ΣΙΝΕ

Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016

Λάρισα - Η παλιά πέτρινη γέφυρα του Πηνειού (δεκ. 20')

Η γέφυρα αυτή, σημείο αναφοράς της πόλης, είχε κατασκευαστεί στα τέλη του 15ου αι. Έκτοτε βέβαια είχε δεχτεί διάφορες επεμβάσεις...
(επισκευές, ενισχύσεις, διαπλάτυνση). Δυστυχώς, τη Μεγάλη Εβδομάδα του 1941 ανατινάχθηκε από τα βρετανικά στρατεύματα για να επιβραδυνθεί η προέλαση των γερμανικών στρατευμάτων και τον Οκτώβριο του 1944 επήλθε η ολοκληρωτική καταστροφή της από τα γερμανικά στρατεύματα κατά την αποχώρησή τους.

Απέναντι, στο λόφο του Φρουρίου ο προπολεμικός ναός του Αγίου Αχιλλίου. Άρχισε να κτίζεται περί το 1900 και τα θυρανοίξια έγιναν τον Σεπτέμβριο του 1907. Δυστυχώς είχε μικρό χρόνο ζωής, γιατί ο σεισμός της 1ης Μαρτίου του 1941 τον τραυμάτισε σοβαρά και στη συνέχεια οι κατοχικοί βομβαρδισμοί τον αποτελείωσαν.

Και ορισμένα στοιχεία για τη γέφυρα, που προσέθεσε στα σχόλια ο Thomas Kiriakos "Για τον κατασκευαστή της γέφυρας αυτής είχαν διατυπωθεί παλαιότερα πολλές απόψεις. Πίστευαν ότι ήταν έργο των ύστερων βυζαντινών χρόνων. Σήμερα όμως είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι την είχε ανεγείρει ο Χασάν μπέης, εγγονός του κατακτητή της Θεσσαλίας [1423] Τουρχάν μπέη. 

Επομένως πρέπει να χρονολογηθεί σαν κτίσμα του τέλους του 15ου αιώνα. Θεωρείται ότι ήταν η πρώτη γνωστή πέτρινη αμαξιτή γέφυρα του θεσσαλικού χώρου. Μέχρι τότε οι γέφυρες της περιοχής αυτής είχαν στενό οδόστρωμα με μεγάλη καμπύλη, το οποίο επέτρεπε μόνον την διακίνηση πεζών και μεμονωμένων ζώων μεταφοράς. Η γέφυρα της Λάρισας, ήταν μία από τις μεγαλύτερες και στατικά στερεότερες της χώρας. Είχε μήκος 120 μέτρα και πλάτος 4,5 μέτρα, το οποίο μόλις επέτρεπε με κάποια δυσκολία τη διασταύρωση δύο αμαξών. Εκτείνονταν επάνω σε εννέα τόξα. 

Πεζοδρόμια δεν υπήρχαν και στα πλάγια ο δρόμος περιχαρακώνονταν σε χαμηλό ύψος με βαριά λίθινα στηθαία, κατασκευασμένα από μεγάλες πλάκες, τοποθετημένες κάθετα. Η επιμελημένη κατασκευή που είχε η γέφυρα την κράτησε στερεή σε όλη τη διάρκεια της τουρκοκρατίας."

Δεν υπάρχουν σχόλια: