ΣΙΝΕ

Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2019

Τραγικά χαμηλές οι επιδόσεις των 15χρονων μαθητών της Ελλάδας στον PISA 2018

Με βαθμολογίες χειρότερες και από του 2015, που ήταν πολύ κάτω στην παγκόσμια κατάταξη, οι έλληνες μαθητές κατέλαβαν την 45η θέση σε σύνολο 78 χωρών, ενώ το ποσοστό αυτών που...
δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε στα βασικά, είναι εξαιρετικά υψηλό 

Απογοητευτικά για τα ελληνικά σχολεία είναι τα αποτελέσματα της νέας παγκόσμιας εξέτασης PISA 2018 του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, που γίνεται σε 78 χώρες. Οι έλληνες μαθητές και μαθήτριες που πήραν μέρος, όχι μόνο δεν βελτιώθηκαν, αλλά τα πήγαν χειρότερα και από το 2015, έτος που έως τώρα θεωρούταν annus horribilis για το γνωσιακό επίπεδο των παιδιών που πήγαιναν στα ελληνικά σχολεία. 

 Ο ΟΟΣΑ δημοσίευσε τα πρώτα αποτελέσματα από την εξέταση του 2018, όπως αναφέρει ο οργανισμός έρευνας και ανάλυσης διαΝΕΟσις. Και αυτή τη φορά χιλιάδες 15χρονοι και 15χρονες από σχολεία όλης της Ελλάδας και από άλλες 78 χώρες και περιοχές δοκιμάστηκαν σε μια σειρά από κοινά θέματα σε τρία γνωστικά αντικείμενα: μαθηματικά, φυσικές επιστήμες και κατανόηση κειμένου, που φέτος ήταν το κύριο αντικείμενο. Τα θέματα αυτά είναι σχεδιασμένα για να αξιολογούν την κριτική και την αναλυτική σκέψη των παιδιών, καθώς και την ικανότητά τους να επεξεργάζονται έννοιες και δεδομένα για να επιλύσουν προβλήματα με επιστημονικό τρόπο. 

Είναι μια έρευνα που δεν σχετίζεται με συγκεκριμένη διδακτική ύλη, αλλά που καλείται να εξετάσει το αν και κατά πόσο οι 15χρονοι σήμερα είναι κατάλληλα καταρτισμένοι για να αντιμετωπίσουν της προκλήσεις της εποχής μας. Και το 2018 λοιπόν, οι έλληνες μαθητές και μαθήτριες πήραν κάτω από τη βάση και στα τρία γνωστικά αντικείμενα. Συγκεκριμένα, ανάμεσα στις 78 χώρες/περιοχές που συμμετέχουν (77 στην κατανόηση κειμένου) κατετάγησαν 45οι στα μαθηματικά (πέτυχαν μέσο όρο 451 μονάδες), 45οι στις φυσικές επιστήμες (452 μονάδες) και 42οι στην κατανόηση κειμένου (457 μονάδες). 

Οπως συνέβη και τις προηγούμενες φορές, και στα τρία γνωστικά αντικείμενα οι έλληνες μαθητές και μαθήτριες υπολείπονται κατά πολύ του μέσου όρου των μαθητών των χωρών του ΟΟΣΑ. Μέσος όρος επιδόσεων στα γνωστικά αντικείμενα: Γνωστικό Αντικείμενο Μ.Ο. ΟΟΣΑ Ελλάδα 2018 Φυσικές Επιστήμες 489 452 Κατανόηση Κειμένου 487 457 Μαθηματικά 489 451 Ο οργανισμός διαΝΕΟσις ανέλυσε τα αποτελέσματα των ελλήνων μαθητών σε σύγκριση με τους μαθητές από κάποιες χώρες που έχουν χρήσιμα χαρακτηριστικά: τη Γαλλία, το εκπαιδευτικό σύστημα της οποίας παρουσιάζει ομοιότητες με το δικό μας, την Πορτογαλία, που είναι μια χώρα και μια οικονομία αντίστοιχου μεγέθους με τη δικιά μας και τη μικρή Εσθονία, που είναι η χώρα της Ε.Ε. που πετυχαίνει τις καλύτερες επιδόσεις από όλες. 

Οι μαθητές της χώρες μας υστερούν έναντι των μαθητών αυτών των χωρών και στην έρευνα του 2018, και στα τρία γνωστικά αντικείμενα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2018, η Ελλάδα βρίσκεται στην 24η θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, ξεπερνώντας μόνο τη Μάλτα, τη Ρουμανία, την Κύπρο και τη Βουλγαρία. Είναι αξιοσημείωτο ότι, αντίθετα με ό,τι συνέβαινε σε προηγούμενες έρευνες, στην έρευνα του 2018 οι μαθητές από την Τουρκία πέτυχαν καλύτερες επιδόσεις από τους δικούς μας και στα τρία γνωστικά αντικείμενα. Οπως και τις προηγούμενες χρονιές, τις πρώτες θέσεις στις επιδόσεις του PISA τις καταλαμβάνουν οι μαθητές από την Κίνα (για τις ανάγκες της έρευνας αυτοί είναι χωρισμένοι σε τέσσερις διαφορετικές γεωγραφικές ομάδες -και οι τέσσερις κατατάσσονται στο top-5), τη Σιγκαπούρη, την Ιαπωνία, την Κορέα, τον Καναδά, τις ΗΠΑ και τις χώρες της Ωκεανίας και τις βόρειας Ευρώπης. Στην Ευρώπη, τις καλύτερες επιδόσεις έχει η Εσθονία, ακολουθούμενη από τη Φινλανδία και την Ιρλανδία. Οπως και το 2015, και λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εκτίμηση που λέει ότι η φοίτηση στο σχολείο για ένα σχολικό έτος βελτιώνει τις επιδόσεις ενός μαθητή κατά περίπου 38 μονάδες, συμπεραίνει κανείς πως ο μέσος 15χρονος έλληνας μαθητής έχει περίπου τις γνώσεις και τις ικανότητες του μέσου 12χρονου μαθητή από τη Σιγκαπούρη ή το Πεκίνο. Οπως έγινε σαφές και από τα στοιχεία του 2015, το πρόβλημα με τις επιδόσεις των Ελλήνων δεν έχει να κάνει μόνο με τον μέσο όρο. Το ποσοστό των μαθητών που πετυχαίνουν πολύ υψηλές επιδόσεις είναι εξαιρετικά χαμηλό (σε σχέση με ό,τι συμβαίνει στις περισσότερες άλλες χώρες), ενώ το ποσοστό των μαθητών που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε στα βασικά είναι εξαιρετικά υψηλό. Το 2018 μόλις το 6,2% των ελλήνων μαθητών πέτυχε πολύ υψηλές επιδόσεις σε έστω και ένα γνωστικό αντικείμενο (από 6,8% το 2015). Συγκριτικά, αναφέρεται πως στις χώρες του ΟΟΣΑ το ποσοστό των μαθητών πολύ υψηλών επιδόσεων είναι 15,7%, στη Σιγκαπούρη 43,3%, στην Εσθονία 22,5%, στη Γαλλία 15,9% και στην Πορτογαλία 15,2%. Αντίστροφα, όπως και στην προηγούμενη έρευνα, έτσι και το 2018, δύο στους 10 έλληνες μαθητές δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε στα βασικότερα προβλήματα και στα τρία γνωστικά αντικείμενα – οσοστό μεγαλύτερο από αυτό της Τουρκίας, της Σλοβακίας και της Λευκορωσίας, μεταξύ άλλων. 

Πίσω από αυτά, τα πρώτα αποτελέσματα που δημοσιεύτηκαν σήμερα από τον ΟΟΣΑ, βεβαίως, βρίσκεται ένας πλούτος δεδομένων που δεν αποτυπώνει μόνο τις επιδόσεις και τις ικανότητες των μαθητών, αλλά και πολύτιμα στοιχεία για το πώς ζουν, τι προσλαμβάνουσες έχουν από το σπίτι και από το σχολικό τους περιβάλλον, καθώς και για τις συνθήκες και τις υποδομές των σχολείων. Στην πρόσφατη έρευνα της διαΝΕΟσις αναλύσαμε τα δεδομένα αυτά και μελετήσαμε πώς σχετίζονται με τα αποτελέσματα του 2015. Η ερευνητική ομάδα, με το συντονισμό της Επικ. Καθηγήτριας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Χρύσας Σοφιανοπούλου (που είναι η εθνική συντονίστρια του PISA για τη χώρα μας), θα επαναλάβει μια αντίστοιχη ανάλυση και στα δεδομένα του 2018, επισημαίνοντας και τυχόν αλλαγές και τάσεις στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σε μια νέα, συμπληρωματική έρευνα, που προγραμματίζεται για τα μέσα του 2020.
Protagon.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: