Άβατο Ξάνθης: Ανάμεσα στα μικρά αγροτικά χωριά του νομού υπάρχει ένα που οι κάτοικοί του είναι γηγενείς μαύροι Έλληνες. Η παρουσία τους στην περιοχή χρονολογείται από...
την Οθωμανική αυτοκρατορία.
Ακόμα κι αν έχουν γίνει κάποια ρεπορτάζ στον τύπο τα τελευταία χρόνια για το Άβατο, παραμένει ακόμα άγνωστο σε πολλούς ότι στο συγκεκριμένο χωριό ζουν μαύροι Έλληνες, οι οποίοι γεννήθηκαν στην Ελλάδα και μένουν στην περιοχή για πάρα πολλά χρόνια. Κι όσο κι αν υπάρχουν θεωρίες που μιλάνε για ένα ομογενές ελληνικό έθνος, η πραγματικότητα αποδεικνύει πως υπάρχουν Έλληνες όχι μόνο όλων των θρησκειών και των εθνοτικών καταβολών, αλλά και Έλληνες όλων των χρωμάτων.
Στο μικρό αγροτικό και φτωχό χωριό της Ξάνθης ζει και εργάζεται μια κοινότητα μαύρων Ελλήνων, που η καταγωγή τους χάνεται στον χρόνο και στις διαφορετικές ιστορίες. Οι κάτοικοι του Άβατου ζουν αρμονικά εδώ και πολλά χρόνια με τους γείτονές τους, στην πλειοψηφία τους μουσουλμάνους της μειονότητας. Δουλεύουν ως αγρότες και τεχνίτες, έχουν τα δικά τους έθιμα και τα τελευταία χρόνια γίνονται μεικτοί γάμοι.
Η ιστορία τους
Σε συνεντεύξεις που έχουν δώσει οι γηραιότεροι κάτοικοι του χωριού, συχνά καλούντα να απαντήσουν στο ερώτημα ποια είναι η μακρινή καταγωγή τους. Πως βρέθηκαν στην Ξάνθη τόσοι άνθρωποι μαύρου χρώματος; Οι απαντήσεις δεν μπορούν να δοθούν με ακρίβεια. Όσοι μιλάνε θυμούνται τον εαυτό τους εκεί, το ίδιο και τους γονείς τους. Δεν είναι περίεργο άλλωστε η ιστορία της καταγωγής να έχει θαφτεί από γενιά σε γενιά. Υπήρξαν καιροί που να μιλάς για τη διαφορετικότητά σου δεν ήταν εύκολοι.
Ούτε τώρα είναι, αλλά σίγουρα παλιότερα στη συγκρότηση του ελληνικού κράτους αλλά και αργότερα το να είσαι Έλληνας διαφορετικός από το κλασσικό πρότυπο δεν ήταν καθόλου εύκολο. Έτσι δεν έχουμε ασφαλείς μαρτυρίες που να δηλώνουν με σιγουριά την καταγωγή των κατοίκων. Ωστόσο, η επικρατέστερη εκδοχή που κάποιοι μοιράζονται με τους δημοσιογράφους αλλά και η ιστορική έρευνα που γίνεται γύρω από το θέμα τα τελευταία χρόνια, μιλάει για καταγωγή από το Σουδάν την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Εκείνη την περίοδο υπήρχε ο θεσμός της δουλείας και το εμπόριο δούλων ήταν κάτι συνηθισμένο. Σύμφωνα με τις επικρατέστερες πληροφορίες, μια σημαντική σε αριθμό κοινότητα ανθρώπων πουλήθηκαν ως δούλοι στον αντίστοιχο διοικητή της περιοχής, προφανώς για εργασία. Οι άνθρωποι έμειναν εκεί, έφτιαξαν το χωριό τους και τη κοινότητά τους και επιβίωσαν μέχρι σήμερα.
Υπάρχουν και άλλες εκδοχές που υποστηρίζουν ότι οι πρώτοι μαύροι είχαν έρθει στην περιοχή σαν πεχλιβάνιδες και μπράβοι της Αυτοκρατορίας. Ωστόσο η πρώτη εκδοχή μοιάζει η επικρατέστερη.
Οι μαύροι Έλληνες της Θράκης μπορεί να ζούσαν στην αφάνεια για πολλά χρόνια, ωστόσο η παρουσία τους είναι εδώ στη διάρκεια των αιώνων και μας θυμίζουν ότι πουθενά μα πουθενά τα έθνη δεν έχουν την ομοιογένεια που για κάποιους οφείλουν να έχουν.
την Οθωμανική αυτοκρατορία.
Ακόμα κι αν έχουν γίνει κάποια ρεπορτάζ στον τύπο τα τελευταία χρόνια για το Άβατο, παραμένει ακόμα άγνωστο σε πολλούς ότι στο συγκεκριμένο χωριό ζουν μαύροι Έλληνες, οι οποίοι γεννήθηκαν στην Ελλάδα και μένουν στην περιοχή για πάρα πολλά χρόνια. Κι όσο κι αν υπάρχουν θεωρίες που μιλάνε για ένα ομογενές ελληνικό έθνος, η πραγματικότητα αποδεικνύει πως υπάρχουν Έλληνες όχι μόνο όλων των θρησκειών και των εθνοτικών καταβολών, αλλά και Έλληνες όλων των χρωμάτων.
Στο μικρό αγροτικό και φτωχό χωριό της Ξάνθης ζει και εργάζεται μια κοινότητα μαύρων Ελλήνων, που η καταγωγή τους χάνεται στον χρόνο και στις διαφορετικές ιστορίες. Οι κάτοικοι του Άβατου ζουν αρμονικά εδώ και πολλά χρόνια με τους γείτονές τους, στην πλειοψηφία τους μουσουλμάνους της μειονότητας. Δουλεύουν ως αγρότες και τεχνίτες, έχουν τα δικά τους έθιμα και τα τελευταία χρόνια γίνονται μεικτοί γάμοι.
Η ιστορία τους
Σε συνεντεύξεις που έχουν δώσει οι γηραιότεροι κάτοικοι του χωριού, συχνά καλούντα να απαντήσουν στο ερώτημα ποια είναι η μακρινή καταγωγή τους. Πως βρέθηκαν στην Ξάνθη τόσοι άνθρωποι μαύρου χρώματος; Οι απαντήσεις δεν μπορούν να δοθούν με ακρίβεια. Όσοι μιλάνε θυμούνται τον εαυτό τους εκεί, το ίδιο και τους γονείς τους. Δεν είναι περίεργο άλλωστε η ιστορία της καταγωγής να έχει θαφτεί από γενιά σε γενιά. Υπήρξαν καιροί που να μιλάς για τη διαφορετικότητά σου δεν ήταν εύκολοι.
Ούτε τώρα είναι, αλλά σίγουρα παλιότερα στη συγκρότηση του ελληνικού κράτους αλλά και αργότερα το να είσαι Έλληνας διαφορετικός από το κλασσικό πρότυπο δεν ήταν καθόλου εύκολο. Έτσι δεν έχουμε ασφαλείς μαρτυρίες που να δηλώνουν με σιγουριά την καταγωγή των κατοίκων. Ωστόσο, η επικρατέστερη εκδοχή που κάποιοι μοιράζονται με τους δημοσιογράφους αλλά και η ιστορική έρευνα που γίνεται γύρω από το θέμα τα τελευταία χρόνια, μιλάει για καταγωγή από το Σουδάν την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Εκείνη την περίοδο υπήρχε ο θεσμός της δουλείας και το εμπόριο δούλων ήταν κάτι συνηθισμένο. Σύμφωνα με τις επικρατέστερες πληροφορίες, μια σημαντική σε αριθμό κοινότητα ανθρώπων πουλήθηκαν ως δούλοι στον αντίστοιχο διοικητή της περιοχής, προφανώς για εργασία. Οι άνθρωποι έμειναν εκεί, έφτιαξαν το χωριό τους και τη κοινότητά τους και επιβίωσαν μέχρι σήμερα.
Υπάρχουν και άλλες εκδοχές που υποστηρίζουν ότι οι πρώτοι μαύροι είχαν έρθει στην περιοχή σαν πεχλιβάνιδες και μπράβοι της Αυτοκρατορίας. Ωστόσο η πρώτη εκδοχή μοιάζει η επικρατέστερη.
Οι μαύροι Έλληνες της Θράκης μπορεί να ζούσαν στην αφάνεια για πολλά χρόνια, ωστόσο η παρουσία τους είναι εδώ στη διάρκεια των αιώνων και μας θυμίζουν ότι πουθενά μα πουθενά τα έθνη δεν έχουν την ομοιογένεια που για κάποιους οφείλουν να έχουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου