ΣΙΝΕ

Πέμπτη 26 Ιουλίου 2018

Ακυρώνεται έργο βελτίωσης του δρόμου Γρεβενά-Τρίκαλα

– Γραφειοκρατία και έλλειψη πολιτικής βούλησης – Μεγάλες οι ευθύνες της Περιφέρειας για τη διαρκή απομόνωση των Δυτικομακεδόνων

 Ότι μπορεί κάνει για να μείνει απομονωμένη η...
Δυτική Μακεδονία από τον οδικό χάρτη της χώρας, η Περιφερειακή Αρχή. Σε αυτό το συμπέρασμα φτάνει κανείς, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη νέα εξέλιξη της ακύρωσης του έργου «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΣΦΑΛΤΟΤΑΠΗΤΑ ΣΤΗΝ Ε.Ο. 15, ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΒΕΝΕΤΙΚΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ, ΕΩΣ ΤΗΝ Τ.Κ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙΟΥ», που αποκαλύπτει σήμερα ο «Πτολεμαίος». 

Είναι γεγονός πως η Δυτική Μακεδονία είναι αποκομμένη από τους Αυτοκινητοδρόμους που κοιτάζουν στην κεντρική και νότια Ελλάδα. Όταν παντού γίνονται αυτοκινητόδρομοι με σκοπό την διευκόλυνση του μεταφορικού έργου και την αύξηση της ασφάλειας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων, η Δυτική Μακεδονία δεν συνδέεται με ασφαλείς δρόμους με την Λάρισα και τα Τρίκαλα. Δύο σημαντικούς κόμβους που συνδέουν τη Βόρεια με τη Νότια Ελλάδα. Το Τμήμα Κοζάνη-Λάρισα, και το Τρίκαλα-Γρεβενά, πολυδιαφημισμένα κατά καιρούς σε προεκλογικές και όχι μόνο δεσμεύσεις, όχι μόνο δεν έχουν προδιαγραφές σύγχρονου εθνικού δικτύου, αλλά έχουν επέλθει σε κακό χάλι λόγω της ελλιπούς συντήρησης. 

Πέραν αυτού, η μη υλοποίηση του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Γρεβενά-Τρίκαλα, συντελεί στο ότι ο Ε-65 είναι ο μοναδικός «τυφλός» αυτοκινητόδρομος στην Ευρώπη, αφού καταφέραμε να μην τον έχουμε συνδέσει ούτε με τον ΠΑΘΕ ούτε με την Εγνατία Οδό. Άλλωστε χρειάζονται αρκετά ακόμα χρόνια και μπόλικη πολιτική βούληση για να βρεθεί χρηματοδότηση, να δημοπρατηθεί και να κατασκευαστεί το ιδιαίτερα δύσκολο τμήμα του Τρίκαλα-Γρεβενά. Ας μην πάμε στα μεγάλα όμως, ας πάμε σε θέματα που μπορούν να λυθούν τοπικά, θέματα στα οποία είναι δύσκολο να επιβληθεί το αυτονόητο. Η παράδοση του τμήματος Ξυνιάδα-Τρίκαλα, μείωσε την απόσταση της Αθήνας από την Κοζάνη κατά περίπου μία ώρα, συνεπώς η «κίνηση» στην οδό Γρεβενών-Τρικάλων αυξήθηκε σημαντικά. Γι’ αυτόν αλλά και άλλους λόγους, η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, μελέτησε και δημοπράτησε ένα έργο για τη βελτίωση ενός από τα πιο δύσβατα και κακοσυντηρημένα τμήματα, το οποίο ανέλαβε να κατασκευάσει η «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε.».
Η «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΣΦΑΛΤΟΤΑΠΗΤΑ ΣΤΗΝ Ε.Ο. 15, ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΒΕΝΕΤΙΚΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ, ΕΩΣ ΤΗΝ Τ.Κ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙΟΥ» είναι ένα μικρό έργο (περίπου 4 χιλιόμετρα) με τεράστια σημασία καθώς θα διευκόλυνε ιδιαίτερα τους οδηγούς που κινούνται στην συγκεκριμένη οδό, καθώς το τμήμα που θα γίνονταν η επέμβαση, είναι σε τραγική κατάσταση. Λακκούβες, τρύπες και ρωγμές στην άσφαλτο, κάνουν την οδό (που κατασκευάστηκε πριν τουλάχιστον 50 χρόνια) δύσβατη και την οδήγηση επικίνδυνη. Το Περιφερειακό Συμβούλιο με προεδρεύοντα τον Φώτη Κεχαγιά υπερψήφισε ομόφωνα την υλοποίηση του έργου στις 22-2-2017, με προϋπολογισμό 950.000 ευρώ, με το σκεπτικό ότι «θα αποκαταστούσε το χρόνιο πρόβλημα των εγκάρσιων ρωγμών με εμφάνιση κυματισμών υψηλής συχνότητας που καθιστούν την κυκλοφορία των οχημάτων άκρως προβληματική και επικίνδυνη». Η δημοπράτηση του έργου εγκρίθηκε από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, στις 28-3-17 με Προεδρεύουσα την Μαρία Καρυπίδου. 

Ο διαγωνισμός ορίζεται για τις 15 Ιουλίου 2017. Η Οικονομική Επιτροπή στις 26-9-2017 με προεδρεύοντα τον Ηλία Κάτανα εγκρίνει το πρακτικό του διαγωνισμού της 15ης Ιουλίου, και ανακηρύσσει προσωρινό ανάδοχο την ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΤΕΒΕ, της οποίας η προσφορά είχε ποσοστό έκπτωσης 72,01%. Η σύμβαση μεταξύ του Περιφερειάρχη Θοδωρή Καρυπίδη και του εκπροσώπου της αναδόχου εταιρίας, υπογράφεται την 1η Φεβρουαρίου του 2018 με την υποχρέωση να περατωθεί το έργο έως την 1η Αυγούστου. Από εκεί και πέρα, ξεκίνησε ένας αγώνας δρόμου για να μπορέσουν οι υπηρεσίες να τρέξουν τη διαδικασία. Ενώ ο ανάδοχος εγκαταστάθηκε, και όλα τα τεχνικά ζητήματα ήταν λυμένα, δεν μπόρεσε να προσπεραστεί το ζήτημα των μέτρων ρύθμισης της κυκλοφορίας! Από πού δηλαδή θα εκτρέπονταν η ροή των οχημάτων στην περίοδο των εργασιών. 

Οι πιθανές διαδρομές ήταν τουλάχιστον δύο. Δυστυχώς όμως, η κωλυσιεργία σε ένα τόσο απλό ζήτημα, ανέδειξε μια απίστευτης πολυπλοκότητας γραφειοκρατία, με πολύμηνη και άκαρπη αλληλογραφία και επικοινωνίες ανάμεσα σε υπηρεσιακούς και πολιτικούς παράγοντες των Περιφερειών Δυτικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας, αλλά και της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας. Τελικά, αφού πέρασαν 5 μήνες (από τους 6 του χρονοδιαγράμματος) χωρίς να γίνει τίποτα, ο ανάδοχος ζήτησε με αίτημα του τη λύση της σύμβασης. Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας έκανε το αίτημα αποδεκτό, και συνεπώς έργο δεν υπάρχει. Και όχι μόνο δεν υπάρχει έργο, αλλά αφέθηκε να πάει χαμένη όλη η παραπάνω γραφειοκρατική διαδικασία. Πέραν αυτού, στις περιπτώσεις αυτές που η σύμβαση λύεται με ευθύνη του ΟΤΑ, ο Ανάδοχος δικαιούται να διεκδικήσει ένα ποσοστό του προϋπολογισμού του τμήματος του έργου που δεν υλοποίησε. 

Η σχετική απόφαση που ανέβηκε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 19 Ιουλίου 2018 αναφέρει: «Κάνουµε αποδεκτό, το αίτηµα της αναδόχου εργοληπτικής επιχείρησης για την διάλυση της σύµβασης, χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου, του έργου «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΣΦΑΛΤΟΤΑΠΗΤΑ ΣΤΗΝ Ε.Ο. 15, ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΟΥ ΒΕΝΕΤΙΚΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ, ΕΩΣ ΤΗΝ Τ.Κ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΧΩΡΙΟΥ», λόγω της µη έκδοσης απόφασης έγκρισης των µέτρων ρύθµισης από τη ∆/ΝΣΗ ΠΕΧΩΣ, της Αποκεντρωµένης ∆ιοίκησης Ηπείρου ∆υτικής Μακεδονίας». Η Περιφερειακή Αρχή είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη, όχι μόνο στους κατοίκους των Γρεβενών, αλλά και σε χιλιάδες Δυτικομακεδόνες που χρησιμοποιούν τον εν λόγω άξονα και τους αναγκάζει να υποστούν αυτές τις συνθήκες. 

Δεν ξέρουμε αν αυτά όλα είναι θέμα γραφειοκρατίας, έλλειψης πολιτικής βούλησης, ή κυβερνητικής απόφασης. Αν είναι θέμα γραφειοκρατίας, αφού δεν βρέθηκε υπηρεσιακή λύση, έπρεπε να δοθεί πολιτική λύση, δεδομένου του ότι τρεις φορές υπερψήφισε το να υλοποιηθεί, και δεδομένου του ότι ο Περιφερειάρχης έβαλε την υπογραφή του στη σύμβαση. Αν είναι θέμα απουσίας πολιτικής βούλησης, γιατί η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας αποφάσισε, δημοπράτησε, και ανέθεσε σε τεχνική εταιρία το έργο; 

Δεν υπάρχουν σχόλια: