Όπως είπε ήδη από τον Ιούλιο έχει θέσει το ζήτημα στον περιφερειάρχη, Γιώργο Κασαπίδη, τονίζοντας ότι όλα αυτά τα χρόνια «σερνόμασταν από το πλασματικό ΑΕΠ της Δυτικής Μακεδονίας. Μόνο δίκαιη δεν είναι η μετάβαση. Ποιος θα έρθει να επενδύσει στα Γρεβενά και την Καστοριά, όταν μπορεί να το κάνει δίπλα με τόσο μεγάλη επιδότηση», αναρωτήθηκε ο βουλευτής. «Είναι μια χρυσή ευκαιρία να αναπτυχθούν δίκαια όλες οι περιοχές. Και είναι κάτι που το δικαιούμαστε γιατί όλα αυτά τα χρόνια είχαμε εξάρτηση από το λιγνίτη».
«Για ποια ανάπτυξη μιλάμε, θα βουλιάξουμε ακόμη περισσότερο στην ανεργία και την ερήμωση. Και επειδή το θέμα δεν θα περάσει από τη Βουλή, θεωρώ πως χάθηκε το παιχνίδι. Ότι γίνει πρέπει να γίνει τώρα και μόνο τώρα. Αλλιώς μας λένε να “κλείσουμε” το νομό και να φύγουμε. Μας καταδικάζουν σε φτωχοποίηση», σημειώνει ο βουλευτής, Ανδρέας Πάτσης.
Η επιστολή του κ. Πάτση προς τη Συντονιστική Επιτροπή Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Επιστολή προς τον Πρόεδρο και τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής ΣΔΑΜ καθώς και τον Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ. Γρεβενών, απέστειλε ο Βουλευτής Γρεβενών κ. Ανδρέας Πάτσης αναφορικά με την κατάφωρη αδικία σε βάρος του Νομού Γρεβενών στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (masterplan) που έχει κατατεθεί.
Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο της επιστολής:
Θέμα: Διόρθωση της κατάφωρης αδικίας σε βάρος του Νομού Γρεβενών στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Το σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης λιγνιτικών περιοχών (master plan) που κατατέθηκε πρόσφατα προς δημόσια διαβούλευση αποτελεί πράγματι ένα φιλόδοξο σχέδιο, όπως άλλωστε σημειώνεται και στην ίδια την έκθεση, με στόχο να καταστήσει την Ελλάδα πρωτοπόρο στην Ευρώπη και διεθνές παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής για τη δίκαιη μετάβαση και την οικονομική ανάπτυξη. Παρά το γεγονός όμως ότι στο ίδιο σημείο το σχέδιο αναφέρεται και ως «ολιστικό», κάθε άλλο παρά αυτό τον χαρακτηρισμό θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο οποιοσδήποτε αντικειμενικός αναγνώστης αυτού του σχεδίου, τουλάχιστον σε ότι αφορά την παροχή ενισχύσεων, ελαφρύνσεων και κινήτρων ως προς την κατανομή τους σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων.
Στην πραγματικότητα το προτεινόμενο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, εφόσον επικυρωθεί σε αυτή του την μορφή, θα επιτείνει ακόμη περισσότερο την υφιστάμενη κατάσταση της Δυτικής Μακεδονίας των δύο ταχυτήτων. Στη μία πλευρά οι καθ’ αυτές ενεργειακές περιοχές που απολάμβαναν μέχρι πρόσφατα τα οικονομικά οφέλη αλλά και τις ελαφρύνσεις της λιγνιτικής δραστηριότητας και στην άλλη οι περιοχές που δεν αποκόμισαν ποτέ οποιοδήποτε όφελος από αυτή τη δραστηριότητα, που μαστίζονται από την ανεργία και που παρουσιάζουν σταθερά ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά κατά κεφαλήν εισοδήματος πανελλαδικά.
Στην δεύτερη αυτή κατηγορία ανήκει σαφέστατα ο Νομός Γρεβενών που στην εφαρμογή αυτού του Σχεδίου θα βρεθεί σε ακόμη χειρότερη κατάσταση από αυτή που βρίσκεται σήμερα. Γιατί όπως μαρτυρούν τα επίσημα στοιχεία, τα Γρεβενά αποτελούν έναν από τους πλέον οικονομικά αδύναμους Νομούς, πρωταθλητή της ανεργίας που όντας μέρος της Δυτικής Μακεδονίας των εύρωστων ενεργειακών Δήμων οι οποίοι ανεβάζουν τους συνολικούς οικονομικούς δείκτες της Περιφέρειας, δεν μπόρεσε ποτέ ως τώρα να αξιοποιήσει προς όφελος του οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο θεσπίστηκε για οικονομικά αδύναμες περιοχές.
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και τώρα, στο σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης όχι μόνο δεν προβλέπεται οποιαδήποτε ενίσχυση και ενθάρρυνση των επενδύσεων στο Νομό Γρεβενών, αλλά ουσιαστικά καταδικάζεται σε μεγαλύτερο οικονομικό μαρασμό και φτώχεια. Ποια επένδυση μικρή ή μεγαλύτερη πρόκειται να πραγματοποιηθεί στα Γρεβενά, όταν ο οποιοδήποτε ενδιαφερόμενος μπορεί να πραγματοποιήσει την ίδια επένδυση με επιπλέον ενίσχυση 20% σε απόσταση μόλις λίγων χιλιομέτρων; Πώς μπορούμε να χαρακτηρίζουμε ένα σχέδιο ως «δίκαιο» όταν οι διατάξεις του παγιώνουν μια ανισότητα δεκαετιών και καταδικάζουν έναν ολόκληρο Νομό στην ανυπαρξία;
Αντίστοιχα, σε ό τι αφορά στο σκέλος των ελαφρύνσεων του ενεργειακού κόστους για τους πολίτες, τα Γρεβενά μένουν και πάλι εκτός του σχεδιασμού. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για έναν κατεξοχήν ορεινό Νομό, με μακρύ και σκληρό χειμώνα και με χαμηλότερες θερμοκρασίες από τον μέσο όρο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ενίσχυση αυτών των πολιτών που παλεύουν εννέα μήνες το χρόνο με το κρύο. Ήδη στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ- Αυτονομώ» παρέχεται ενίσχυση επιπλέον 10% για τους ενεργειακούς δήμους, ενώ για τα ορεινά Γρεβενά που το έχουν περισσότερη ανάγκη, όχι. Η ανισότητα αυτή καταργεί έναν από τους πλέον βασικούς άξονες της ενεργειακής μετάβασης που δεν είναι άλλος από το κοινωνικό της πρόσημο.
Δυστυχώς, οι φόβοι που είχα εκφράσει στην από 03/07/2020 επιστολή μου προς τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γιώργο Κασαπίδη που προΐσταται των διαβουλεύσεων εκ μέρους των τεσσάρων Νομών της Περιφέρειάς μας, επιβεβαιώθηκαν. Ο αποκλεισμός όμως για μια ακόμη φορά των Γρεβενών από μια πραγματική ευκαιρία οικονομικού και ενεργειακού μετασχηματισμού, δεν προκαλεί εντύπωση όταν αποφασίζεται με όρους εκλογικής δύναμης και αριθμού ψήφων. Προκαλεί όμως έκπληξη όταν στην επιτροπή μετέχουν πρόσωπα που συνδέονται με τον Νομό Γρεβενών και θα έπρεπε όχι μόνο να γνωρίζουν τα προβλήματά του καλύτερα αλλά να μάχονται υπέρ του όταν μια κατάφωρη αδικία πραγματοποιείται σε βάρος του.
Σας καλώ λοιπόν, έστω και την ύστατη στιγμή να μην καταδικάσετε το Νομό Γρεβενών σε μεγαλύτερο οικονομικό μαρασμό. Σας καλώ να ορίσετε τις ελαφρύνσεις και τις ενισχύσεις οριζόντια, ώστε το σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, να είναι όχι κατ’ όνομα αλλά πραγματικά Δίκαιο για το Νομό Γρεβενών και τους Γρεβενιώτες.
Με εκτίμηση,
Ανδρέας Πάτσης
Βουλευτής Ν. Γρεβενών- Νέα Δημοκρατία
Πιο ήπια γραμμή αντίδρασης ο Ζήσης Τζηκαλάγιας
Η άποψη, πάντως, του βουλευτή της συμπολίτευσης από τα Γρεβενά, Ανδρέα Πάτση, κινείται σε άλλα πλαίσια με αυτή του βουλευτή Καστοριάς, Ζήση Τζηκαλάγια, ο οποίος μιλώντας πρόσφατα στην ΕΡΑ Κοζάνης, υποστήριξε ότι «από τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα χρήματα αυτά θα δοθούν μόνο στις περιοχές που θα απολιγνιτοποιηθούν. Άρα λοιπόν ισχύει από τον Άξονα Κοζάνη – Πτολεμαΐδα – Αμύνταιο έως τη Μελίτη. Δεν αφορούν αυτά που θα γίνουν, τα αρκετά δισεκατομμύρια που θα δοθούν, την Καστοριά, τα Γρεβενά, και αν θέλετε, ούτε τον μισό νομό Φλωρίνης. Αφορούν ουσιαστικά 1,5 νομό της Δυτικής Μακεδονίας. Επειδή και η Ευρώπη μας βλέπει σαν Περιφέρεια και μας έβλεπε σαν μια πλούσια Περιφέρεια, τον οποίο τον απολάμβανε μόνο αυτός ο 1,5 νομός που ανέφερα προηγουμένως- και τώρα υπάρχει δικαιολογημένη πικρία, γιατί ούτε πριν παίρναμε κάτι, ούτε τώρα θα πάρουμε μετά τον λιγνίτη. Από τις επόμενες αποφάσεις της κυβέρνησης, τα Προγράμματα Δημοσιών Επενδύσεων και τα ΕΣΠΑ, θα έχει μια “ανισορροπία” υπέρ της Καστοριάς και των Γρεβενών, για να εξασφαλιστεί στο τέλος μια ισορροπία με την Κοζάνη και την Πτολεμαΐδα».
Όπως είχε αποκαλύψει η sentra.com.gr και ο Antennes 93.6, το «Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης», φέρνει για την Καστοριά πρωτοφανή αντικίνητρα για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων του νομού, αλλά και την προσέλκυση νέων επενδύσεων μετατρέποντας, ουσιαστικά, τη Δυτική Μακεδονία, σε περιφέρεια δύο ταχυτήτων.
Όπως προκύπτει από το σχέδιο (μπορείτε να το δείτε και να το κατεβάσετε εδώ), το οποίο βρίσκεται πλέον στο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, ελαχιστοποιώντας τη δυνατότητα να… ανατραπεί, προσφέρεται γη και ύδωρ στις περιφερειακές ενότητες Κοζάνης και Φλώρινας , ενώ σβήνει κυριολεκτικά από το χάρτη την Καστοριά, αλλά και τα Γρεβενά.
Στο σχέδιο, αναφορικά με την προσέλκυση επενδύσεων, η πρόταση που τελεί υπό επεξεργασία προκειμένου να τεθεί προς έγκριση από τα αρμόδια θεσμικά όργανα (σε εθνικό επίπεδο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής) προβλέπει για τις περιφερειακές ενότητες Κοζάνης, Φλώρινας και Τρίπολης, εκτιμάται πως ως προς τα κίνητρα που αφορούν την υλοποίηση νέας επένδυσης το συνολικό ύψος ενίσχυσης χρειάζεται να αυξηθεί σε 60% για μεγάλες επιχειρήσεις, 70% για μεσαίες επιχειρήσεις και 80% για μικρές επιχειρήσεις, ενώ για τις λοιπές περιοχές Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου, η πρόταση είναι να προβλεφθεί μέγιστη ενίσχυση της τάξεως του 40% για μεγάλες επιχειρήσεις, 50% για μεσαίες επιχειρήσεις και 60% για μικρές επιχειρήσεις.
Έτσι λοιπόν, εάν μια μεγάλη εταιρία αποφασίσει να επενδύσει στη Δυτική Μακεδονία, θα μπορεί να εγκατασταθεί, ας πούμε, στη Νεάπολη με επιδότηση ύψους 80%, με το γειτονικό Βογατσικό, να προσφέρει τη μισή μόλις επιδότηση, ήτοι 40%, κάνοντας την όποια επένδυση στα… χώματα της Καστοριάς απαγορευτική.
Και όλα αυτά έπειτα από χρόνια ολόκληρα όπου η Καστοριά δεν ενισχύθηκε ποτέ από τον λιγνιτικό πόρο, δεν συνδέθηκε ποτέ με την τηλεθέρμανση, αλλά όντας μέρος της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας είχε μειωμένα ποσοστά ενισχύσεων λόγω του πλασματικού ΑΕΠ που δημιουργούσε η ΔΕΗ για την Περιφέρεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το blog δεν φέρει ευθύνη για τα σχόλια που αναρτώνται στην ιστοσελίδα του. Ωστόσο, οφείλει να διαγράφει σχόλια που το περιεχόμενό τους είναι διαφημιστικό, προσβλητικό, υβριστικό, ρατσιστικό απειλητικό, χυδαίο, βίαιο ή υβριστικό προς άλλους σχολιαστές ή του διαχειρηστή του site.
Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη...