Όνομα στον ΟΑΕΔ αλλάζει η κυβέρνηση, αφενός για επικοινωνιακούς λόγους και αφετέρου για να περιορίσει τις εγγραφές στις λίστες ανεργίας. Και αυτό καθώς έχει παρατηρηθεί απόκλιση διπλάσια σε αριθμό μεταξύ των εγγεγραμμένων και των ατόμων που (δειγματοληπτικά) υπολόγιζε η Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ).
Χωρίς κανείς να αποκλείει και οι δύο κρατικές υπηρεσίες να κάνουν λάθος και να μην γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό όσων έχουν ανάγκη οικονομικής στήριξης και προσφοράς εργασίας…
Τελικά, μέσα από ορισμένες ακραίες περιπτώσεις εγγεγραμμένων με εισόδημα 20.000 και 30.000 ευρώ το χρόνο, οι οποίο μπορεί να είναι άνεργοι και να έχουν φορολογητέα εισοδήματα από άλλες πηγές (ενοίκια κ.ά.), ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι θα τεθούν οικονομικά κριτήρια (πλαφόν) στους εγγεγραμμένους (σ.σ.: Σε κάθε περίπτωση δεν ισχύει η «μαύρη» απασχόληση όπως ανέφερε ο υπουργός, καθώς πρόκειται για φορολογητέο εισόδημα…).
Κάτι όμως που θα «πιάσει» ουσιαστικά μόνο όσους λαμβάνουν την Δωρεάν κάρτα μετακίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Και αυτό γιατί τα άλλα «προνόμια» υπέρ των ανέργων, όπως ο μειωμένος ΕΝΦΙΑ, το ειδικό τιμολόγιο ρεύματος, η επιδότηση πετρελαίου θέρμανσης κ.α. είχαν ήδη οικονομικά κριτήρια τα οποία και παραμένουν.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) μετονομάζεται σε Δημόσια Επιχείρηση Απασχόλησης. Οι υπάλληλοι του ΟΑΕΔ που θα τοποθετούν ανέργους σε θέσεις εργασίας θα λαμβάνουν μπόνους κατά το πρότυπο του ΕΦΚΑ που θα βγάζουν συντάξεις (πρόσφατος νόμος ξανά του υπουργείου Εργασίας), ενώ θα διαγράφονται από τον ΔΕΠΑ (σήμερα ΟΑΕΔ) όσοι αρνηθούν τρεις προσφερόμενες κατάλληλες (στην ειδικότητα του κάθε ανέργου) θέσεις εργασίας.
Ωστόσο, αυτή η πρόβλεψη για διαγραφή και διακοπή του επιδόματος ανεργίας υπάρχει από το 1985 και σχεδόν ποτέ δεν εφαρμόστηκε, απλούστατα γιατί ο ΟΑΕΔ δεν κατόρθωσε να προτείνει ούτε μια θέση εργασίας σε κάθε άνεργο. Πόσο μάλιστα τρεις!
Παράλληλα θα προβλεφθεί ότι όποιος λαμβάνει επίδομα ανεργία και θα βρει απασχόληση θα λαμβάνει το 50% του επιδόματος από τον ΟΑΕΔ.
Επίσης ανακοινώθηκε η μείωση των μελών Δ.Σ. του νέου οργανισμού, ενώ δημιουργείται ξεχωριστό σώμα που θα διαχειρίζεται τα κονδύλια του ΛΑΕΚ (εργοδοτικές και εργατικές εισφορές υπέρ ΟΑΕΔ) με πλειοψηφία των κοινωνικών εταίρων. Χωρίς ωστόσο να υπάρχουν σαφείς κανόνες αξιολόγησης και αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων κατάρτισης που εκπονούν, και θα εκπονούν στο μέλλον, οι κοινωνικοί εταίροι (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, Έμποροι, ξενοδόχοι και ΓΣΒΕΕ).
Ως προς την στεγαστική πολιτική γενικόλογα ανακοινώθηκε παρέμβαση με αγορά, ενοικίαση και συνέργειες για την ανάκτηση κατοικιών, χωρίς ένα σαφές σχέδιο στέγασης των ευάλωτων νοικοκυριών (χαμηλοσυνταξιούχοι, εργαζόμενοι και άνεργοι), κυρίως δε των νέων ζευγαριών που δεν μπορούν να στεγάσουν τις οικογένειές τους.
Μέσα στην κρίση ωστόσο, με την ακραία ακρίβεια οι εργαζόμενοι κινδυνεύουν να βρεθούν χωρίς δουλειά και οι άνεργοι διαβιούν χωρίς εισόδημα. Και χρειάζονται στήριξη, δηλαδή επιμήκυνση και ενίσχυση του επιδόματος ανεργίας και οπωσδήποτε πραγματικές ευκαιρίες απασχόλησης. Γι αυτά δεν υπήρξε κάποια αναφορά.
Από τις κυβερνητικές εξαγγελίες κυρίως λείπει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την δημιουργία νέων και καλών θέσεων εργασίας μέσα από ένα πλέγμα κινήτρων και ενισχύσεων, αλλά και φορολογικών αντικινήτρων προς τις επιχειρήσεις ώστε να προβούν σε επενδύσεις και ανάπτυξη.
Τα κονδύλια, από εθνικούς, κοινωνικούς και κοινοτικούς πόρους, υπάρχουν. Δεν πρέπει να σπαταλούνται όμως για την επικοινωνιακή αλλαγή λογότυπου και την απλή μετονομασία του ΟΑΕΔ.
Το πρόβλημα δεν είναι οι εγγεγραμμένοι άνεργοι, αλλά πώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας!
Χωρίς κανείς να αποκλείει και οι δύο κρατικές υπηρεσίες να κάνουν λάθος και να μην γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό όσων έχουν ανάγκη οικονομικής στήριξης και προσφοράς εργασίας…
Τελικά, μέσα από ορισμένες ακραίες περιπτώσεις εγγεγραμμένων με εισόδημα 20.000 και 30.000 ευρώ το χρόνο, οι οποίο μπορεί να είναι άνεργοι και να έχουν φορολογητέα εισοδήματα από άλλες πηγές (ενοίκια κ.ά.), ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι θα τεθούν οικονομικά κριτήρια (πλαφόν) στους εγγεγραμμένους (σ.σ.: Σε κάθε περίπτωση δεν ισχύει η «μαύρη» απασχόληση όπως ανέφερε ο υπουργός, καθώς πρόκειται για φορολογητέο εισόδημα…).
Κάτι όμως που θα «πιάσει» ουσιαστικά μόνο όσους λαμβάνουν την Δωρεάν κάρτα μετακίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Και αυτό γιατί τα άλλα «προνόμια» υπέρ των ανέργων, όπως ο μειωμένος ΕΝΦΙΑ, το ειδικό τιμολόγιο ρεύματος, η επιδότηση πετρελαίου θέρμανσης κ.α. είχαν ήδη οικονομικά κριτήρια τα οποία και παραμένουν.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) μετονομάζεται σε Δημόσια Επιχείρηση Απασχόλησης. Οι υπάλληλοι του ΟΑΕΔ που θα τοποθετούν ανέργους σε θέσεις εργασίας θα λαμβάνουν μπόνους κατά το πρότυπο του ΕΦΚΑ που θα βγάζουν συντάξεις (πρόσφατος νόμος ξανά του υπουργείου Εργασίας), ενώ θα διαγράφονται από τον ΔΕΠΑ (σήμερα ΟΑΕΔ) όσοι αρνηθούν τρεις προσφερόμενες κατάλληλες (στην ειδικότητα του κάθε ανέργου) θέσεις εργασίας.
Ωστόσο, αυτή η πρόβλεψη για διαγραφή και διακοπή του επιδόματος ανεργίας υπάρχει από το 1985 και σχεδόν ποτέ δεν εφαρμόστηκε, απλούστατα γιατί ο ΟΑΕΔ δεν κατόρθωσε να προτείνει ούτε μια θέση εργασίας σε κάθε άνεργο. Πόσο μάλιστα τρεις!
Παράλληλα θα προβλεφθεί ότι όποιος λαμβάνει επίδομα ανεργία και θα βρει απασχόληση θα λαμβάνει το 50% του επιδόματος από τον ΟΑΕΔ.
Επίσης ανακοινώθηκε η μείωση των μελών Δ.Σ. του νέου οργανισμού, ενώ δημιουργείται ξεχωριστό σώμα που θα διαχειρίζεται τα κονδύλια του ΛΑΕΚ (εργοδοτικές και εργατικές εισφορές υπέρ ΟΑΕΔ) με πλειοψηφία των κοινωνικών εταίρων. Χωρίς ωστόσο να υπάρχουν σαφείς κανόνες αξιολόγησης και αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων κατάρτισης που εκπονούν, και θα εκπονούν στο μέλλον, οι κοινωνικοί εταίροι (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, Έμποροι, ξενοδόχοι και ΓΣΒΕΕ).
Ως προς την στεγαστική πολιτική γενικόλογα ανακοινώθηκε παρέμβαση με αγορά, ενοικίαση και συνέργειες για την ανάκτηση κατοικιών, χωρίς ένα σαφές σχέδιο στέγασης των ευάλωτων νοικοκυριών (χαμηλοσυνταξιούχοι, εργαζόμενοι και άνεργοι), κυρίως δε των νέων ζευγαριών που δεν μπορούν να στεγάσουν τις οικογένειές τους.
Μέσα στην κρίση ωστόσο, με την ακραία ακρίβεια οι εργαζόμενοι κινδυνεύουν να βρεθούν χωρίς δουλειά και οι άνεργοι διαβιούν χωρίς εισόδημα. Και χρειάζονται στήριξη, δηλαδή επιμήκυνση και ενίσχυση του επιδόματος ανεργίας και οπωσδήποτε πραγματικές ευκαιρίες απασχόλησης. Γι αυτά δεν υπήρξε κάποια αναφορά.
Από τις κυβερνητικές εξαγγελίες κυρίως λείπει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την δημιουργία νέων και καλών θέσεων εργασίας μέσα από ένα πλέγμα κινήτρων και ενισχύσεων, αλλά και φορολογικών αντικινήτρων προς τις επιχειρήσεις ώστε να προβούν σε επενδύσεις και ανάπτυξη.
Τα κονδύλια, από εθνικούς, κοινωνικούς και κοινοτικούς πόρους, υπάρχουν. Δεν πρέπει να σπαταλούνται όμως για την επικοινωνιακή αλλαγή λογότυπου και την απλή μετονομασία του ΟΑΕΔ.
Το πρόβλημα δεν είναι οι εγγεγραμμένοι άνεργοι, αλλά πώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου