Η εξέλιξη αυτή δείχνει πως τα διυλιστήρια όχι μόνον κερδίζουν από την κρατική επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης που για το τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου 2022 διαμορφώνεται κατ΄ελάχιστον στα 70 εκατ. ευρώ, αλλά και από το «καπέλο» που βάζουν στις τιμές, δεδομένου ότι αγοράζουν φθηνότερα στην χονδρική και πωλούν ακριβότερα στη λιανική.
Είναι ενδεικτικό πως σήμερα η διεθνής τιμή του πετρελαίου Μπρεντ διαμορφώνεται στα 102 δολάρια ανά βαρέλι από 112 δολάρια την 1η Απριλίου, οπότε και ενεργοποιήθηκε το σχήμα της επιδότησης του diesel κίνησης.
Ωστόσο, η τιμή του διυλιστηρίου στην Ελλάδα για το diesel κίνησης ήταν χθες στα 1.380,880 ευρώ ανά τόνος, από 1.304,706 ευρώ ανά τόνος που ήταν την 1η Απριλίου όταν και ξεκίνησε η επιδότηση.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η λιανική τιμή του καυσίμου να ανέλθει από τα 1,871 ευρώ ανά λίτρο πανελλαδικά στις αρχές Απριλίου, στα 1,911 ευρώ ανά λίτρο σήμερα, ήτοι να καταγράψει αύξηση 2,1%.
Μάλιστα, η διαφορά μεταξύ της αύξησης της τιμής διυλιστηρίου και της αύξησης στη λιανική δείχνει πως τα πρατήρια απορροφούν μέρος της επιβάρυνσης.
Ο μηχανισμός της επιδότησης
Σύμφωνα με τη νομοθεσία που έχει περάσει η κυβέρνηση το πετρέλαιο κίνησης στην Ελλάδα επιδοτείται ως εξής:Το ύψος της επιδότησης ανέρχεται στο ποσό των 0,12 ευρώ προ ΦΠΑ ανά λίτρο πετρελαίου κίνησης που διατίθεται στην εσωτερική αγορά.
Για τα διυλιστήρια η επιδότηση υπολογίζεται επί τη βάσει των ποσοτήτων (λίτρων) πετρελαίου κίνησης που αναγράφονται στα τιμολόγια πώλησης προς τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες. Η έκπτωση λόγω επιδότησης θα πρέπει να εμφανίζεται σε ξεχωριστό πεδίο επί όλων των σχετικών τιμολογίων.
Για τους εισαγωγείς καυσίμων, η επιδότηση υπολογίζεται επί τη βάσει των ποσοτήτων (λίτρων) πετρελαίου κίνησης από εισαγωγή, που αναγράφονται στα τιμολόγια πώλησης προς τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες.
Η ενίσχυση χορηγείται άπαξ για το πετρέλαιο κίνησης στους δικαιούχους. Το πετρέλαιο κίνησης δεν δύναται να επιδοτηθεί εκ νέου και αθροιστικά κατά την διάθεση του στην εσωτερική αγορά προς τους τελικούς καταναλωτές.
Τα συνολικά λίτρα που επιδοτούνται προς τα διυλιστήρια αποτελούν το άθροισμα των λίτρων καυσίμων που τιμολογούνται (α) από τα διυλιστήρια προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, (β) από τα διυλιστήρια προς τους βιομηχανικούς πελάτες και (γ) από τα διυλιστήρια προς τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων για την διάθεση τους στην εσωτερική αγορά και αφαιρουμένων των λίτρων που δεν διατέθηκαν στην εσωτερική αγορά από τις εταιρείες εμπορίας.
Η επιδότηση που λαμβάνει ο τελικός καταναλωτής εκφράζεται ως το γινόμενο της ποσότητας κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης επί του ύψους της επιδότησης ανά λίτρο, προσαυξανόμενο με το ΦΠΑ, και διαπιστώνεται από την σύγκριση των περιθωρίων κερδών.
Τα διυλιστήρια αποστέλλουν εντός 20 ημερών από την παρέλευση του μηνός της επιδότησης στην Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, με σχετική βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή του διυλιστηρίου, το αίτημα για πληρωμή της ενίσχυσης επί των λίτρων που διέθεσαν και τιμολόγησαν, συμπεριλαμβανομένων των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν οι ίδιες και των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων που τους απεστάλησαν από τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, υπολογίζοντας τυχόν απομείωση αυτών, βάσει των τιμολογήσεων των εταιριών εμπορίας προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς και τους βιομηχανικούς πελάτες.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου