ΣΙΝΕ

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

GP Αυστραλίας: Η μεγάλη πρεμιέρα

Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 2012 ξεκινά με τον αγώνα της Μελβούρνης
Αναμονή τέλος. Για πρώτη φορά μετά τον περσινό Νοέμβριο οι φίλοι της Formula 1 θα έχουν τη χαρά να δουν οδηγούς, μονοθέσια και μηχανικούς να συγκεντρώνονται στην πίστα για να δώσουν τον εναρκτήριο αγώνα της σεζόν του 2012. Το 3ήμερο 16-18 Μαρτίου στην πίστα του Albert Park στη Μελβούρνη θα διεξαχθεί το Grand Prix Αυστραλίας, που αποτελεί την εκκίνηση ενός μαραθωνίου 20 αγώνων - μιας σεζόν που ελπίζουμε να κρατήσει το ενδιαφέρον μας κορυφωμένο μέχρι τη λήξη της σε κάτι περισσότερο από 8 μήνες.


Η πίστα του Albert Park στη Μελβούρνη της Αυστραλίας χρησιμοποιείται καθημερινά ως δημόσιος δρόμος γύρω από τη λίμνη του πάρκου, με αποτέλεσμα η διαδρομή να είναι αρκετά βρόμικη και σκονισμένη, κάτι το οποίο ταλαιπωρεί αρκετά τους οδηγούς στην πρώτη τους επαφή με αυτήν, μέχρι να στρωθεί η αγωνιστική γραμμή με λάστιχο. Η διαδρομή περιλαμβάνει 5,303 χλμ μέσα στο πάρκο και αποτελείται από μικρές ευθείες και από 16 στροφές, εκ των οποίων οι 10 είναι δεξιές και οι υπόλοιπες 6 αριστερές. Παρόλα αυτά όμως τα μονοθέσια είναι ικανά να φτάσουν στα 300 χλμ/ώρα και βρίσκονται στο 70% του γύρου με το γκάζι κολλημένο στο πάτωμα, με το μεγαλύτερο διάστημα να είναι για 735 μέτρα και 10 δευτερόλεπτα. Κατά τη διάρκεια των 58 γύρων και των 307,574 χιλιομέτρων της συνολικής απόστασης οι οδηγοί κάνουν περίπου 3.500 χιλιάδες αλλαγές ταχυτήτων δηλαδή περίπου 60 αλλαγές ανά γύρο.

Η σφιχτή διαδρομή απαιτεί από τους κινητήρες των μονοθεσίων να υπερισχύσει η ροπή έναντι της ιπποδύναμης. Επίσης απαιτεί υψηλά επίπεδα κάθετης δύναμης και ανθεκτικά φρένα καθώς καταπονούνται αρκετά. Η φθορά των ελαστικών είναι σχετικά μικρή σε σχέση με άλλες πίστες από το καλεντάρι. Η επίτευξη ενός καλού γύρου χρειάζεται ένα ισορροπημένο set-up, ένα καλό κιβώτιο ταχυτήτων αλλά και σταθερότητα κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος. Η μέση ωριαία ταχύτητα του αγώνα είναι στα 225 χλμ/ώρα και στα 156 χλμ/ώρα η μέση ταχύτητα μέσα στη στροφή. Ο μέσος χρόνος της συνολικής διάρκειας ενός pitstop, συμπεριλαμβανομένης της εισόδου και της εξόδου, αναμένεται να είναι περίπου 18-20 δευτερόλεπτα καθώς η πίστα της Μελβούρνης έχει ένα από τα μικρότερα pitlane του πρωταθλήματος με μήκος 280 μέτρα. Το ρεκόρ πίστας το έχει ο Michael Schumacher από το 2004 με χρόνο: 1:24,125.
Η πίστα της Μελβούρνης είναι ένα από τα ταχύτερα circuit δρόμου αλλά και αρκετά εύκολη στην οδήγηση, όπως δηλώνουν οι οδηγοί, καθώς η χάραξή της μαθαίνεται αρκετά εύκολα, κάτι που τους επιτρέπει να κάνουν ανταγωνιστικούς χρόνους σχετικά γρήγορα. Ωστόσο η επίπεδη επιφάνεια της περιοχής γύρω από τη λίμνη αλλά και η έλλειψη μεγάλων ευθειών δεν επιτρέπει να γίνονται εύκολα προσπεράσματα. Οι διαδικασίες για το στήσιμο των απαραίτητων εγκαταστάσεων για το 3ήμερο του Grand Prix ξεκινάει ένα μήνα νωρίτερα και χρειάζεται περίπου 6 βδομάδες μετά για να επανέλθει το πάρκο στην κανονική του κατάσταση. Το συμβόλαιο της πίστας με τη Formula 1 έχει ανανεωθεί μέχρι το 2015, παρά τις απαιτήσεις του Bernie Ecclestone να γίνει νυχτερινό Grand Prix ώστε να βολεύει τηλεοπτικά τις χώρες της Ευρώπης. Το 2009 λοιπόν δόθηκε μια μέση λύση, η οποία είναι ο αγώνας της Κυριακής να γίνεται στις 17:00 τοπική ώρα, κάτι που έγινε και πέρυσι και πρόπερσι και θα επαναληφθεί φέτος.

Αλλαγές
Σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν υπάρχουν μερικές μικρές αλλά σημαντικές, όπως μπορεί να αποδειχτούν, αλλαγές. Η κυριότερη αφορά την απαγόρευση των blown diffuser, όπως μάθαμε να αποκαλούμε πέρυσι τη διάταξη των εξατμίσεων ώστε τα καυσαέριά τους να κατευθύνονται στον αεροδυναμικό διαχύτη και να συμμετέχουν στην παραγωγή κάθετης δύναμης. Σχεδόν όλες οι ομάδες εφάρμοσαν πέρυσι αυτήν την τακτική, άλλες με μεγαλύτερη και άλλες με μικρότερη επιτυχία. Για φέτος η διάταξη αυτή απαγορεύτηκε και βάσει κανονισμών οι εξατμίσεις των μονοθεσίων θα πρέπει να καταλήγουν στο πίσω και πάνω μέρος του αμαξώματος. Αυτό βέβαια δεν έχει αποτρέψει τους μηχανικούς από το να ψάχνουν τρόπους να χρησιμοποιήσουν τα καυσαέρια για αεροδυναμικά κέρδη και το ζήτημα αυτό θα έχει αρκετά επεισόδια κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Μια άλλη αλλαγή είναι ο ορισμός συγκεκριμένου ύψους για το ρύγχος των μονοθεσίων. Συγκεκριμένα, ο κανονισμός ορίζει ότι το ύψος του ρύγχος μπορεί να φτάνει στα 625 mm πάνω από την επιφάνεια αναφοράς στο πάτωμα μέχρι εκεί που τελειώνει το κόκπιτ αλλά μέσα στα επόμενα 150 mm το ύψος του πρέπει να πέσει στα 550 mm. Ο κανονισμός αυτός έχει φέρει ως αποτέλεσμα το χαρακτηριστικό σκαλοπάτι που υπάρχει στο ρύγχος των περισσότερων από τα μονοθέσια του 2012, με τις McLaren και Marussia να αποτελούν τις εξαιρέσεις καθώς δεν έχουν ακολουθήσει αυτό το σχεδιαστικό μονοπάτι.
Μια άλλη αλλαγή αφορά τα ελαστικά της Pirelli. Η ιταλική εταιρεία θα συνεχίσει να φέρνει τις 4 γόμες της (σκληρή, μεσαία, μαλακή και πολύ μαλακή) αλλά έχει αλλάξει τις 3 πρώτες, μειώνοντας τη διαφορά ανάμεσά τους, φέρνοντάς τις δηλαδή πιο κοντά. Με αυτήν την αλλαγή ελπίζει να δώσει περισσότερες στρατηγικές επιλογές στις ομάδες και να γίνουν οι αγώνες ακόμα πιο ενδιαφέροντες. Μιλώντας για τα ελαστικά, από φέτος κάθε οδηγός θα έχει πρόσβαση και στα 11 σετ ελαστικών για στεγνό που έχει στη διάθεσή του για το 3ήμερο από τις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής. Μέχρι πέρυσι την Παρασκευή κάθε οδηγός μπορούσε να χρησιμοποιήσει μόνο 3 σετ ελαστικών (2 prime και 1 option). Στον πρώτο αγώνα της σεζόν στην Αυστραλία η Pirelli έχει φέρει τη μεσαία (λευκή) και τη μαλακή (κίτρινη) γόμα της.
Νέες ομάδες, νέα πρόσωπα, επιστροφές συν ένας πρωταθλητής
Οι ομάδες φέτος παραμένουν 12, αλλά οι τρεις από αυτές έχουν αλλάξει όνομα. Η ομάδα που μέχρι πέρυσι γνωρίζαμε ως Renault από φέτος ονομάζεται Lotus F1. Μην μπερδεύεστε όμως με την περσινή Lotus γιατί και αυτή άλλαξε όνομα και πλέον ονομάζεται Caterham F1. Όνομα άλλαξε και η Virgin, η οποία πλέον λέγεται Marussia F1.

Το grid του φετινού πρωταθλήματος παρουσιάζει μερικές πολύ ενδιαφέρουσες αλλαγές σε σχέση με πέρυσι, αν και όχι για τις κορυφαίες ομάδες. Οι 4 πρώτες στη βαθμολογία του περσινού πρωταθλήματος (Red Bull, McLaren, Ferrari και Mercedes) δεν έχουν αλλάξει τα οδηγικά τους δίδυμα, όπως έκανε και η Sauber. Στις υπόλοιπες ομάδες όμως έγινε... σφαγή. Οι 3 από τις 7 (Lotus, Toro Rosso και HRT) άλλαξαν και τους δύο οδηγούς τους ενώ οι 4 «περιορίστηκαν» στον έναν.
Η μεγαλύτερη είδηση είναι ασφαλώς η επιστροφή στη Formula 1 του Kimi Raikkonen. Ο πρωταθλητής του 2007 έκανε ό,τι έκανε στα ράλι τα δύο προηγούμενα χρόνια αλλά πλέον επέστρεψε εκεί που πραγματικά ανήκει. Η πολυπληθής οπαδική βάση του Φινλανδού πανηγύρισε τη συμφωνία με τη Lotus και τα πρώτα δείγματα είναι ιδιαίτερα θετικά. Όλα συνηγορούν στο ότι δεν έχει χάσει την ταχύτητα που τον έκανε διάσημο και η προσθήκη του στο grid ανεβάζει τον αριθμό των παγκόσμιων πρωταθλητών που θα τρέξουν φέτος σε 6. Μαζί με τους -κατά σειρά παλαιότητας- Michael Schumacher, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Jenson Button και Sebastian Vettel σχηματίζουν μια ομάδα που η F1 δεν έχει ξαναδεί στα 63 χρόνια της ιστορίας της καθώς ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν συναντηθεί τόσοι πρωταθλητές μαζί.

Δεν ήταν όμως ο Raikkonen η μοναδική επιστροφή. Στην ίδια ομάδα, στη Lotus, επιστρέφει και ένας παλιός γνώριμος στο Enstone. Ο Romain Grosjean οδήγησε για την ομάδα για μισή σεζόν το 2009 και τώρα παίρνει μια -σπάνια- δεύτερη ευκαιρία. Η Lotus, και ιδιαίτερα ο επικεφαλής της Eric Boullier, πιστεύει πολύ στον Γάλλο και επενδύει πάνω του. Επιστροφή στην αγωνιστική δράση έχουμε και για το δίδυμο της HRT, που ανάθεσε την οδήγηση των μονοθεσίων της στους Pedro de la Rosa και Narain Karthikeyan.
Η θέση που πήρε ο Grosjean στη Lotus ανήκε στον Vitaly Petrov αλλά ο Ρώσος δεν έμεινε χωρίς μονοθέσιο καθώς μεταπήδησε στην Caterham, αντικαθιστώντας τον Jarno Trulli, ο οποίος ύστερα από μια μεγάλη καριέρα αποχαιρέτησε τη Formula 1. Η έκπληξη των μεταγραφών σημειώθηκε από την Toro Rosso, η οποία ξαφνικά ανακοίνωσε τον Δεκέμβριο ότι οι Buemi και Alguersuari αποτελούν παρελθόν και στη θέση τους έρχονται οι νέοι και ελπιδοφόροι Daniel Ricciardo και Jean-Eric Vergne. Στο ταλέντο αυτών των νεαρών ελπίζει η Red Bull για να βρει τους πρωταθλητές του μέλλοντος και οι μάχες τους θα μας κρατήσουν το ενδιαφέρον όλη τη σεζόν.

Στη Force India έγινε αυτό που περιμέναμε και ο Adrian Sutil, παρά την πολύ καλή περσινή χρονιά, άφησε τη θέση του στον Nico Hulkenberg. Μια ιστορική σύμπραξη -τουλάχιστον ονομαστικά- είχαμε στη Williams. Η ιστορική ομάδα έχει ξανά έναν Senna στο δυναμικό της, προφανώς τον Bruno. Ο Βραζιλιάνος βρήκε τρόπο να τρέξει φέτος και αυτό σήμανε το τέλος της καριέρας στην F1 του πλέον έμπειρου οδηγού της, καθώς ο Rubens Barrichello για πρώτη φορά εδώ και 20 χρόνια θα απουσιάζει από το grid. Τέλος, στη Marussia βρήκε θέση ο Πρωταθλητής του GP2, Charles Pic, ανεβάζοντας τον αριθμό των Γάλλων οδηγών στην F1 στους τρεις.

Ψάχνοντας στο σκοτάδι ή -έστω- στο ημίφως
Καθώς, λοιπόν, έχουμε φτάσει στο ξεκίνημα της σεζόν, τι πρέπει να περιμένουμε από τις ομάδες; Με τις ημέρες δοκιμών να είναι λιγότερες φέτος από κάθε άλλη χρονιά και τους χρόνους που σημειώθηκαν στα 3 τεστ σε Jerez και Βαρκελώνη να είναι πολύ κοντά μεταξύ τους, οι προσπάθειες πρόβλεψης είναι μάλλον καταδικασμένες. Από τις γενικές παρατηρήσεις, θεωρείται βέβαιο ότι η Red Bull παραμένει ταχύτατη και αυτή θα είναι η ομάδα που πρέπει να κερδίσει όποιος θέλει να διεκδικήσει την κορυφή. Κυριότερος αντίπαλος των «ταύρων» φαίνεται ότι θα είναι η McLaren, που δείχνει γρήγορη και η αυτοπεποίθηση των ανθρώπων της δεν μπορεί να κρυφτεί.

Από εκεί και πέρα το μυστήριο μεγαλώνει. Η Ferrari έκανε πράξη αυτό που έλεγε πέρυσι και ακολούθησε πολύ επιθετικό σχεδιασμό στο μονοθέσιό της, που ακολουθεί εντελώς διαφορετικό δρόμο από το περσινό. Οι Ιταλοί ξόδεψαν όλες τις ημέρες στην προσπάθειά τους να το κάνουν να δουλέψει σύμφωνα με τις προσδοκίες τους, και τα αποτελέσματα αυτής της δουλειάς δεν φάνηκαν – τουλάχιστον στη Βαρκελώνη. Η Ferrari παραμένει το μεγάλο ερωτηματικό για την πρεμιέρα της σεζόν και ό,τι κι αν κάνει -από το να χάνει από 4 άλλες ομάδες έως να είναι πρώτη- δεν θα είναι έκπληξη.
Αυτό επίσης που συνάγεται από τις δοκιμές είναι ότι η Mercedes GP έχει ανέβει ένα επίπεδο από πέρυσι. Η ομάδα, υπό την καθοδήγηση του Ross Brawn, έχει ένα σίγουρα καλύτερα δουλεμένο μονοθέσιο από πέρυσι και από τα στόματα των ανθρώπων της ακούγονται δειλά-δειλά λέξεις όπως βάθρα και νίκες – λέξεις που δεν τολμούσαν να προφέρουν μέχρι πέρυσι. Αυτή η ομάδα, μαζί με τη Lotus είναι που φιλοδοξούν να αμφισβητήσουν την «κυριαρχία» των μεγάλων. Η Lotus, γιατί εκτός από το colpo grosso με τον Kimi δείχνει να έχει και καλό μονοθέσιο, όπως μαρτυρούν οι πρώτοι χρόνοι των Grosjean και Raikkonen τις 3 από τις 4 ημέρες στη Βαρκελώνη. Ειδικά για τη Μελβούρνη, με την πίστα να βοηθά στις εκπλήξεις, είναι πιθανό να δούμε πράγματα… αναπάντεχα.

Ακόμα πιο σκληρή μάχη αναμένεται να δοθεί στο μέσον της κατάταξης. Οι Force India, Sauber και Toro Rosso είναι πολύ κοντά μεταξύ τους και ανάμεσα σε αυτούς τους 6 οδηγούς οι… εχθροπραξίες θα είναι πολλές, ευτυχώς, σύμφωνα με την εικόνα που έχουν δώσει οι αυτοί οι οδηγοί, μέσα σε αθλητικό πλαίσιο. Το στοίχημα όμως αφορά άλλες ομάδες. Για τις Williams και Caterham ο πρώτος αγώνας θα είναι δείγμα για το τι μπορούν να περιμένουν στο υπόλοιπο της χρονιάς – αν και για διαφορετικούς λόγους για την κάθε μία.
Η Williams έχει να υπερασπιστεί μια τεράστια ιστορία και το γεγονός ότι έχει στις τάξεις της δύο -στην ουσία- pay driver σημαίνει ότι τα οικονομικά προβλήματα έθεσαν τις προτεραιότητες. Υπάρχει πάντως μια νέα τεχνική ομάδα, υπό τον Mike Coughlan, και ένα νέο μονοθέσιο, με το οποίο οι Pastor Maldonado και Bruno Senna θα κάνουν αυτό που μπορούν. Για την Caterham η κατάσταση είναι διαφορετική. Η ομάδα έχει θέσει υψηλούς στόχους, που είναι η ένταξή της στο γκρουπ των ομάδων του μέσου, αυτών των ομάδων που στην ημέρα τους μπορούν να διεκδικήσουν βαθμούς. Το νέο τους μονοθέσιο είναι αποδεδειγμένα σαφώς καλύτερο από το περσινό, ο Heikki Kovalainen δεν έχει χάσει την ταχύτητά του και ο Vitaly Petrov έχει πλέον 3ετή εμπειρία στην F1. Ο στόχος επομένως είναι σίγουρα εφικτός και σε καμία περίπτωση ουτοπικός.

Την ουρά του grid αναμένεται να συμπληρώσουν οι δύο ομάδες που δεν έχουν ακόμα βάλει τα νέα μονοθέσιά τους σε πίστα για κανονικές δοκιμές. Για τις HRT και Marussia αυτό θα γίνει για πρώτη φορά στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής και στην πραγματικότητα τους απομένει μόνο ένας ρεαλιστικός στόχος για το ξεκίνημα της σεζόν στην Αυστραλία: να πιάσουν το 107% στις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου και να γλιτώσουν την αμηχανία -άλλοι θα έλεγαν εξευτελισμό- της απουσίας από την εκκίνηση του αγώνα της Κυριακής.

Πρώτος αγώνας - πρώτη γεύση
Αυτό το Σαββαοκύριακο στη Μελβούρνη θα πάρουμε την πρώτη αίσθηση για το τι θα γίνει φέτος στη Formula 1 αλλά δεν θα πρέπει και πάλι να βιαστούμε να βγάλουμε οριστικά συμπεράσματα. Η ιδιαιτερότητα του σιρκουί μπορεί να παίξει το ρόλο της και η σειρά δυναμικότητας να μην αποτυπωθεί ευκρινώς. Αυτό θα γίνει σαφέστερα από τον 2ο αγώνα και ύστερα, όταν τα μονοθέσια θα πατήσουν σε μια πιο «κανονική» πίστα. Σε κάθε περίπτωση όμως, το γεγονός ότι ξεκινά η Formula 1 είναι το σημαντικότερο. Η δράση θα αρχίσει τα ξημερώματα της Παρασκευής με τις ελεύθερες δοκιμές, το Σάββατο στις 8 το πρωί θα έχουμε τις κατατακτήριες και την Κυριακή την ίδια ώρα τον πρώτο αγώνα του 2012. Όλες τις περιόδους Παρασκευής και Σαββάτου και τον αγώνα της Κυριακής θα μπορέσετε να τις παρακολουθήσετε ζωντανά από το OTE TV ενώ ο κυριακάτικος αγώνας θα μεταδοθεί από το Alpha TV. Φυσικά, το ms|free θα είναι συνεχώς μέσα στα γεγονότα με νέο, ανανεωμένο Live. 

Καλή αρχή…
FP1
FP2
FP3
QP
Αγώνας
Παρασκευή 16 Μαρτίου
Σάββατο 17 Μαρτίου
Κυριακή 18 Μαρτίου
03:30-05:00
07:30-09:00
05:00-06:00
08:00
08:00
msfree
 ENA AKOMH MIKPO BLOG

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις