Όσο περνά ο χρόνος, η ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού δείχνει ένα μικρό θαύμα. Η προσπάθεια που ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 έμοιαζε απίθανη. Έπρεπε να κατασκευαστεί σχεδόν από την αρχή ένας μεγάλος οριζόντιος αυτοκινητόδρομος με μήκος σχεδόν 700 χλμ ο οποίος στο δυτικό του μέρος έπρεπε να διασχίσει τους ορεινούς όγκους της Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου.
Όταν ο αυτοκινητόδρομος ολοκληρώθηκε το 2009 το φοβερό αυτό επίτευγμα πέρασε στα «ψιλά». Στην πραγματικότητα επρόκειτο για ένα φοβερό άθλο ο οποίος σχεδόν 3 χρόνια μετά αρχίζει να δείχνει πόσο μεγάλος είναι. Η Εγνατία Οδός, ο μεγαλύτερος και μοναδικός ολοκληρωμένος κλειστός αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα σήμερα είναι η ατμομηχανή για όλο το βόρειο τμήμα της χώρας.
Από την Ήπειρο έβγαλε την μεγάλη πόλη των Ιωαννίνων από την αφάνεια ενώ ανέδειξε ως κύριο λιμάνι εισόδου-εξόδου για την Δυτική Ευρώπη αυτό της Ηγουμενίτσας. Οι προοπτικές του λιμανιού είναι τεράστιες ειδικά αν σκεφτούμε ότι είναι η σημαντικότερη πύλη όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για τις γειτονικές μας χώρες ΠΓΔΜ, Βουλγαρία αλλά και την μεγάλη αγορά της Τουρκίας των 70 εκ. κατοίκων.
Ανέδειξε την Θεσσαλονίκη ως Μητρόπολη όλων των Νότιων Βαλκανίων καθώς η μεταφορά αγαθών και ανθρώπων μέσω της Εγνατίας Οδού κάνει την πόλη πανίσχυρη σε μακροπρόθεσμο χρόνο. Έγινε σε ελάχιστο χρόνο το αντίπαλο αστικό δέος της Αθήνας προσελκύοντας κόσμο από την Βόρεια Ελλάδα και όχι μόνο.
Δημιούργησε νέες τουριστικές περιοχές στην Δυτική και Ανατολική Μακεδονία που πριν έμοιαζαν σχεδόν αποκλεισμένες. Έβγαλε από την αφάνεια την Θράκη και πλέον οι προοπτικές για την Αλεξανδρούπολη μοιάζουν ασυναγώνιστες λόγω της στρατηγικής της θέσης.
Η ολοκλήρωση της Εγνατίας όμως δημιούργησε και μια ομοιογένεια ενώνοντας τις περιοχές που περνά και κάνοντας ένα σημαντικό πολιτιστικό έργο. Πλέον ο Θεσσαλονικιός που θέλει να δει το καρναβάλι της Ξάνθης μπορεί να το κάνει μέσω της Εγνατίας σε 2 ώρες και κάτι. Το ίδιο εύκολο είναι και για τον Γιαννιώτη να πάει στην Κοζάνη και διασκεδάσει σε αυτή την ζωντανή πόλη με μία διαδρομή μόλις 90 λεπτών.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Η Εγνατία Οδός τώρα ο οριζόντιος μεγάλος άξονας είναι έτοιμος «απλώνεται» και στα σύνορα με τις γειτονικές μας χώρες μέσω των κάθετων αξόνων της. Πέντε μεγάλοι κάθετοι άξονες κατασκευάζονται προκειμένου η Εγνατία να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος στα Νότια Βαλκάνια.
Από τη Σιάτιστα μέχρι τα σύνορα με την Αλβανία, ο άξονας αυτός θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2015 κάνοντας την Καστοριά να έρθει πολύ κοντά για πρώτη φορά με τις υπόλοιπες πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας ενώ ταυτόχρονα ανοίγει για πρώτη μια ολοκληρωμένη οδική πύλη προς την Αλβανία. Η απόσταση από τα σύνορα μέχρι την Θεσσαλονίκη θα γίνεται σε περίπου 2,5 ώρες δημιουργώντας ένα διεθνή εμπορικό και όχι μόνο διάδρομο.
Ο οδικός άξονας Κοζάνη- σύνορα με Σκόπια ξεκινά. Το πρώτο του τμήμα από τα σύνορα, στην περιοχή της Νίκης μέχρι την πόλη της Φλώρινας μόλις αρχίζει τα πρώτα κατασκευαστικά του βήματα. Το τμήμα Φλώρινα-Πτολεμαϊδα ακολουθεί ενώ το τμήμα Πτολεμαΐδα- Κοζάνη είναι ήδη ολοκληρωμένο.
Ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη- Σέρρες- σύνορα με Βουλγαρία (Προμαχώνας) είναι ίσως ο σημαντικότερος καθώς θα δημιουργήσει ένα συνεχόμενο αυτοκινητόδρομο προς τη γειτονική χώρα η οποία μέσω της Εγνατίας μπορεί να διοχετεύσει τα προς εξαγωγή αγαθά της σε Ευρώπη και Ασία ενώ οι Σέρρες γίνονται μέλος της μεγάλης οικογένειας της Εγνατίας. Η ολοκλήρωση του υπολογίζεται το 2014.
Ο οδικός άξονας Κομοτηνή- σύνορα με Βουλγαρία δημιουργεί ένα δεύτερο διάδρομο και κάνει την Κομοτηνή σημαντικό οδικό κόμβο. Η ολοκλήρωση του υπολογίζεται το 2013.
Ο οδικός άξονας Αρδάνιο-Ορμένιο στον Έβρο είναι ο πλέον σημαντικός στρατηγικά γιατί εκτός από την Τρίτη πύλη που δημιουργεί με την Βουλγαρία ανοίγει και δεύτερη πύλη με την Τουρκία στην περιοχή Καστανιές.
Μελλοντικά θα έχουμε και τον άξονα Ξάνθη-σύνορα με Βουλγαρία (Εχίνος) έργο που προς το παρόν είναι στα χαρτιά ενώ και ο άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά ίσως μελλοντικά να γίνει μέσω της Εγνατίας Οδού.
Η στρατηγική σημασία της Εγνατίας Οδού σήμερα με την κρίση που περιβάλλει την χώρα είναι ακόμα μεγαλύτερη. Είναι από τα λίγα «βοηθήματα» που υπάρχουν και στηρίζουν την οικονομία της περιοχής και όλης της χώρας. Για φανταστείτε λοιπόν το έργο να μην είχε τελειώσει το 2009 αλλά να ήταν μισοτελειωμένο και να συναντούσε την κρίση όπως έγινε με 4 άλλους μεγάλους Εθνικούς δρόμους της χώρας. Τι θα γινόταν τότε;
ypodomes.com
Όταν ο αυτοκινητόδρομος ολοκληρώθηκε το 2009 το φοβερό αυτό επίτευγμα πέρασε στα «ψιλά». Στην πραγματικότητα επρόκειτο για ένα φοβερό άθλο ο οποίος σχεδόν 3 χρόνια μετά αρχίζει να δείχνει πόσο μεγάλος είναι. Η Εγνατία Οδός, ο μεγαλύτερος και μοναδικός ολοκληρωμένος κλειστός αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα σήμερα είναι η ατμομηχανή για όλο το βόρειο τμήμα της χώρας.
Από την Ήπειρο έβγαλε την μεγάλη πόλη των Ιωαννίνων από την αφάνεια ενώ ανέδειξε ως κύριο λιμάνι εισόδου-εξόδου για την Δυτική Ευρώπη αυτό της Ηγουμενίτσας. Οι προοπτικές του λιμανιού είναι τεράστιες ειδικά αν σκεφτούμε ότι είναι η σημαντικότερη πύλη όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για τις γειτονικές μας χώρες ΠΓΔΜ, Βουλγαρία αλλά και την μεγάλη αγορά της Τουρκίας των 70 εκ. κατοίκων.
Ανέδειξε την Θεσσαλονίκη ως Μητρόπολη όλων των Νότιων Βαλκανίων καθώς η μεταφορά αγαθών και ανθρώπων μέσω της Εγνατίας Οδού κάνει την πόλη πανίσχυρη σε μακροπρόθεσμο χρόνο. Έγινε σε ελάχιστο χρόνο το αντίπαλο αστικό δέος της Αθήνας προσελκύοντας κόσμο από την Βόρεια Ελλάδα και όχι μόνο.
Δημιούργησε νέες τουριστικές περιοχές στην Δυτική και Ανατολική Μακεδονία που πριν έμοιαζαν σχεδόν αποκλεισμένες. Έβγαλε από την αφάνεια την Θράκη και πλέον οι προοπτικές για την Αλεξανδρούπολη μοιάζουν ασυναγώνιστες λόγω της στρατηγικής της θέσης.
Η ολοκλήρωση της Εγνατίας όμως δημιούργησε και μια ομοιογένεια ενώνοντας τις περιοχές που περνά και κάνοντας ένα σημαντικό πολιτιστικό έργο. Πλέον ο Θεσσαλονικιός που θέλει να δει το καρναβάλι της Ξάνθης μπορεί να το κάνει μέσω της Εγνατίας σε 2 ώρες και κάτι. Το ίδιο εύκολο είναι και για τον Γιαννιώτη να πάει στην Κοζάνη και διασκεδάσει σε αυτή την ζωντανή πόλη με μία διαδρομή μόλις 90 λεπτών.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Η Εγνατία Οδός τώρα ο οριζόντιος μεγάλος άξονας είναι έτοιμος «απλώνεται» και στα σύνορα με τις γειτονικές μας χώρες μέσω των κάθετων αξόνων της. Πέντε μεγάλοι κάθετοι άξονες κατασκευάζονται προκειμένου η Εγνατία να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος στα Νότια Βαλκάνια.
Από τη Σιάτιστα μέχρι τα σύνορα με την Αλβανία, ο άξονας αυτός θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2015 κάνοντας την Καστοριά να έρθει πολύ κοντά για πρώτη φορά με τις υπόλοιπες πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας ενώ ταυτόχρονα ανοίγει για πρώτη μια ολοκληρωμένη οδική πύλη προς την Αλβανία. Η απόσταση από τα σύνορα μέχρι την Θεσσαλονίκη θα γίνεται σε περίπου 2,5 ώρες δημιουργώντας ένα διεθνή εμπορικό και όχι μόνο διάδρομο.
Ο οδικός άξονας Κοζάνη- σύνορα με Σκόπια ξεκινά. Το πρώτο του τμήμα από τα σύνορα, στην περιοχή της Νίκης μέχρι την πόλη της Φλώρινας μόλις αρχίζει τα πρώτα κατασκευαστικά του βήματα. Το τμήμα Φλώρινα-Πτολεμαϊδα ακολουθεί ενώ το τμήμα Πτολεμαΐδα- Κοζάνη είναι ήδη ολοκληρωμένο.
Ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη- Σέρρες- σύνορα με Βουλγαρία (Προμαχώνας) είναι ίσως ο σημαντικότερος καθώς θα δημιουργήσει ένα συνεχόμενο αυτοκινητόδρομο προς τη γειτονική χώρα η οποία μέσω της Εγνατίας μπορεί να διοχετεύσει τα προς εξαγωγή αγαθά της σε Ευρώπη και Ασία ενώ οι Σέρρες γίνονται μέλος της μεγάλης οικογένειας της Εγνατίας. Η ολοκλήρωση του υπολογίζεται το 2014.
Ο οδικός άξονας Κομοτηνή- σύνορα με Βουλγαρία δημιουργεί ένα δεύτερο διάδρομο και κάνει την Κομοτηνή σημαντικό οδικό κόμβο. Η ολοκλήρωση του υπολογίζεται το 2013.
Ο οδικός άξονας Αρδάνιο-Ορμένιο στον Έβρο είναι ο πλέον σημαντικός στρατηγικά γιατί εκτός από την Τρίτη πύλη που δημιουργεί με την Βουλγαρία ανοίγει και δεύτερη πύλη με την Τουρκία στην περιοχή Καστανιές.
Μελλοντικά θα έχουμε και τον άξονα Ξάνθη-σύνορα με Βουλγαρία (Εχίνος) έργο που προς το παρόν είναι στα χαρτιά ενώ και ο άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά ίσως μελλοντικά να γίνει μέσω της Εγνατίας Οδού.
Η στρατηγική σημασία της Εγνατίας Οδού σήμερα με την κρίση που περιβάλλει την χώρα είναι ακόμα μεγαλύτερη. Είναι από τα λίγα «βοηθήματα» που υπάρχουν και στηρίζουν την οικονομία της περιοχής και όλης της χώρας. Για φανταστείτε λοιπόν το έργο να μην είχε τελειώσει το 2009 αλλά να ήταν μισοτελειωμένο και να συναντούσε την κρίση όπως έγινε με 4 άλλους μεγάλους Εθνικούς δρόμους της χώρας. Τι θα γινόταν τότε;
ypodomes.com
1 σχόλιο:
ΠΟΣΑ ΖΗΤΑΝΕ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΤΑ ΜΟΥ.ΝΟ.ΠΑ.ΝΑ ΔΕΝ ΛΕΤΕ...
ΣΗΚΩΣΤΕ ΜΠΑΡΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΝΑΤΕ
Δημοσίευση σχολίου