ΣΙΝΕ

Δευτέρα 31 Μαρτίου 2014

Ελληνική πατέντα στη σήραγγα Πλαταμώνα!

Οι μηχανικοί «ελληνοποιούν» στον Πλαταμώνα την αυστριακή μέθοδο διάνοιξης σηράγγων. Με όλους τους πιθανούς συνδυασμούς τεχνικών και με συνεχείς δοκιμές, οι μηχανικοί που κατασκευάζουν τη σήραγγα προσπαθούν...
τα τελευταία πέντε χρόνια να κάμψουν την αντίσταση του Ολύμπου. Σε λίγες ημέρες πάντως ολοκληρώνεται η διάνοιξη του πρώτου κλάδου της σήραγγας και μέχρι τον Μάιο του δεύτερου.
Σήμερα, οι βασικές μέθοδοι διάνοιξης σηράγγων είναι δύο. Στις πόλεις, χρησιμοποιείται ο γνωστός σε όλους μας μετροπόντικας. Εκτός πόλεων, προτιμάται η εκσκαφή με μηχανικά μέσα, με παράλληλη στήριξη της σήραγγας, γνωστή και ως ΝΑΤΜ (New Austrian Tunnelling Method). «Ετσι ξεκινήσαμε τον Φεβρουάριο του 2009 και στη σήραγγα του Πλαταμώνα στον Ολυμπο», λέει στην «Κ» ο κ. Νίκος Σπυριδωνάκος, διευθυντής του έργου, το οποίο κατασκευάζει η εταιρεία J&P AVAX. «Ομως οι δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε ήταν μεγαλύτερες από αυτές που περιμέναμε και έτσι αναγκαστήκαμε να αυτοσχεδιάσουμε».

Τα προβλήματα που βρήκαν
Χαρακτηριστικό των προβλημάτων που αντιμετωπίστηκαν κατά τη διάνοιξη της σήραγγας Πλαταμώνα ήταν η κατάρρευση τμήματός της πριν από τέσσερα χρόνια, λόγω του συνδυασμού κακών εδαφών, εσωτερικών νερών και χαμηλού βάθους (το συγκεκριμένο κομμάτι της σήραγγας ήταν κοντά στην επιφάνεια του εδάφους). «Χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε μέχρι και 60 εκατοστά σύγκλιση, δηλαδή η σήραγγα να “κλείνει” λόγω της πίεσης. Ή εξαιρετικά πλούσιες υπόγειες πηγές – κάποια στιγμή είχαμε φθάσει στο σημείο να αντλούμε έως και 300 κυβικά νερού την ώρα, ποσότητα εξαιρετικά μεγάλη», διηγείται ο κ. Σπυριδωνάκος.

Αντιμετωπίζοντας έναν εξαιρετικά κακό συνδυασμό εδαφών, υπόγειων πηγών, ρηγμάτων και σπηλαιώσεων, οι Ελληνες μηχανικοί αναγκάστηκαν να φανούν... δημιουργικοί. «Εφαρμόσαμε διάφορες μεθόδους. Για παράδειγμα, αντί να σκάβουμε όλο το μέτωπο της σήραγγας, κάναμε τμηματική διάνοιξη. Δηλαδή πρώτα σκάβαμε το αριστερό μισό της σήραγγας και μετά το δεξί, προκειμένου να μειώσουμε τις καθιζήσεις. Επίσης, κάναμε εκσκαφή με τη μέθοδο της “πιλοτικής σήραγγας”. Δηλαδή ανοίγαμε πρώτα μια μικρή σήραγγα, π.χ. με 5 μέτρα διάμετρο (αντί 10 που είναι η κανονική), για να δούμε τον γεωλογικό σχηματισμό και να μειώσουμε τον όγκο του βράχου που θα έμενε χωρίς στήριξη. Στηρίζαμε και ανοίγαμε», εξηγεί ο κ. Σπυριδωνάκος.

Σε κάποιες περιπτώσεις, οι μηχανικοί χρησιμοποίησαν συνδυασμούς διαφορετικών μεθόδων, προκειμένου να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. «Οταν διανοίγουμε μια σήραγγα, παράλληλα την υποστηρίζουμε προσωρινά με ένα μεταλλικό πλαίσιο και εκτοξευόμενο σκυρόδεμα (στη συνέχεια μόνωση και τελική επένδυση με σκυρόδεμα και μεταλλικό οπλισμό). Οπου τα εδάφη στο εσωτερικό του βουνού ήταν πολύ άσχημα, χρησιμοποιήσαμε διπλές σειρές πλαισίων για την πρώτη, προσωρινή υποστήριξη. Για να σας δώσω μια τάξη μεγέθους, φθάσαμε στο σημείο το συνολικό πάχος της προσωρινής υποστήριξης (μεταλλικά πλαίσια και εκτοξευόμενο σκυρόδεμα) να είναι 1,10 μ., ενώ υπό κανονικές συνθήκες φθάνει το ανώτερο μόλις τα 25-30 εκατοστά. Επίσης, σε άλλα σημεία, που τα εδάφη ήταν πολύ χαλαρά, ενισχύαμε το εσωτερικό του βουνού με ενέσεις τσιμέντου ή αφρού πολυουρεθάνης, που διογκούται. Κάποιες φορές εφαρμόζαμε όλες τις μεθόδους στήριξης μαζί».

Ετοιμος ο πρώτος κλάδος
Την περασμένη Δευτέρα ολοκληρώθηκε η διάνοιξη του πρώτου κλάδου της σήραγγας (που έχει μήκος 3 χλμ.) και τον Μάιο θα ακολουθήσει ο δεύτερος. «Ολα αυτά που αντιμετωπίσαμε ανήκουν στο παρελθόν. Η ολοκλήρωση της κατασκευής της σήραγγας θα δώσει στον οδηγό μια απολύτως ασφαλή διέλευση, κάτω από τον Ολυμπο. Σε κάθε περίπτωση, η σήραγγα παρακολουθείται συνεχώς, με ηλεκτρομαγνητικούς σταθμούς που είναι ενσωματωμένοι στην επένδυσή της. Αρα δεν υπάρχει πιθανότητα απροόπτου», λέει ο κ. Σπυριδωνάκος.

Η παράκαμψη της παλαιάς εθνικής οδού στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα μέσω τριών σηράγγων και 20 γεφυρών είναι το κύριο έργο, που γίνεται στο πλαίσιο της παραχώρησης του οδικού τμήματος Ραχών Φθιώτιδας- Κλειδιού Ημαθίας στην κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Η παράκαμψη αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία τον Αύγουστο του 2015 και θα συντομεύσει τη διαδρομή Αθήνας - Θεσσαλονίκης κατά μισή ώρα.

kathimerini.gr


ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ; ΚΑΝΕ LIKE... ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ
 
 Γίνετε φίλοι μας, στη σελίδα μας στο facebook: http://www.facebook.com/vatolakkiotis
Στείλτε μας τις απόψεις σας, τα άρθρα σας, τις καταγγελίες σας και οτιδήποτε θέλετε στο email: kostasdigos@yahoo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: