ΣΙΝΕ

Τρίτη 6 Ιουνίου 2017

Πανελλαδικές 2017, ΕΠΑΛ, Νεοελληνική Γλώσσα: Δείτε τις απαντήσεις

Το κείμενο, στο οποίο κλήθηκαν να διαγωνιστούν οι μαθητές των ΕΠΑΛ, ήταν ένα διασκευασμένο απόσπασμα από το βιβλίο του Γ. Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Β’, 1950-1966, εκδόσεις Εστία.
Το περιεχόμενο του αποσπάσματος αφορούσε στις προτροπές ενός πατέρα προς τον γιο του, όταν ο τελευταίος άρχισε να τον αμφισβητεί, για το πώς θα γίνει καλύτερος άνθρωπος, στις διάφορες εκφάνσεις της ζωής του. Το περιεχόμενο του κειμένου δεν παρουσίαζε ιδιαίτερες δυσκολίες, ως προς την κατανόησή του, γεγονός που θα βοήθησε τους υποψηφίους στην οργάνωση της περίληψης.

Οι υπόλοιπες ερωτήσεις του κριτηρίου αξιολόγησης κρίνονται εξίσου κατανοητές. Η Β1 ανάπτυξη παραγράφου, η Β2α πρακτική εφαρμογή του τρόπου ανάπτυξης παραγράφων με παραδείγματα (οι υποψήφιοι έπρεπε να εντοπίσουν τα παραδείγματα στο κείμενο) και η Β2β ερώτηση συνοχής (να εντοπίσουν οι υποψήφιοι 3 διαρθρωτικές λέξεις στο κείμενο). Ακολουθούσαν δύο κλασικές, γλωσσικές παρατηρήσεις για εύρεση συνωνύμων και αντωνύμων και το Β σκέλος του διαγωνίσματος έκλεινε με δύο ερωτήσεις για τη γλώσσα του κειμένου: λειτουργία του β’ ενικού προσώπου και εύρεση δύο φράσεων με ποιητική (μεταφορική) χρήση της γλώσσας.

Τέλος, η παραγωγή λόγου (άρθρο σε περιοδικό του σχολείου) αφορούσε στο διαχρονικό πρόβλημα του χάσματος των γενεών. Η διατύπωσή της ήταν σαφής και οι μαθητές, λογικά, δε θα είχαν δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση των δύο ζητουμένων: α) θέματα που προκαλούν συγκρούσεις μεταξύ νέων και μεγαλυτέρων και β) τρόποι, ώστε να ξεπεραστούν οι εντάσεις.

ο θέμα του σημερινού εξεταζόμενου μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους μαθητές των ΕΠΑΛ είναι οι συγκρούσεις εφήβων με τους μεγαλύτερους στο οικογενειακό περιβάλλον.

Το εξεταζόμενο κείμενο είχε θέμα Παραινέσεις ενός πατέρα του καιρού μας και είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Β΄, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

Το θέμα του σημερινού εξεταζόμενου μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους μαθητές των ΕΠΑΛ είναι οι συγκρούσεις εφήβων με τους μεγαλύτερους στο οικογενειακό περιβάλλον.

To κείμενο αναφέρεται στους προβληματισμούς ενός πατέρα για τη σχέση του με τον γιο του και στις συμβουλές που του απευθύνει. Ο πατέρας διαπιστώνει την ψυχοσωματική μεταβολή του και την επερχόμενη αλλαγή στη σχέση τους, καθώς ο νέος αμφισβητεί τη γονεϊκή αυθεντία και διαχωρίζει την κοινωνική του θέση. Οι παραινέσεις τον δυσαρεστούν, αλλά ο πατέρας, γνωρίζοντας την ανάγκη του για μία καθοδηγητική αξία στη ζωή του, προτείνει αυτήν της αυθεντικότητας. Τον παρακινεί να σέβεται, να είναι αλληλέγγυος στις δυσκολίες και να διεκδικεί τα δικαιώματά του, τόσο στη ζωή όσο και στην εργασία. Κλείνοντας, επισημαίνει την πρόθεσή του για εσωτερίκευση των συμβουλών του από τον γιο, ως εφόδια που δε στερούν την προσωπική του ελευθερία.

Β1. Η ανθρώπινη προσωπικότητα διαμορφώνεται από τον τρόπο που αντιμετωπίζει την εργασία της, ανεξαρτήτως του είδους αυτής. Είτε πρόκειται για χειρωνακτική είτε για πνευματική εργασία, το άτομο οφείλει να επιδιώκει την ποιοτική διεκπεραίωσή της, μαθαίνοντας και εξελίσσοντας το γνωστικό ή τεχνικό αντικείμενο. Η ειλικρίνεια, μάλιστα, στις επαγγελματικές του σχέσεις, ο σεβασμός και η πίστη στο έργο που παράγει για τον εαυτό του και τον συνάνθρωπο, του αποφέρουν αυτοπεποίθηση και κοινωνική αποδοχή.

Έτσι, θα γίνει ένας άξιος εργαζόμενος και άνθρωπος.

Παρά το γεγονός ότι το θέμα ανήκει στην θεματική ενότητα της Α Λυκείου, είναι αντιμετωπίσιμο. Τα θέματα είναι βατά και το κείμενο κατανοητό. Ίσως προκαλέσει δυσκολίες στη σύνταξη της περίληψης το ύφος του κειμένου , αλλά το νόημα είναι αρκετά κατανοητό.

Το εξεταζόμενο κείμενο είχε θέμα Παραινέσεις ενός πατέρα του καιρού μας και είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Β΄, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

Το θέμα της Έκθεσης είναι: Τα θέματα που προκαλούν συγκρούσεις μεταξύ εφήβων και ενηλίκων στο οικογενειακό περιβάλλον και οι τρόποι με τους οποίους θα μπορούσαν να ξεπεραστούν οι εντάσεις.
Παρά το γεγονός ότι το θέμα ανήκει στην θεματική ενότητα της Α Λυκείου, είναι αντιμετωπίσιμο. Τα θέματα είναι βατά και το κείμενο κατανοητό. Ίσως προκαλέσει δυσκολίες στη σύνταξη της περίληψης το ύφος του κειμένου , αλλά το νόημα είναι αρκετά κατανοητό.

Το madata.gr με υπευθυνότητα και φέτος βρίσκεται κοντά στους μαθητές και γονείς παρέχοντας σωστή και γρήγορη ενημέρωση καθώς και συμβουλές για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2017.

Διαβάστε αναλυτικά τις λύσεις που προτείνει το Φροντιστήριο ΟΡΟΣΗΜΟ Πειραιά

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΑ.Λ.
(ΟΜΑΔΑΣ Α΄) ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ


Α. Το κείμενο αναφέρεται στη συμπεριφορά των νέων (Θέμα του κειμένου) . Αρχικά,

σημειώνεται η άσκηση κριτικής ενός νέου προς τον γονέα του και οι διαφωνίες με αυτόν. (1η) Στη συνέχεια, τονίζεται ότι ο νέος αντιδρά αρνητικά προς τις παραινέσεις του γονέα του και η ανάγκη για να χαρακτηρίζεται ο νέος από αυθεντικότητα (2η) στη συμπεριφορά του , η οποία συνδέεται με την ειλικρίνεια και τον σεβασμό προς τον εαυτό του και τους συνανθρώπους του. (3η) Ακόμα, επισημαίνεται η ανάγκη να χαρακτηρίζεται η επαγγελματική πορεία του νέου από τις αξίες αυτές και την υπευθυνότητα. (4η) Τέλος, προτείνεται να ανεξαρτητοποιηθεί ο νέος από τον γονέα του. (5η)


Β.1. Ένας τεχνίτης που επιδεικνύει επαγγελματική ευσυνειδησία αλλά και αγαπά το αντικείμενο της εργασίας του θα πρέπει να χαίρει πολύ μεγαλύτερης εκτίμησης από έναν επιστήμονα , ο οποίος όμως δεν επιδεικνύει την αντίστοιχη ζέση στη μελέτη του γνωστικού του πεδίου . Αυτό ισχύει, γιατί ο ευσυνείδητος χειρωνάκτης συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου ενώ ο επιστήμονας που αδιαφορεί, δεν ανταποδίδει την εκτίμηση που απολαμβάνει από το κοινωνικό σώμα.

Β2α.

Η β’ παράγραφος του κειμένου αναπτύσσεται με τη μέθοδο των παραδείγματων. Πιο συγκεκριμένα, τα παραδείγματα που εντοπίζονται είναι τα εξής: <<Κάνει ψύχρα . . .

σου>>, <<Μην . . . ιδρωμένος>>.

Β2β.
Αλλά  αντίθεση
Ύστερα  χρονική σειρά

Καθώς  αιτιολόγηση

Β3α.

αρχίζεις: ξεκινάς
σπουδαιότεροι: σημαντικότεροι
ιδέες: αντιλήψεις, απόψεις
ωραία: όμορφη
μαραγκός: ξυλουργός

Β3β.
συχνά ≠σπάνια

καλύτεροι≠ χειρότεροι, υποδεέστεροι
ανώτερη ≠ κατώτερη, υποδεέστερη
απαρνιέσαι≠ αποδέχεσαι
άξιος ≠ανάξιος

Β4α.

Ο συγγραφέας επιλέγει τη χρήση β’ ενικού προσώπου επειδή θέλει να απευθυνθεί με παραινέσεις στον νέο (στην πραγματικότητα σε όλους τους νέους.). Προσδίδει στο ύφος του κειμένου ζωντάνια, παραστατικότητα, δραματικότητα, αμεσότητα, διαλογικό ύφος.

Β4β.

-ε’ παράγραφος: ‘’τράβα το δρόμο σου’’, ‘’σβήσε με, σιγά σιγά, από τους λογισμούς σου.’’


Γ.
ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ: ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ:

Αποτελεί γεγονός ότι ο θεσμός της οικογένειας είναι παγκόσμιος και διαχρονικός . Ωστόσο, ένα σημαντικό φαινόμενο το οποίο απασχολεί την κοινωνία διαχρονικά και παγκοσμίως οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις μεταξύ των νέων και των ενηλίκων. Τα θέματα που προκαλούν την εκδήλωση του φαινομένου είναι πολλά και σημαντικά.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ- Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:(1)Αρχικά, είναι αλήθεια ότι οι νέοι έχουν μορφωθεί διαφορετικά και κατά περιπτώσεις περισσότερο από τους ενήλικους, κυρίως από τους ηλικιωμένους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουν αναπτύξει διαφορετικές απόψεις για πολλά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την ζωή γενικότερα. Έτσι, δεν είναι εύκολο και για τις δύο ομάδες να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να συνεννοηθούν.

(2)Επίσης, οι ενήλικοι σε αρκετές περιπτώσεις δεν ενδιαφέρονται όσο πρέπει ή και ακόμα αδιαφορούν για τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι νέοι. Αυτή η αδιαφορία συχνά προέρχεται από τις επαγγελματικές υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει οι ενήλικοι. Έτσι, δεν εξασφαλίζουν τον χρόνο να ασχοληθούν με τους νέους, οι οποίοι ,έτσι, αντιδρούν, διότι δεν αισθάνονται την αγάπη των ενηλίκων που επιθυμούν πολύ.

(3)Είναι, όμως αλήθεια και το ότι πολλοί νέοι δεν σέβονται όσο θα έπρεπε τους ενηλίκους. Συμπεριφέρονται με αυθάδεια προς τους μεγαλύτερους, για να αποδείξουν ότι έχουν ισχυρή προσωπικότητα , ώστε να τους σέβονται . Επίσης, θεωρούν ότι οι ενήλικοι πρέπει να τους τα προσφέρουν όλα, χωρίς εκείνοι να προσπαθούν. Έτσι, οι ενήλικοι θεωρούν ότι οι έφηβοι είναι άτομα χωρίς ωριμότητα και υπευθυνότητα.

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ: Παρόλα αυτά, είναι αληθές ότι υπάρχουν τρόποι για να καταπολεμηθούν οι εντάσεις αυτές.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ- Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (1)Πρωτίστως, οι ενήλικοι οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους προς τους νέους. Για αυτόν τον λόγο, είναι ανάγκη να αρχίσουν να δείχνουν ενδιαφέρον προς τους έφηβους και να τους συμπαραστέκονται όταν οι έφηβοι χρειάζονται πραγματικά την πολύτιμη βοήθεια και εμπειρία των μεγαλύτερων. Έτσι, οι έφηβοι θα αισθανθούν αγάπη και θα κατανοούν ότι οι ενήλικοι προσπαθούν για το όφελός τους.

(2)Ακόμα, οι ενήλικοι, όταν παρατηρούν τα σφάλματα των νέων, πρέπει να τους εξηγούν με σεβασμό και χωρίς αυταρχισμό ότι επιβάλλεται να τα καταπολεμήσουν για να βελτιωθεί η ζωή τους. Επίσης, οι ενήλικοι πρέπει να παραδέχονται τα δικά τους λάθη .Έτσι, οι έφηβοι όχι μόνο θα εκτιμήσουν την ευνοϊκή διάθεση των μεγαλύτερων αλλά και θα τους μιμούνται στην ορθή συμπεριφορά.

(3)Καθήκοντα, όμως, έχουν και οι νέοι. Είναι ωφέλιμο να αναπτύξουν σεβασμό προς τους ενηλίκους και τους θεσμούς της κοινωνίας που είναι άξιοι σεβασμού ώστε να μην τους απορρίπτουν όλους χωρίς να τους κρίνουν. Επομένως, θα αναγνωρίσουν σε ποιες περιπτώσεις είναι λάθος να ενεργούν χωρίς να τους ελέγχει κανείς για τις πράξεις τους. Έτσι, θα αναπτύξουν ωριμότητα στην συμπεριφορά τους.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Συνοψίζοντας, τα θέματα που προκαλούν τις ενδοοικογενειακές συγκρούσεις εφήβων και ενηλίκων είναι πολλά και σημαντικά αλλά υπάρχουν τρόποι για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο αυτό, όπως προαναφέρθηκε. Είναι, επομένως αναγκαία η καταπολέμηση του συγκεκριμένο φαινομένου , διότι έτσι θα σημειωθεί κοινωνική πρόοδος.

Ονοματεπώνυμο συντάκτη

ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΓΑΒΡΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ

ΜΟΥΣΟΥΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΜΗΤΡΟΥΣΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΜΑΥΡΙΚΗ ΙΩΑΝΝΑ
ΑΓ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 11 -- ΠΕΙΡΑΙΑΣ -- 18532 -- ΤΗΛ. 210-4224752, 4223687




Δεν υπάρχουν σχόλια: