Κυρίες και κύριοι,
Θα ήθελα να ξεκινήσω ευχαριστώντας τον οικοδεσπότη μας, κύριο
Δημητριάδη Ευγενίδη για την...
εξαιρετική φιλοξενία σήμερα. Καθώς και την Επίτροπο, κυρία Μαρία Δαμανάκη, για την μέχρι τώρα προσφορά της που ήταν ουσιαστική και αποτελεσματική.
εξαιρετική φιλοξενία σήμερα. Καθώς και την Επίτροπο, κυρία Μαρία Δαμανάκη, για την μέχρι τώρα προσφορά της που ήταν ουσιαστική και αποτελεσματική.
Είναι μεγάλη ευχαρίστηση και τιμή για μένα να είμαι εδώ μπροστά
σας σήμερα με την ευκαιρία της Συνάντησης Υψηλού Επιπέδου με θέμα τη
Νησιωτικότητα, σε μία χώρα που αποτελεί το κατεξοχήν παράδειγμα έντονης
νησιωτικής γεωγραφικής διαμόρφωσης με εκατοντάδες κατοικημένα νησιά, με
διαφορετικούς πληθυσμιακούς αριθμούς και με διαφορετικές ανάγκες
συγκοινωνιακής και αεροπορικής διασύνδεσης. Για ευνόητους λόγους, η
«νησιωτικότητα» αφορά την Ελλάδα στο μέγιστο δυνατό βαθμό, δεδομένου ότι καμία
άλλη χώρα-μέλος της Ε.Ε. δεν διαθέτει παρόμοιο αριθμό νησιών ή παρόμοια
γεωμορφολογία με τη δική μας.
Και πραγματικά χαίρομαι που συζητάμε για τη νησιωτικότητα
καθώς στα πλαίσια της Ε.Ε., η έννοια της νησιωτικότητας απουσίαζε για
πολλά χρόνια από τα επίσημα έγγραφά της και ήταν στην Ελλάδα τον
Δεκέμβριο του 1988 στο Συμβούλιο Κορυφής της Ρόδου που η νησιωτικότητα
έγινε το όχημα αναγνώρισης της θέσης των νησιών μέσα στον Κοινοτικό χώρο. Με
την ερμηνευτική δήλωση 30 του Άρθρου 158 της Συνθήκης του Άμστερνταμ (1997)
αναγνωρίστηκε ότι «οι νησιωτικές περιφέρειες έχουν δομικά μειονεκτήματα λόγω
του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους που δυσχεραίνουν την οικονομική και κοινωνική τους
ανάπτυξη». Εξ ου και υπήρχε πρόβλεψη για την «μείωση των
διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και η μείωση της
καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών ή νήσων, συμπεριλαμβανομένων των
αγροτικών περιοχών», προκειμένου να επιτευχθεί η οικονομική και κοινωνική
συνοχή στο πλαίσιο της ΕΕ.
Ακολουθώντας
το παράδειγμα της Συνθήκης του Άμστερνταμ, η ελληνική πολιτεία με την
αναθεώρηση του Συντάγματος προέβη σε μία αντίστοιχη αναγνώριση του ζητήματος,
προάγοντας την οικονομία «των ορεινών, νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών»
(Άρθρο 106, παράγραφος 1). Με τον τρόπο αυτό, τέθηκε η νομική βάση για την
περαιτέρω σχεδίαση και υλοποίηση των μηχανισμών υποστήριξης των νησιωτικών
περιοχών επ’ ωφελεία της χώρας μας.
Από
την πρώτη στιγμή που ο Πρωθυπουργός της χώρας, κ. Αντώνης Σαμαράς, μου ανέθεσε
τον κρίσιμο τομέα των Μεταφορών και των Τηλεπικοινωνιών τον Ιούλιο του 2013,
προτεραιότητα υπήρξε η γειτνίαση απομακρυσμένων και λιγότερο προνομιούχων
περιοχών της Ελλάδας μέσω των μεταφορικών και των αεροπορικών μέσων.
Στη νέα στρατηγική ανάπτυξης για τα νησιά εντάσσεται και η
παραχώρηση των αεροδρομίων μέσω ΤΑΙΠΕΔ που θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες
προς τους χρήστες υπηρεσίες. Επίσης, εχθές ο Υπουργός Υποδομών, κ.
Χρυσοχοΐδης, ανήγγειλε την έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας που θα
οδηγήσει στη δημιουργία και λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου του
Ηράκλειου στο Καστέλι της Κρήτης που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το
2019.
Επιπλέον, η λειτουργία των Υδατοδρομίων αποτέλεσε
προτεραιότητα μας, καθότι είμαι πεπεισμένος για την αναγκαιότητα χρήσης
στην χώρα μας, του μέσου αυτού της μεταφοράς. Ο γεωγραφικός χάρτης
της Ελλάδας, θα συμφωνήσετε ότι προσφέρεται για την χρήση των
υδροπλάνων, καθώς προσφέρει μια γρήγορη οικονομική και ασφαλή
μεταφορά προσώπων και αγαθών.
Το θέμα αυτό είχε ξεκινήσει από το 2004, χωρίς όμως να φέρει
τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Το 2013 με τις διατάξεις του ν.4146/2013
καθορίστηκε εκ νέου το νομικό πλαίσιο. Βάση των διατάξεων αυτών, προχωρήσαμε σε
αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς και με αλλά
συναρμόδια Υπουργεία, στην σύνταξη και υπογραφή όλων των ΚΥΑ
για την υλοποίηση των ως άνω διατάξεων.
Πιστεύω,
λοιπόν, ότι σύντομα θα γίνει πραγματικότητα η αεροπορική διασύνδεση
που αφορά τόσο νησιά της Ελλάδας μεταξύ τους όσο και τις νησιωτικές περιοχές με
την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά κυρίως τις λίμνες μας στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Τα μηνύματα που λαμβάνουμε είναι ενθαρρυντικά και σύντομα
αναμένεται να εκδοθούν οι τρεις πρώτες άδειες λειτουργίας υδατοδρομίων σε Κέρκυρα,
Βόλο και Λαύριο και σημειώνει ότι το ενδιαφέρον πολλαπλασιάζεται: Κέρκυρα,
Παξοί και Διαπόντιοι Νήσοι, Ηράκλειο, Ζάκυνθος, Πάτρα, Λευκάδα, Μήλος, Σκύρος,
Κρήτη, Βεγορίτιδα, Σκιάθος, Κατερίνη, Χαλκιδική και Θεσσαλονίκη είναι μόνο
λίγες από τις ενδιαφερόμενες περιοχές.
Αναμφίβολα,
θεωρώ ότι η λειτουργία των υδατοδρομίων θα δώσει ώθηση στον ελληνικό τουρισμό
αλλά κυρίως μεγάλη ανακούφιση στους νησιώτες μας. Οι εταιρείες καταγράφουν
το έντονο ενδιαφέρον από τουριστικούς φορείς για τακτικές ή έκτακτες πτήσεις
ανά την Ελλάδα. Υπάρχουν αιτήματα από τουριστικά πρακτορεία και ξενοδοχεία
για να ενωθούν απευθείας προορισμοί που δύσκολα συνδέονται
συγκοινωνιακά, όπως για παράδειγμα η Ελούντα με την Πύλο. Θα μπορούσαν επίσης
να υπάρχουν είτε τακτικά δρομολόγια που θα έχουν ενδιαφέρον, όπως το
Κέρκυρα - Παξοί, είτε ειδικά δρομολόγια όπως η σύνδεση των Δωδεκανήσων με τα
μικρασιατικά παράλια ή με πτήσεις από και προς την Κρήτη, που είναι μία
σημαντική τουριστική αγορά. Σας αναφέρω ότι η Κρήτη έχει σημαντικά
πλεονεκτήματα και μπορεί να συνδυαστεί με τη Σαντορίνη, την Πελοπόννησο και
άλλους προορισμούς.
Ένα άλλο θέμα που προφανώς δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό
είναι η δυνατότητα χρήσης τω υδατίνων πεδίων από τα υδροπλάνα, όποτε στην
περίπτωση αυτή δεν απαιτείται η κατασκευή υδατοδρομίου.
Επίσης, τα υδροπλάνα μπορούν να συνδέσουν την ηπειρωτική χώρα
ή τα μεγάλα νησιά με τα μικρά νησιά, να
πραγματοποιήσουν νοσοκομειακές πτήσεις ή και να
μεταφέρουν εμπορεύματα μέχρι και ενάμιση τόνο (
Πτήσεις Cargo).
Επιπλέον, πλεονεκτήματα των υδροπλάνων είναι ότι μπορούν να
πετάξουν απευθείας στο εξωτερικό (όπου υπάρχουν πύλες Σένγκεν και μπορεί να
γίνει έλεγχος διαβατηρίων), να απογειωθούν από το Ελ. Βενιζέλος και να φέρουν
"πιο κοντά" τα μικρά νησιά και τις άγονες περιοχές.
Είναι έτοιμη η Κοινή Υπουργική Απόφαση του
Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για πρατήρια
βενζίνης, πετρελαίου, γκαζιού, LNG και κηροζίνης όπου
θα υπάρχουν υδροπλάνα για να ενισχυθούν οι μαρίνες και τα λιμάνια στα
νησιά μας.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να προσθέσω, ότι πέραν όλων των
ανωτέρων, το υπουργείο μας στον Τομέα των Τηλεπικοινωνιών, καταβάλει μεγάλη
προσπάθεια στο έργο για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας σε μη αστικές
περιοχές, συνεπώς και στα νησιά μας (Rural Broadband Project), προκειμένου
να καλύψουμε το ψηφιακό χάσμα, όσον αφορά στην ευρυζωνική κάλυψη για
ολόκληρη την επικράτεια.
Εκτός από τα ανωτέρω, έχει ανακοινωθεί η ανάπτυξη ενός
εθνικού δικτύου με σημεία πρόσβασης σε wi-fi, προκειμένου οι πολίτες και
οι τουρίστες να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο σε σημεία δημόσιου
ενδιαφέροντος.
Αγαπητοί Κυρίες και κύριοι,
Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει θέσει στο κέντρο των αποφάσεών της, τη
νησιωτικότητα, καθώς με την υπέρβαση εμποδίων και προβλημάτων των νησιωτικών
περιοχών, η Ελλάδα μπορεί να επανέλθει σε τροχιά ανάπτυξης και προόδου αλλά και
να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Η Ελληνική Προεδρία μέχρι σήμερα απέδειξε εκτός του ότι είναι μια
επιτυχημένη προεδρία έχοντας κλείσει πολλά ζητήματα του παρελθόντος κατάφερε να
συντονιστούν και να συνεργαστούν ακόμη καλύτερα τα υπουργεία μεταξύ τους. Ο
στρατηγικός σχεδιασμός και η πολιτική από τη σημερινή κυβέρνηση για τα νησιά
μας είναι επικαιροποιημένη, στοχευμένη και είμαι απολύτως σίγουρος ότι θα
αποφέρει πολύ σημαντικά αποτελέσματα για τους Έλληνες και τους Ευρωπαίους
πολίτες.
Εύχομαι καλή επιτυχία στις
εργασίες της Διάσκεψης αν και είμαι σίγουρος.
Σας ευχαριστώ για
το χρόνο και την προσοχή σας.
ΣΟΥ ΑΡΕΣΕ; ΚΑΝΕ LIKE... ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ
Γίνετε φίλοι μας, στη σελίδα μας στο facebook: http://www.facebook.com/vatolakkiotis
Στείλτε μας τις απόψεις σας, τα άρθρα σας, τις καταγγελίες σας και οτιδήποτε θέλετε στο email: kostasdigos@yahoo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου