ΣΙΝΕ

Παρασκευή 31 Μαΐου 2013

Πανελλήνιες 2013 Αρχές Οικονομικής Θεωρίας: θέματα-απαντήσεις

Τελευταία ημέρα Πανελληνίων 2013 για τους περισσότερους μαθητές σήμερα με τους υποψήφιους των ημερήσιων και εσπερινών γενικών λυκείων να διαγωνίζονται στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, μάθημα επιλογής όλων των... κατευθύνσεων. 
Οι εξετάσεις θα συνεχιστούν στα ειδικά μαθήματα και μέσα στον Ιούνιο.

Διαβάστε τα θέματα στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας στις Πανελλήνιες 2013:
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31 ΜΑΪΟΥ 2013 – ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α
Α1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό
σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό, αν
η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.
α. Ο νόμος της φθίνουσας απόδοσης ισχύει, επειδή μεταβάλλονται οι
αναλογίες που υπάρχουν κάθε φορά ανάμεσα στους σταθερούς και
μεταβλητούς συντελεστές.
β. Το πραγματικό κόστος ενός αγαθού είναι τα άλλα αγαθά, που
θυσιάστηκαν για την παραγωγή του.
γ. Όταν το οριακό προϊόν της εργασίας αρχίζει να μειώνεται, αρχίζει να
μειώνεται και το μέσο προϊόν της εργασίας.
δ. Mια γεωργική έκταση, όσο παραμένει ακαλλιέργητη, είναι εν δυνάμει
συντελεστής παραγωγής.
ε. Όταν παρουσιάζεται έλλειμμα στην αγορά ενός αγαθού, τότε με κάθε
μείωση της τιμής του αγαθού θα μειώνεται και το έλλειμμα.
Μονάδες 15
Στις παρακάτω προτάσεις Α2 και Α3 να γράψετε στο τετράδιό σας τον
αριθμό της πρότασης και δίπλα του το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή
απάντηση.
Α2. Για την παραγωγή 60 μονάδων του αγαθού Υ θυσιάζονται 30 μονάδες του
αγαθού Χ. Το κόστος ευκαιρίας του αγαθού Χ σε όρους του αγαθού Υ
είναι:
α. 0,5
β. 2
γ. 0,2
δ. 30
Μονάδες 5
Α3. Η συνολική δαπάνη των καταναλωτών για ένα αγαθό μειώνεται, όταν:
α. η τιμή του αγαθού μειώνεται και η ζήτησή του είναι ανελαστική
β. η τιμή του αγαθού αυξάνεται και η ζήτησή του είναι ανελαστική
γ. η τιμή του αγαθού μειώνεται και η ζήτησή του είναι ελαστική
δ. η τιμή του αγαθού μειώνεται και η ελαστικότητα της ζήτησής του
είναι ίση με τη μονάδα.
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Β
Με βάση το χρονικό ορίζοντα της επιχείρησης, η οικονομική επιστήμη διακρίνει
δύο περιόδους παραγωγής.
Β1. Να περιγράψετε αυτές τις περιόδους (μονάδες 16). Πώς γίνεται η
διάκριση αυτή;(μονάδες 6) Να αναφέρετε παραδείγματα (μονάδες 3).
Μονάδες 25
ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΤΗ
ΘΕΜΑ Γ
Δίνεται ο παρακάτω πίνακας που αναφέρεται στην τιμή (PX) και στην ζητούμενη
ποσότητα (QX) του αγαθού X, καθώς και στο εισόδημα (Y) και στην τιμή (PZ)
ενός αγαθού Z, υποκατάστατου του αγαθού X.
Συνδυασμοί PX QX Y PZ
Α 20 10 40.000 10
Β 20 24 50.000 10
Γ 16 40 60.000 10
Δ 30 6 40.000 10
Ε 30 16 50.000 9
Γ1. Nα αιτιολογήσετε μεταξύ ποιων συνδυασμών υπολογίζεται η τοξοειδής
ελαστικότητα ζήτησης του αγαθού X και να την υπολογίσετε (μονάδες 7).
Πώς μεταβάλλεται η συνολική δαπάνη μεταξύ των συνδυασμών αυτών;
Nα εξηγήσετε την παραπάνω μεταβολή με τη χρήση της τοξοειδούς
ελαστικότητας ζήτησης του αγαθού X (μονάδες 7).
Μονάδες 14
Γ2. Nα αιτιολογήσετε μεταξύ ποιων συνδυασμών υπολογίζεται η εισοδηματική
ελαστικότητα, να την υπολογίσετε καθώς το εισόδημα αυξάνεται και να
χαρακτηρίσετε το είδος του αγαθού.
Μονάδες 6
Γ3. Γιατί η γνώση της ελαστικότητας ζήτησης ενός αγαθού είναι πολύ
σημαντική για τις επιχειρήσεις και το κράτος;
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΟΜΑΔΑ ΤΕΤΑΡΤΗ
ΘΕΜΑ Δ
Τα δεδομένα του παρακάτω πίνακα αναφέρονται σε μία επιχείρηση που
λειτουργεί στη βραχυχρόνια περίοδο. Η εργασία (L) αποτελεί τον μοναδικό
μεταβλητό συντελεστή παραγωγής και η τιμή (αμοιβή) της είναι σταθερή.
Αριθμός
Εργατών
(L)
Συνολικό
Προϊόν
(Q)
Μέσο
Προϊόν
(ΑΡ)
Οριακό
Προϊόν
(ΜΡ)
Μέσο
Μεταβλητό
Κόστος
(AVC)
Μεταβλητό
Κόστος
(VC)
30 10 − 10.800
40
50 40
Δ1. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τον παραπάνω πίνακα. Με δεδομένο ότι
το Μέσο Προϊόν (ΑΡ) γίνεται μέγιστο, όταν η επιχείρηση απασχολεί
σαράντα (40) εργάτες, να συμπληρώσετε τα κενά του πίνακα,
παρουσιάζοντας τους σχετικούς υπολογισμούς.
Μονάδες 11
Δ2. Αν η επιχείρηση αυξήσει την παραγωγή της από 330 μονάδες, σε 430
μονάδες με τι κόστος θα επιβαρυνθεί;
Μονάδες 6
Δ3. α. Nα κατασκευάσετε τον πίνακα προσφοράς της επιχείρησης.
(μονάδες 4)
β. Αν ο κλάδος παραγωγής περιλαμβάνει 100 όμοιες επιχειρήσεις, να
κατασκευάσετε τον πίνακα αγοραίας προσφοράς. (μονάδες 2)
Μονάδες 6
Δ4. Αν η τιμή ισορροπίας στην αγορά είναι 72 χρηματικές μονάδες, ποια
ποσότητα πρέπει να παράγει η επιχείρηση για να μεγιστοποιεί τα κέρδη
της;
Μονάδες 2
ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο εξώφυλλο του τετραδίου να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο
εσώφυλλο πάνω-πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά στοιχεία μαθητή. Στην
αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το
εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη
γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων
αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν
θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας να
παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 4 ΣΕΛΙΔΕΣ
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο
με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.
4. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10:00 π.μ.
fimes.gr

ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ; ΚΑΝΕ LIKE... ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ

Γίνετε φίλοι μας, στη σελίδα μας στο facebook: http://www.facebook.com/vatolakkiotis
Στείλτε μας τις απόψεις σας, τα άρθρα σας, τις καταγγελίες σας και οτιδήποτε θέλετε στο email: kostasdigos@yahoo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: