ΣΙΝΕ

Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2015

Οταν χαλάει μια γιορτή

Γράφει η Δώρα Ιωακειμίδου
Η μπουνιά που έριξε ο Πάμπλο Γκαρσία στον Ντιόγκο στο Καραϊσκάκη κατά τη διάρκεια του αγώνα του Ολυμπιακού με τον ΠΑΟΚ (18/11/2008), σε μια χώρα σαν τη δική μας, άνετα μπορούσε να αποκτήσει...
ακόμα και κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις! Και τις απέκτησε στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Ταυτοποιήθηκε η συγκεκριμένη κίνηση, ως ένδειξη αντίδρασης στο κατεστημένο... Γροθιά που συσπείρωσε τότε το ασπρόμαυρο οπαδικό κίνημα και του έδωσε μια ψευδεπίγραφη... ανάταση.
Σαφώς και η φάση του Γκαρσία δεν αποτέλεσε κάποιο είδος επαναστατικής πράξης - όπως άλλωστε και ο ΠΑΟΚ δεν είναι επαναστατική οργάνωση.
Αντίθετα, ο ΠΑΟΚ είναι ένας οργανισμός που ψάχνει χρόνια να βγει από τη μιζέρια της όποιας υπάρχουσας κοινωνικοοικονομικής κατάστασης.
Να ανέβει πολιτιστικό και πολιτισμικό επίπεδο, να διδάξει στην πράξη όλα όσα πρεσβεύει το ακρωνύμιο που σχηματίζουν τα τέσσερα γράμματά του. Περηφάνια, Αντίσταση, Όνειρο, Κατάκτηση.
Η βία από όπου κι αν προέρχεται, όπως κι αν εκφράζεται δε γίνεται να αποτελεί οδηγό προς μίμηση και δεν την υιοθετεί κανένα σύλλογος.
Η αγωνιστική σεζόν που βρίσκεται σε εξέλιξη, σηματοδότησε από την αρχή της, μια πολύ σπουδαία και συναισθηματικά φορτισμένη σελίδα στην ιστορία του ΠΑΟΚ.
Την προσεχή άνοιξη ο σύλλογος θα συμπληρώσει 90 χρόνια ζωής, έχοντας απαλλαγεί από τα χρέη του και έχοντας στο τιμόνι του έναν ισχυρό ηγέτη που κατανοεί τις ιδιαιτερότητές του.

"... ο ΠΑΟΚ φτάνει πλέον σε μια ηλικία που θεωρείται ώριμος, σοφός και ικανός να αναλύσει το παρελθόν δημιουργώντας παράλληλα ένα ξεκάθαρο όραμα για το μέλλον με όπλο τα συσσωρευμένα συναισθήματα πάθους, αγάπης στη θέα του Δικέφαλου Αετού, αλλά και τη συσπείρωση γύρω του φιλάθλων που είναι διασκορπισμένοι σε ολόκληρο τον πλανήτη", ήταν το μήνυμα του κ. Σαββίδη με αφορμή τις επερχόμενες επετειακές εκδηλώσεις.
"Είναι χρέος μας να συνεχίσουμε να υπηρετούμε τις αρχές που επέβαλαν οι ιδρυτές του ΠΑΟΚ, να τιμήσουμε με την πλούσια ιστορία μας και να δημιουργήσουμε με ενθουσιασμό τις συνθήκες για ένα καλύτερο μέλλον", έγραψε επίσης στο ίδιο σημείωμα, με την ελπίδα να το διαβάσουν όσοι περισσότεροι φίλοι του συλλόγου είναι δυνατό και κυρίως να αντιληφθούν πως τα δεδομένα έχουν αλλάξει οριστικά και αμετάκλητα.
Δυστυχώς, φαίνεται πως το μήνυμα του μεγαλομετόχου, δεν έγινε κατανοητό απ' όλους.
Οπως τότε που ο Ντιόγκο χτύπησε τον Ουρουγουανό εκτός φάσης, και η ενέργεια του Γκαρσία έγινε από αυτές που κάνουντο θύμα να χάνει το δίκιο του, έτσι και στο γήπεδο της Τούμπας οι οπαδοί που μετά τη λήξη του αγώνα με τη Ντόρτμουντ εισήλθαν στον αγωνιστικό χώρο, απώλεσαν κάθε ίχνος συμπαράστασης από τους υγιώς σκεπτόμενους φιλάθλους, με τηναπρόβλεπτη συμπεριφορά τους.
Ακόμη και η καλή αγωνιστική εικόνα των δυο ομάδων, επισκιάστηκε από το φαινόμενο. Οι φίλαθλοι του ΠΑΟΚ αποχώρησαν από το γήπεδο σκεπτικοί, προβληματισμένοι και κάθε άλλο, παρά χαρούμενοι για το ισόπαλο αποτέλεσμα που πέτυχε η ομάδα τους κόντρα σε μια ισχυρή ευρωπαϊκή ομάδα.
Κανείς δεν επικρότησε την απαράδεκτη στάση τους, εκτός από τους ίδιους που το υποκίνησαν και δεν σεβάστηκαν τη συλλογική άποψη για κόσμια συμπεριφορά.
Οι οπαδοί της Ντόρτμουντ που... υποτίθεται πως έχουν "αδελφοποιηθεί" με τους αντίστοιχους "κίτρινους" του Αρη, "ενώθηκαν" στο γήπεδο της Τούμπας με κοινό στόχο να βοηθήσουν τη δική τους ομάδα να επικρατήσει και τελικάπέτυχαν το ακριβώς αντίθετο.
Από την αρχή του αγώνα έδειξαν πως είχαν... έντονη διάθεση. Η θύρα 8 όπου και τοποθετήθηκαν, απέκτησε το δικό της χρώμα, αλλά και τη δική της "γερμανική φωνή".
Ωστόσο, στα μισά του αγώνα, άρχισαν να εκσφενδονίζουν ανεξέλεγκτα κροτίδες και βεγγαλικά προς πάσα κατεύθυνση, ενώ οι συμπλοκές με τους σεκιούριτι του ΠΑΟΚ, αλλά της Αστυνομίας δεν έλειψαν.
Ακόμη και οι Γερμανοί δημοσιογράφοι εξεπλάγην από το απρόσμενο φαινόμενο και δεν έκρυβαν την ντροπή τους, καθώς κάτι τέτοιο δεν εκπροσωπεί προφανώς το υψηλό ποδοσφαιρικό επίπεδο της χώρας τους.
Οι οπαδοί του Δικεφάλου, από τη μεριά τους, σχεδόν στο σύνολό τους κρατήθηκαν ψύχραιμοι, αλλά με το σφύριγμα της λήξηςορισμένοι από αυτούς θυμήθηκαν πως "εδώ είναι Τούμπα" και τέτοιες προκλήσεις δε χωράνε. Και κινήθηκαν προς τη γερμανική πλευρά για να... ζητήσουν εξηγήσεις για την αδόκητη στάση τους στο "σπίτι" τους.
Σύμφωνα με έρευνες η βία, η ένταση και γενικότερα οι αλεξίθυμες συμπεριφορές των οπαδών πηγάζουν από την πεποίθηση ότι οι αντιλήψεις περί δικαίου πολλές φορές προηγούνται της γενίκευσης του ίδιου του φαινομένου και καθοδηγούν την πορεία του.
Συνεπώς, μια αφορμή αρκούσε να επιστρέψουν κάποιοι στο πρόσφατο παρελθόν και να χαλάσουν μια ευρωπαϊκή γιορτή των πολλών, παρά τις παρακλήσεις για κόσμια συμπεριφορά από τα μεγάφωνα του γηπέδου.
Ο Bromberger, γάλλος εθνολόγος, τη συγκεκριμένη μορφή βίας τη θεωρεί τελετουργική. Οι «πιστοί-φίλαθλοι», οι «ιερείς-παίκτες», η «εκκλησία-ομάδα», ο «τόπος λατρείας-γήπεδο», το "εορτολόγιο-ημερομηνίες διεξαγωγής των αγώνων» και η αναμονή της «θυσίας-νίκης» κατά του αντιπάλου, με την οποία συμβολίζεται η νίκη των «δυνάμεων του καλού», δηλαδή της δικής τους ομάδας εναντίον «των δυνάμεων του κακού», δηλαδή της αντίπαλης ομάδας.
Τα αποτελέσματα όλων των παραπάνω στοιχείων είναι η δημιουργία της ατμόσφαιρας ενός «ιερού πολέμου» κόντρα στη θεωρία των πολιτιστικών διαδικασιών (civilization process).
Η θεωρία της υποκουλτούρας, βλέπει στις βίαιες συμπεριφορές στα γήπεδα μια συμβολική απόπειρα να επιλύσουν ουσιώδεις συγκρούσεις - αντιφάσεις της ζωής τους.
Η αντικοινωνική συμπεριφορά παρουσιάζεται σαν αποτέλεσμα της ανυπαρξίας ελέγχου από τον κοινωνικό τους περίγυρο.
Από τη στιγμή όμως που ο οργανισμός που λέγεται ΠΑΟΚ αποφάσισε να αλλάξει επίπεδο, να δώσει ουσία και έμφαση σ' ένα καλύτερο μέλλον, οφείλει να προσέξει κάθε λεπτομέρεια.
Ακόμη και τη γενικότερη συμπεριφορά των κακών φιλάθλων του. Να τους απομονώσει με μηχανισμούς εσωτερικούς και να μην επιτρέπει να προάγει κανείς καμία τέτοια συμπεριφορά ως μοντέλο μίμησης.
Καλή και κατανοητή η διάθεση των οπαδών να υποστηρίξουν την ομάδα τους, συμπάσχοντας μαζί της, να εκτονωθούν από τιςαλλοτριωτικές συνθήκες της καθημερινής ζωής, νοιώθοντας ίσως τη διάκρισή της σαν δική τους έξοδο από την ισοπέδωση και την ανωνυμία, αλλά ως εκεί.
Οι πολλοί σαφώς επιθυμούν να απολαύσουν ένα ξεχωριστό τρόπο διασκέδασης και γιορτής μέσα στην ασφάλεια ενός ολόκληρου πλήθους ομοϊδεατών.
Το έναυσμα από την ασπρόμαυρη ΠΑΕ δόθηκε από καιρό και ήδη φαίνεται πως προσπαθεί με ειλικρίνεια να τα αλλάξει όλα.
Αυτό που έμεινε είναι να αλλάξουν επίπεδο και οι "κακοί φίλοι" της, καθώς η αθλητική κουλτούρα που υιοθετεί ένας σύλλογος παίζει πράγματι αυτόνομο ρόλο στην ενεργοποίηση των κοινωνικών διεργασιών για την απομόνωση και τον αποκλεισμό τους.
Τα ευρωπαϊκά γήπεδα με τις ομάδες υψηλού επιπέδου έπαψαν να είναι θεσμοποιημένοι χώροι εκτόνωσης και ανοχής της παρέκκλισης και να αποτελούν πόλους έλξης παραβατικών ατόμων που αδυνατούν να καταλάβουν πότε βοηθούν πραγματικά την ομάδα τους...
Ενδεχομένως να έφτασε η ώρα και για τον ΠΑΟΚ να γυρίσει το μοχλό της εσωτερικής αναμόρφωσής του, πετώντας έξω όσους τον κρατούν ακόμη χαμηλά, χαλώντας τις γιορτές του...
02/10/2015
acadimies.gr

Δώρα Ιωακειμίδου
Γραφείο Τύπου Συνδέσμου Προπονητών Ποδοσφαίρου Θεσσαλονίκης
Πρόεδρος Οργανισμού Ανάπτυξης Σχολών Ποδοσφαίρου Ελλάδος (ΟΑΣΠΕ)
Δημοσιογράφος
www.acadimies.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: