιδιωτικοποίηση και μάλιστα στα μέσα Ιουλίου προχώρησαν σε προσωρινή κατάληψη των γραφείων της εταιρείας.
Ανάλογες αντιδράσεις έχει προκαλέσει και η πρόθεση του οικονομικού επιτελείου να πωλήσει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου το 23,3% του ΟΛΘ (από το 74,3% που διαθέτει το Δημόσιο). Μάλιστα την αντίθεσή του στις ιδιωτικοποιήσεις της ΕΥΑΘ και του ΟΛΘ εξέφρασε σε ψήφισμά του το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης.
Πλέον το πιο πιθανό είναι οι δύο αυτές αποκρατικοποιήσεις να μην υλοποιηθούν εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Δεύτερες σκέψεις για μετάθεση της πώλησης του ΟΠΑΠ
Στο μέτωπο του ΟΠΑΠ, από την επέκταση της άδειας το οικονομικό επιτελείο αναμένει έσοδα περί τα 400 εκατ. ευρώ. Τα δύσκολα όμως θα αρχίσουν στο τέταρτο τρίμηνο του έτους που έχει προγραμματιστεί η πώληση του 34% του Οργανισμού. Στην κυβέρνηση κάνουν δεύτερες σκέψεις λόγω της χαμηλής αποτίμησής του στο Χρηματιστήριο. Εξετάζεται, λοιπόν, να μετατεθεί χρονικά η πώληση του πακέτου και έως ότου βελτιωθεί η χρηματιστηριακή κατάσταση να επιχειρηθεί εκμετάλλευση επί των μελλοντικών εσόδων (μερισμάτων που λαμβάνει το Δημόσιο από τον Οργανισμό).
Να δημιουργηθεί ένα χρηματοοικονομικό προϊόν και να διατεθεί σε funds που κυνηγούν τις υψηλές μερισματικές αποδόσεις. Για να γίνει, όμως, κάτι τέτοιο θα πρέπει να ανάψει το «πράσινο φως» η τρόικα, τεχνικό κλιμάκιο της οποίας βρίσκεται από τα μέσα της προηγούμενης εβδομά?δας στην Αθήνα και μεταξύ των άλλων έχει επαφές με τη διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας, αλλά και με τη Γενική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων. Εξάλλου, ο ΟΠΑΠ μπορεί να παίξει ρόλο και στην αποκρατικοποίηση των Κρατικών Λαχείων διεκδικώντας την αγορά τους.
fimes.gr

Δείτε περισσότερα θέματα 

Δεν υπάρχουν σχόλια: