ΣΙΝΕ

Τρίτη 20 Αυγούστου 2013

Νίκος Κουτλιάμπας: Τα ροδάκινα που μάγεψαν τους Ρώσους!!!

H εντυπωσιακή καλλονή που συνομιλεί στο κινητό μέσα σε ένα κατάστημα ειδών μαναβικής δεν διαφημίζει κάποια από τις γνωστές εταιρείες τηλεπικοινωνίας. Η αγωνία της να βρει το σήμα -που είναι το κεντρικό σενάριο του ευφάνταστου διαφημιστικού σποτ- δεν αφορά φυσικά το...
σήμα κινητής τηλεφωνίας. Κάνει όμως ένα λογοπαίγνιο με το κινητό της για να αποκαλύψει την αυτοκόλλητη ετικέτα που φέρουν για πρώτη φορά φέτος τα προϊόντα του Αγροτικού Συνεταιρισμού Βελβεντού στην Κοζάνη ώστε να ξεχωρίζουν από τον… σωρό.

Είναι το σήμα κατατεθέν της προέλευσης των ξακουστών ροδάκινων που ακόμα και τους Ρώσους έχουν μαγέψει με τους χυμούς και την ποιότητά τους, με αποτέλεσμα να απορροφούν μεγάλο τμήμα της παραγωγής τους. Την ίδια προτίμηση δείχνουν οι Ουκρανοί, οι Πολωνοί, οι Τσέχοι και οι Σλοβάκοι, αφού τα φημισμένα ροδάκινα εξάγονται σε ποσοστό άνω του 50% στις χώρες αυτές. Αν πετύχει η νέα μεγάλη προσπάθεια που ξεκινούν οι Βορειοελλαδίτες παραγωγοί, τότε σε έναν χρόνο τα προϊόντα του συνεταιρισμού ίσως να βρουν ξανά τη θέση τους στις χώρες της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, που τη δεκαετία του ’90 αποτελούσαν τη ναυαρχίδα των εξαγωγών τους. Το υπόλοιπο κομμάτι της παραγωγής, που καλλιεργείται σε μια έκταση 6.500 στρεμμάτων και υπολογίζεται σε 12.000 τόνους συνολικά, διατίθεται στην εγχώρια αγορά μέσα από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ (AB Bασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Μασούτης κ.ά.), αλλά και από το υποκατάστημα του συνεταιρισμού στη Λαχαναγορά που λειτουργεί από το 1960.

Ρίζες μισού αιώνα
Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Επιλεγμένης Πώλησης Οπωροκηπευτικών Προϊόντων (ΑΣΕΠΟΠ), όπως έχει καθιερωθεί να ονομάζεται, έχει παλιά ιστορία. Στην περιοχή, όπως εξηγεί στο «business stories» o πρόεδρος κ. Νίκος Κουτλιάμπας, οι συνεταιρισμοί πριν αλλά και μετά τον Πόλεμο αποτέλεσαν κυρίαρχο σημείο διαχείρισης των καρπών και των προϊόντων της Κοζάνης. Είτε πρόκειται για καπνά, είτε για φράουλες ή κηπευτικά, υπήρχε πάντα μια κοινοπραξία αγροτών που διαχειριζόταν και εμπορευόταν τα προϊόντα.

Αργότερα, το 1958, όταν τα ροδάκινα αποτελούσαν πλέον κυρίαρχο είδος καλλιέργειας, ιδρύθηκε ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, που σήμερα αριθμεί περίπου 400 μέλη και συντηρεί ισάριθμες οικογένειες, με ικανοποιητικό κέρδος το οποίο εξαρτάται από την ποικιλία της παραγωγής. Ο ΑΣΕΠΟΠ διατηρεί 15 μόνιμες θέσεις εργασίας και τουλάχιστον 100 εποχικές, ενώ, εκτός από τα αρωματικά ροδάκινα και νεκταρίνια που αποτελούν την καλύτερη διαφήμισή του, διακινεί σε μικρότερες ποσότητες αχλάδια, μήλα, δαμάσκηνα και κυδώνια.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, όταν ανθούσαν οι γυναικείοι συνεταιρισμοί στην Ελλάδα, ιδρύθηκε και ο αντίστοιχος συνεταιρισμός Βελβεντού με δραστηριότητες στα υφαντά, στα γλυκά και τις μαρμελάδες. Από το 2004 την εμπορική διαχείρισή του έχει αναλάβει ο ΑΣΕΠΟΠ, αλλά η κρίση έχει περιορίσει την ποικιλία και τις πωλήσεις των προϊόντων, που συγκαταλέγονται μάλλον στην κατηγορία των γκουρμέ. Ο λόγος είναι ότι πρόκειται για παραδοσιακές κυρίως μαρμελάδες με αυξημένο κόστος. Το τελευταίο διάστημα καταβάλλεται προσπάθεια να βγουν στο εξωτερικό και τα πρώτα μηνύματα είναι ικανοποιητικά, αφού οι τιμές στην αγορά της Μόσχας θεωρούνται αποδεκτές. Ο ΑΣΕΠΟΠ έχει ετησίως τζίρο περίπου 15 εκατ. ευρώ. Κάνει την επεξεργασία των προϊόντων, τα συσκευάζει όπου χρειάζεται και τα μαρκάρει, αφαιρώντας τα έξοδα, και ό,τι απομένει πηγαίνει ως κέρδος στους αγρότες.

Αν υπολογίσει κανείς ότι είναι από τους μοναδικούς συνεταιρισμούς που διαφημίζονται με τηλεοπτικό σποτ, μπορεί να συμπεράνει ότι τα προϊόντα Βελβεντού έχουν κερδίσει τους καταναλωτές παρά τα ορατά σημάδια κάμψης που έχουν αρχίσει να παρατηρούνται στην κατανάλωση – κάτι που διαπιστώνεται εύκολα από τις μειωμένες παραγγελίες που κάνουν τα σούπερ μάρκετ το τελευταίο διάστημα, αλλά και από τη μεγάλη ψαλίδα μεταξύ των τιμών παραγωγού και καταναλωτή. Οπως αποκαλύπτουν τα στελέχη του συνεταιρισμού, τα ροδάκινα από τον παραγωγό δεν πωλούνται πάνω από 1-1,30 ευρώ ανάλογα με την ποικιλία. Στα μαγαζιά όμως οι τιμές εκτινάσσονται στα 2,9 ευρώ το κιλό! Ακόμα και στην Κοζάνη, που απέχει 35 χιλιόμετρα από το Βελβεντό, τα προϊόντα πωλούνται στη διπλάσια τιμή – έως 2,30 ευρώ το κιλό.

Η διαφήμιση θεωρείται σημαντική για τον ΑΣΕΠΟΠ, γι’ αυτό και από το 2007 έχει μπει στη ζωή του συνεταιρισμού. Παρά το γεγονός ότι μετρήσιμα αποτελέσματα θα εξαχθούν τους επόμενους μήνες όπου θα διενεργηθεί σχετική έρευνα, ο κ. Κουτλιάμπας υποστηρίζει ότι μόνο θετικό αντίκρισμα έχει στις πωλήσεις. Η διαφήμιση άλλωστε αποτελεί ισχυρό όπλο για την προστασία των προϊόντων Βελβεντού, αλλά και των καταναλωτών, κάνοντας γνωστό ότι μόνο όσα φέρουν το ειδικό σήμα είναι των παραγωγών του συνεταιρισμού.

Είναι ένας τρόπος για να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό που δεν επιλέγει την ποιότητα και την προσεγμένη καλλιέργεια και που, όπως αποκαλύπτουν μέλη του συνεταιρισμού, «πέρυσι γέμιζαν με με κακής ποιότητας ροδάκινα τα τελάρα του ΑΣΕΠΟΠ και τα πουλούσαν ως προϊόντα Βελβεντού»!

Το «κατηγορώ» στο κράτος
«Εδώ και 10 χρόνια κάνουμε μια σοβαρή προσπάθεια. Με πιστοποιημένες μεθόδους βιολογικής καλλιέργειας πειραματιζόμαστε στο κομφούζιο, που είναι μια μέθοδος σεξουαλικής σύγχυσης με φερομόνες για την καταπολέμηση των εντόμων και πειραματιζόμαστε με ομάδες παραγωγών από άλλες περιοχές για υπερπρώιμη καλλιέργεια ροδάκινων προκειμένου να ανταγωνιστούμε αγορές όπως το Μαρόκο και η Ισπανία», επισημαίνει ο πρόεδρος του συνεταιρισμού.

Η προσπάθεια που ξεκίνησε ο ΑΣΕΠΟΠ έχει στόχο να περιοριστεί η χρήση φυτοφαρμάκων και μέσα στην επόμενη πενταετία η καταπολέμηση των εντόμων να γίνεται με σύγχρονες μεθόδους. Σήμερα η μέθοδος με τις φερομόνες δοκιμάζεται σε 1.000 στρέμματα και τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά. Ακόμα και σε αυτό το σημείο, όμως, η Πολιτεία δημιούργησε εμπόδια. «Το κράτος δίνει λύσεις για τα φυτοφάρμακα αλλά όχι για άλλες, πιο φιλικές με το περιβάλλον μεθόδους. Μόλις πρόσφατα δόθηκε σε εταιρεία η έγκριση για τη χρήση της μεθόδου όταν στο εξωτερικό χρησιμοποιείται από καιρό», λένε στελέχη του συνεταιρισμού, που ξεσπαθώνουν και για τη στάση που κρατά η Πολιτεία στο θέμα των εξαγωγών. «Τι ακούτε το τελευταίο διάστημα από την κυβέρνηση για τις επενδύσεις; Ε, λοιπόν, τίποτε απ’ όσα λένε δεν εφαρμόζεται στην πράξη.

Φτάσαμε στο σημείο να λέμε ότι το κράτος μάς κάνει ζημιά», λέει εξοργισμένος ο κ. Κουτλιάμπας. Οπως επισημαίνει, εξαιτίας της αδράνειας και της αδιαφορίας της Πολιτείας, το 2007, η Ρωσία έβγαλε απαγορευτικό για τα προϊόντα μας επειδή ζητούσε από τις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες υψηλότερα στάνταρ στα υπολείμματα φυτοφαρμάκων. Κανείς δεν μπήκε στον κόπο να απαντήσει στις συνεχείς οχλήσεις και μόνο όταν διαπιστώθηκε το μέγεθος της ζημιάς που δημιουργούσε η απαγόρευση, τα κάστανα από τη φωτιά έβγαλε ο συνεταιρισμός του Βελβεντού. «Οταν έχεις απέναντί σου μια αγορά σαν τη ρωσική, που ξέρεις ότι είναι διατεθειμένη να αγοράσει ανεξάρτητα από το κόστος, αλλά απαιτεί υψηλή ποιότητα, είσαι υποχρεωμένος να συμμορφωθείς, διαφορετικά κινδυνεύεις να χάσεις την αξία των προϊόντων σου», σημειώνει ο πρόεδρος του ΑΣΕΠΟΠ. Βαρύ είναι το «κατηγορώ» του και για όσα διαδραματίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια σε βάρος των συνεταιρισμών. «Πέρασε μια 20ετία που οι αγροτικοί συνεταιρισμοί έζησαν την εποχή των παχιών αγελάδων. Υπήρξαν συγκεκριμένες περιοχές που ευεργετήθηκαν από τις επιδοτήσεις του κράτους, με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να αδιαφορούν για την ποιότητα και την πώληση. Αυτοί καταστράφηκαν γιατί έπαιρναν χρήματα χωρίς να δουλεύουν. Σήμερα μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι θα επιβιώσουν μόνο όσοι έχουν μάθει να παλεύουν μόνοι τους».
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ; ΚΑΝΕ LIKE... ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ

Γίνετε φίλοι μας, στη σελίδα μας στο facebook: http://www.facebook.com/vatolakkiotis 
 Στείλτε μας τις απόψεις σας, τα άρθρα σας, τις καταγγελίες σας και οτιδήποτε θέλετε στο email: kostasdigos@yahoo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: