(Η τοποθέτησή μου στο περιφερειακό συμβούλιο περισσότερο εμπλουτισμένη)
Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. σήμερα, σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της εταιρίας και την οικονομική Έκθεση Βιωσιμότητας,...
θα έχει για τα επόμενα χρόνια ετήσια ακαθάριστα έσοδα της τάξης των 70 και πλέον εκατομμυρίων Ευρώ. Πέρυσι ήταν η τελευταία χρονιά κατά την οποία η εταιρία εξόφλησε το σύνολο του ομολογιακού δανείου προς την Τράπεζα Πειραιώς, και έτσι τα καθαρά κέρδη από φέτος θα ξεπερνούν τα 40-50 εκατομμύρια Ευρώ κατ’ έτος, αφού το κόστος συντήρησης μαζί με το κόστος λειτουργίας δεν ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια Ευρώ.
Υπάρχει λοιπόν λόγος για την επιβολή επιπλέον διοδίων στην ΕΓΝΑΤΙΑ οδό;
Αν η ΕΓΝΑΤΙΑ παραμείνει στο δημόσιο, δεν υπάρχει λόγος να επιβληθούν επιπλέον διόδια και να εγκατασταθούν κι άλλοι σταθμοί διοδίων, αφού τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου πρέπει διέπει ο δημόσιος χαρακτήρας. Μάλιστα, εφόσον πρόκειται ήδη για μια εταιρία με αυξημένα κέρδη, η επιβολή διοδίων εκτός του ότι είναι αντίθετη στην παραπάνω λογική του δημοσίου χαρακτήρα, θα ωθήσει πολλούς οδηγούς που χρησιμοποιούν συχνά τον αυτοκινητόδρομο να αναζητήσουν εναλλακτικές επαρχιακές διαδρομές.
Αν η ΕΓΝΑΤΙΑ παραχωρηθεί, κάτι που είναι στα προαπαιτούμενα του νέου συμπληρωματικού μνημονίου που θα εγκριθεί στο επόμενο Eurogorup, τότε και πάλι δεν υπάρχει λόγος για την επιβολή επιπλέον διοδίων. Καθώς όπως ανέφερα τα καθαρά κέρδη της εταιρίας από φέτος υπολογίζονται στα 40-50 εκατομμύρια Ευρώ περίπου το χρόνο, με τη νέα τιμολογιακή πολιτική που θα αυξήσει τα κέρδη κατά 50% και με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, σε βάθος 40 ετών ο αυτοκινητόδρομος, θα έχει καθαρά κέρδη που θα αγγίξουν τα 3 δις Ευρώ, ενώ ακόμη κι αν υποθέσουμε πως ένα μεγάλο ποσό από αυτά τα έσοδα θα κατευθυνθεί για έργα βαριάς συντήρησης, τα καθαρά κέρδη σε καμία περίπτωση δεν θα είναι λιγότερα από 2 δις Ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρίας.
Η κυβέρνηση μιλά για παραχώρηση 40 ετών και για τίμημα μόλις 100 εκατομμυρίων Ευρώ. Δηλαδή ο παραχωρησιούχος με ένα τίμημα της τάξεως των 100 εκατομμυρίων, θα αποκομίσει καθαρό κέρδος τουλάχιστον 2 δις Ευρώ με τη νέα τιμολογιακή πολιτική και περίπου 1 δις Ευρώ χωρίς αυτή. Κάτι τέτοιο, εκτός του ότι δεν αφήνει κανένα περιθώριο για παραχώρηση, αφού το δημόσιο ζημιώνεται μακροπρόθεσμα (δίχως παραχώρηση τα κέρδη ανέρχονται σε 1-2 δις, ενώ με παραχώρηση ανέρχονται στα 100 εκατομμύρια), επιπροσθέτως αντίκειται και στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Συγκεκριμένα, το Άρθρο 18 της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ αναφέρει πως «Για τις συμβάσεις παραχώρησης που διαρκούν περισσότερο από πέντε έτη, η μέγιστη διάρκεια της παραχώρησης δεν πρέπει να υπερβαίνει τον εύλογο χρόνο εντός του οποίου ο παραχωρησιούχος θα μπορούσε να αποσβέσει τις επενδύσεις που πραγματοποίησε για την εκτέλεση των έργων ή την παροχή των υπηρεσιών μαζί με κάποια απόδοση του κεφαλαίου, λαμβάνοντας υπόψη τις επενδύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων», πράγμα που σημαίνει πως το τίμημα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10 φορές μεγαλύτερο από αυτό που συζητιέται ή η διάρκεια παραχώρησης πολύ μικρότερη από αυτή που προκηρύσσεται, ειδάλλως η διαδικασία θα κολλήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τον Ιούνιο του 2017 εκδίδεται Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ τ. β/1867/29-05-2017), με την οποία τροποποιείται η υπ. αριθ. 6686/2014 ΚΥΑ στην οποία αναφερόταν ότι οι σταθμοί διοδίων στην περιοχή μας θα ήταν δύο, ένας στο τμήμα Γιάννενα- Γρεβενά στο ύψους του Βενέτικου και ένας μεταξύ Σιάτιστας – Καστοριάς, στο ύψος του Αλιάκμονα. Με την Απόφαση του Ιουνίου, αναφέρεται πως τελικά θα λειτουργήσει μετωπικός σταθμός στο κομμάτι Καλαμιάς- Σιάτιστας, και πλευρικοί σταθμοί στις εξόδους της «Μπάρας» και της Καλαμιάς.
Από τα μέσα Ιανουαρίου του 2017, προτού καν εκδοθεί η ανωτέρω Υπουργική Απόφαση που περιλαμβάνει την εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων στην περιοχή μας, με δημοσιεύσεις μου στον τύπο και δηλώσεις μου σε τοπικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, εξέφρασα την αντίθεσή μου για την επιβολή διοδίων αλλά και για την παραχώρηση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ οδού. Μάλιστα, τον Ιούνιο του 2017, μετά την έκδοση της σχετικής Απόφασης, όταν ανέφερα σε τηλεοπτικό σταθμό ότι μου προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως ο Υπουργός ως πρώην πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου δεν γνωρίζει το χρόνο και τις διαδικασίες εκτέλεσης έργων, διότι στην απόφαση αναφερόταν ότι οι νέοι σταθμοί θα λειτουργούσαν ως το Νοέμβριο του 2017 (κάτι που δεν έγινε καθώς ήταν ανέφικτο βάσει της ροής διαδικασιών διαχείρισης έργων), αυτό ενόχλησε κάποιους.
Τέλος σεβόμενοι την Απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου του Ιανουαρίου του 2017 για την επιβολή επιπλέον διοδίων (βλ. εδώ: https://diavgeia.gov.gr/…/7%CE%A46%CE%A47%CE%9B%CE%A8-%CE%9…), είμαστε σταθερά αντίθετοι και με τεκμηριωμένο τρόπο στην ανούσια αυτή αύξηση του κόστους μετακίνησης των πολιτών. Μια απόφαση που δεν δικαιολογείται από κανένα λόγο, είτε η ΕΓΝΑΤΙΑ παραμείνει είτε όχι υπό δημόσιο χαρακτήρα.
Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. σήμερα, σύμφωνα με τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της εταιρίας και την οικονομική Έκθεση Βιωσιμότητας,...
θα έχει για τα επόμενα χρόνια ετήσια ακαθάριστα έσοδα της τάξης των 70 και πλέον εκατομμυρίων Ευρώ. Πέρυσι ήταν η τελευταία χρονιά κατά την οποία η εταιρία εξόφλησε το σύνολο του ομολογιακού δανείου προς την Τράπεζα Πειραιώς, και έτσι τα καθαρά κέρδη από φέτος θα ξεπερνούν τα 40-50 εκατομμύρια Ευρώ κατ’ έτος, αφού το κόστος συντήρησης μαζί με το κόστος λειτουργίας δεν ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια Ευρώ.
Υπάρχει λοιπόν λόγος για την επιβολή επιπλέον διοδίων στην ΕΓΝΑΤΙΑ οδό;
Αν η ΕΓΝΑΤΙΑ παραμείνει στο δημόσιο, δεν υπάρχει λόγος να επιβληθούν επιπλέον διόδια και να εγκατασταθούν κι άλλοι σταθμοί διοδίων, αφού τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου πρέπει διέπει ο δημόσιος χαρακτήρας. Μάλιστα, εφόσον πρόκειται ήδη για μια εταιρία με αυξημένα κέρδη, η επιβολή διοδίων εκτός του ότι είναι αντίθετη στην παραπάνω λογική του δημοσίου χαρακτήρα, θα ωθήσει πολλούς οδηγούς που χρησιμοποιούν συχνά τον αυτοκινητόδρομο να αναζητήσουν εναλλακτικές επαρχιακές διαδρομές.
Αν η ΕΓΝΑΤΙΑ παραχωρηθεί, κάτι που είναι στα προαπαιτούμενα του νέου συμπληρωματικού μνημονίου που θα εγκριθεί στο επόμενο Eurogorup, τότε και πάλι δεν υπάρχει λόγος για την επιβολή επιπλέον διοδίων. Καθώς όπως ανέφερα τα καθαρά κέρδη της εταιρίας από φέτος υπολογίζονται στα 40-50 εκατομμύρια Ευρώ περίπου το χρόνο, με τη νέα τιμολογιακή πολιτική που θα αυξήσει τα κέρδη κατά 50% και με τις πιο συντηρητικές εκτιμήσεις, σε βάθος 40 ετών ο αυτοκινητόδρομος, θα έχει καθαρά κέρδη που θα αγγίξουν τα 3 δις Ευρώ, ενώ ακόμη κι αν υποθέσουμε πως ένα μεγάλο ποσό από αυτά τα έσοδα θα κατευθυνθεί για έργα βαριάς συντήρησης, τα καθαρά κέρδη σε καμία περίπτωση δεν θα είναι λιγότερα από 2 δις Ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρίας.
Η κυβέρνηση μιλά για παραχώρηση 40 ετών και για τίμημα μόλις 100 εκατομμυρίων Ευρώ. Δηλαδή ο παραχωρησιούχος με ένα τίμημα της τάξεως των 100 εκατομμυρίων, θα αποκομίσει καθαρό κέρδος τουλάχιστον 2 δις Ευρώ με τη νέα τιμολογιακή πολιτική και περίπου 1 δις Ευρώ χωρίς αυτή. Κάτι τέτοιο, εκτός του ότι δεν αφήνει κανένα περιθώριο για παραχώρηση, αφού το δημόσιο ζημιώνεται μακροπρόθεσμα (δίχως παραχώρηση τα κέρδη ανέρχονται σε 1-2 δις, ενώ με παραχώρηση ανέρχονται στα 100 εκατομμύρια), επιπροσθέτως αντίκειται και στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Συγκεκριμένα, το Άρθρο 18 της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ αναφέρει πως «Για τις συμβάσεις παραχώρησης που διαρκούν περισσότερο από πέντε έτη, η μέγιστη διάρκεια της παραχώρησης δεν πρέπει να υπερβαίνει τον εύλογο χρόνο εντός του οποίου ο παραχωρησιούχος θα μπορούσε να αποσβέσει τις επενδύσεις που πραγματοποίησε για την εκτέλεση των έργων ή την παροχή των υπηρεσιών μαζί με κάποια απόδοση του κεφαλαίου, λαμβάνοντας υπόψη τις επενδύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των συγκεκριμένων συμβατικών υποχρεώσεων», πράγμα που σημαίνει πως το τίμημα θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 10 φορές μεγαλύτερο από αυτό που συζητιέται ή η διάρκεια παραχώρησης πολύ μικρότερη από αυτή που προκηρύσσεται, ειδάλλως η διαδικασία θα κολλήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τον Ιούνιο του 2017 εκδίδεται Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ τ. β/1867/29-05-2017), με την οποία τροποποιείται η υπ. αριθ. 6686/2014 ΚΥΑ στην οποία αναφερόταν ότι οι σταθμοί διοδίων στην περιοχή μας θα ήταν δύο, ένας στο τμήμα Γιάννενα- Γρεβενά στο ύψους του Βενέτικου και ένας μεταξύ Σιάτιστας – Καστοριάς, στο ύψος του Αλιάκμονα. Με την Απόφαση του Ιουνίου, αναφέρεται πως τελικά θα λειτουργήσει μετωπικός σταθμός στο κομμάτι Καλαμιάς- Σιάτιστας, και πλευρικοί σταθμοί στις εξόδους της «Μπάρας» και της Καλαμιάς.
Από τα μέσα Ιανουαρίου του 2017, προτού καν εκδοθεί η ανωτέρω Υπουργική Απόφαση που περιλαμβάνει την εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων στην περιοχή μας, με δημοσιεύσεις μου στον τύπο και δηλώσεις μου σε τοπικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, εξέφρασα την αντίθεσή μου για την επιβολή διοδίων αλλά και για την παραχώρηση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ οδού. Μάλιστα, τον Ιούνιο του 2017, μετά την έκδοση της σχετικής Απόφασης, όταν ανέφερα σε τηλεοπτικό σταθμό ότι μου προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως ο Υπουργός ως πρώην πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου δεν γνωρίζει το χρόνο και τις διαδικασίες εκτέλεσης έργων, διότι στην απόφαση αναφερόταν ότι οι νέοι σταθμοί θα λειτουργούσαν ως το Νοέμβριο του 2017 (κάτι που δεν έγινε καθώς ήταν ανέφικτο βάσει της ροής διαδικασιών διαχείρισης έργων), αυτό ενόχλησε κάποιους.
Τέλος σεβόμενοι την Απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου του Ιανουαρίου του 2017 για την επιβολή επιπλέον διοδίων (βλ. εδώ: https://diavgeia.gov.gr/…/7%CE%A46%CE%A47%CE%9B%CE%A8-%CE%9…), είμαστε σταθερά αντίθετοι και με τεκμηριωμένο τρόπο στην ανούσια αυτή αύξηση του κόστους μετακίνησης των πολιτών. Μια απόφαση που δεν δικαιολογείται από κανένα λόγο, είτε η ΕΓΝΑΤΙΑ παραμείνει είτε όχι υπό δημόσιο χαρακτήρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου