9 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τα αεροπλάνα για να ξεπεράσεις το φόβο σου...
1.Eιναι αλήθεια πως οι δυσκολότερες στιγμές μιας πτήσης είναι η απογείωση και η προσγείωση; Τότε εγώ γιατί ξεφυσάω ανακουφισμένος μόλις δω ξηρά στα χίλια μέτρα κάτω μου;
Στατιστικά είναι ελάχιστα τα ατυχήματα που συνέβησαν όταν το αεροσκάφος έκοβε βόλτες στα 35.000 πόδια σε σχέση με κείνα που τέλειωσε ξαφνικά ο διάδρομος στην προσγείωση ή οι μηχανές κατάπιαν δυο ταξιαρχίες πουλιά στην απογείωση. Αν η στατιστική είναι το Lexotanil σας, καταπιείτε δυο στατιστικές πριν ανεβείτε στο αεροπλάνο και ο Θεός βοηθός.
2.Οι αναταράξεις μπορούν να ρίξουν ένα αεροπλάνο;
Αν θυμώσουν πάρα πολύ, μπορούν και παραμπορούν. Τα χαζά που διαβάζετε δεξιά κι αριστερά, του στυλ “μπορεί να είναι δυσάρεστες και να σας φοβίζουν αλλά σπανίως έως ποτέ είναι πραγματικά επικίνδυνες” να τα τρίψετε στη μούρη του ξερόλα που τα έγραψε. Το θέμα είναι τι κάνεις αν βρεθείς φάτσα-κάρτα με το “σπανίως” και το “ποτέ”.
3.Ποιες θέσεις είναι οι ασφαλέστερες; στην ουρά; στη μέση; πίσω απ’ τον κυβερνήτη; αγκαλιά με την αεροσυνοδό;
Ασφαλείς είναι όλες όταν το αεροπλάνο αποφασίσει να κατέβει σε ένα κομμάτι πάνω στις ρόδες του. Μετά δεν ξέρω, ο,τι και να σας πω θα σας γελάσω. Δυό φορές που έπεσα- στον ύπνο μου- καθόμουν πλάτη με το πίσω WC (γιατί είχα πιεί έξη Bloody Mary και μ’ έπιασε συχνουρία) και γλίτωσα. Το “αγκαλιά με την αεροσυνοδό” μου φαίνεται παρελκυστικό. Σίγουρα να πετάξετε θέλετε;
4.Ποια αεροσκάφη είναι ασφαλέστερα για υπερατλαντικά ταξίδια; με μια μηχανή, με δυο, με τρεις, με τέσσερις;
Aυτά που απογειώνονται με δυο ή τρεις ή τέσσερις και μένουν με μία στη διαδρομή, είναι πολύ κακομαθημένα αεροπλάνα και καλό είναι να τα αποφεύγετε. Δεν ξέρω κανένα απερίσκεπτο που να απογειώνεται με μία για να περάσει ωκεανό, θα το φάνε τα ψάρια και είναι πολύ κρίμα για τα ψάρια. Ανιχνεύθηκαν βαρέα μέταλλα σου λέει μετά….
5.Ο αυτόματος πιλότος μπορεί να τα κάνει όλα; δηλαδή μπορεί να το προσγειώσει και μόνος του;
Mπορεί πολλά αλλά όχι όλα γιατί μηχανή είναι, έχετε διαβάσει ποτέ να γράφουν διθυράμβους για “hero auto-pilot” ή να γυρίζουν ταινίες με πρωταγωνιστή έναν ωραίο 45ρη με γκρι κροτάφους αυτόματο πιλότο; Και να το προσγειώσει μόνος του μπορεί ασφαλώς αλλά δεν τον αφήνουν οι κανονικοί γιατί τα παίρνουν στο κρανίο όταν μαζεύει αυτός όλα τα χειροκροτήματα στην προσγείωση.
6.Μια εταιρία που ονομάζεται “Rollercoaster Airlines” μπορεί να την εμπιστευθεί κανείς;
Για το χιούμορ της 100%. Κατά τα άλλα πάτε καλύτερα με το λεωφορείο ή με κανένα γκαζάδικο. Εν ανάγκη και με τα πόδια.
7.Υπάρχει θέση 13 στα αεροσκάφη;
Σε ορισμένες εταιρίες αυτός ο αριθμός δεν υπάρχει, όπως δεν υπάρχει και όροφος 13 σε κάποιους ουρανοξύστες. Πάντως μέχρις στιγμής δεν άκουσα να ανοίγει τρύπα σε αεροσκάφος και να ρουφάει όλη τη σειρά 13 αφήνοντας την 12 και την 14 να απολαμβάνουν αμέριμνες το μπλιαχ κοτόπουλο-μακαρονάκι και τα άπαντα του Mr Bean στις οθόνες. Όπως και να το δει κανείς είναι βλακώδης πρόληψη αφού και νήπιο να βάλεις να μετρήσει, μετά το 12 πάντα ακολουθεί το 13 κι ας γράφει η καρέκλα 14C. Mε ανακάτεψε το κρύο μακαρονάκι γαμώτο….κι αυτή η βρωμότσιχλα του Bean….
8.Θα μας πεις μερικά στατιστικά ακόμη για να χαλαρώσουμε λιγάκι; αύριο πετάω για πρώτη φορά και θέλω κάποιον να με στηρίξει.
Τζάμπα είναι τα στατιστικά. Γράφτε : σε αξιόπιστες αεροπορικές εταιρίες (τις αποκαλούμενες και First World Domestic Carriers), οι πιθανότητες να πέσετε από τον ουρανό είναι 1 στα 60 εκατομύρια. Δηλαδή μπορείτε να πετάτε κάθε μέρα για τα επόμενα 164.000 χρόνια πριν γίνετε – ακούσια- ο άνθρωπος πουλί.
Μαθηματικά βέβαια υπάρχει ένα πρόβλημα αν πέσετε αύριο κιόλας στην πρώτη σας πτήση οπότε πάνε στράφι τα επόμενα 163.999 χρόνια αλλά κανείς δεν μπορεί να τα βάλει με τους αριθμούς, τις μηχανές και τον καιρό. Χαλαρώσατε;
9.Τελικά είναι ασφαλές να πετάμε;
Τελικά ναι, είναι. Περισσότερο από το να επιστρέφεις σπίτι οδηγώντας, έχοντας πιεί δυο μπύρες. Με την προϋπόθεση πως είσαι αρκετά ώριμος και συνειδητοποιημένος για να μη ζητήσεις και τα ρέστα από τον Άγιο Πέτρο αν κάποτε κάτι ίσως πάει στραβά, τουτέστιν όχι “by the book”. Γιατί το αρχαίο ρητό “ what goes up must come down” είναι μεν σαφές αλλά το “πώς”, πότε και σε πόσα κομμάτια θα come down θα παραμένει εσαεί ένα ωραίο και πλήρες αδρεναλίνης αίνιγμα.