Αναταράξεις στις διεθνείς αγορές παιχνιδιών προκαλεί η αύξηση των μισθών στην Κίνα, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για μία αναβίωση των δυτικών εργοστασίων κατασκευής παιχνιδιών σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που κορυφαίοι παράγοντες έκαναν ενόψει της εφετινής διεθνούς έκθεσης παιχνιδιών της Νυρεμβέργης.
Το σύνολο σχεδόν του τεράστιου όγκου των παιχνιδιών είναι σχεδιασμένα με τα δυτικά πρότυπα στο μυαλό αλλά κατασκευάζονται από εργοστάσια πλαστικών με χαμηλούς μισθούς στη Νότια Κίνα.
Στη Γερμανία για παράδειγμα, τη μεγαλύτερη αγορά παιχνιδιών της Ευρώπης, το 80% των παιχνιδιών, κατασκευάζονται στην Κίνα. Ίσως όμως όχι για πολύ ακόμη.
Αρχικά ήταν η καχυποψία των δυτικών καταναλωτών μετά από τα πολλά τα τελευταία χρόνια ελλείμματα ασφάλειας ανάμεσα στα οποία η χρήση τοξικών χρωμάτων και τα πολλά μικρά κομματάκια των παιχνιδιών που τα βρέφη μπορεί να καταπιούν, οι ευθύνες για τα οποία επιρρίφθηκαν σε κινεζικά εργοστάσια.
Τώρα όμως ο πληθωρισμός στην Κίνα ωθεί προς τα πάνω τόσο τους μισθούς όσο και τις τιμές εργοστασίου. Επισήμως ο κινεζικός πληθωρισμός είναι στο 5% αλλά το αληθινό νούμερο δείχνει πολύ μεγαλύτερο. Η ισοτιμία του γιούαν ανατιμάται και η προμήθεια φτηνής εργατικής δύναμης εξαντλείται.
Οι λιανικές τιμές των παιχνιδιών στην Ευρώπη έχουν ανέβει περίπου 30% εφέτος και οι πωλητές λένε ότι η Κίνα είναι ο βασικός λόγος για αυτό. Σύμφωνα με τις γερμανικές εταιρείες, οι τιμές που ζητούν τα κινεζικά εργοστάσια ανεβαίνουν και κάποιοι πιστεύουν ότι η παραγωγή στην Ευρώπη είναι πλέον ανεκτή οικονομικά από τη στιγμή που ο πληθωρισμός και οι αμοιβές είναι επίπεδες.
Οι γερμανοί επαγγελματίες του κλάδου υποστηρίζουν ότι οι μέρες που τα εργοστάσια στον κινεζικό νότο μπορούσαν να στηρίζονται στην απεριόριστη προσφορά φτηνής εργασίας από τους μετανάστες έχουν τελειώσει.
«Το Πεκίνο δεν αναγνωρίζει πλέον τα παιχνίδια ως κατασκευαστικό κλάδο προτεραιότητας», λέει ο επικεφαλής του τμήματος προμηθειών της Spiel und Spass, Μάρτιν Μπέκλινγκ.
Αν και υπολογίζεται ότι τα 2/3 των παιχνιδιών σε όλο τον κόσμο κατασκευάζονται στην Κίνα, ο κλάδος συνεισφέρει μόνο το 1,5% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της χώρας.
Το Πεκίνο έχει αποφασίσει ότι οι διαθέσιμες εργατικές του δυνάμεις πρέπει να ανακατευθυνθούν σε κατασκευαστικούς κλάδους που προσθέτουν μεγαλύτερη αξία, όπως τα αυτοκίνητα και τα ηλεκτρονικά.
Η Κίνα λοιπόν εγκαταλείπει την χαμηλού κέρδους παραγωγή παιχνιδιών και εμφανής διάδοχος στις χώρες με χαμηλά μεροκάματα δεν υπάρχει.
Στη μόδα της συγκεντροποίησης, το Πεκίνο θα ήθελε να απλωθούν τα εργοστάσια σε όλες τις περιοχές που ζουν κινέζοι και να μειωθεί η τεράστια μετανάστευση, που την εποχή των γιορτών λαμβάνει νομαδικά χαρακτηριστικά.
Η μείωση της συγκέντρωσης της κατασκευής στο νότο θα βοηθούσε να σταματήσουν ορισμένες τουλάχιστον εμπλοκές στο οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο, η ανοικοδόμηση των οποίων απομυζά ένα μέρος της εργατικής δύναμης.
Ο Ότο Ουμπαχ, επικεφαλής μιας άλλης γερμανικής κοινοπραξίας, της Idee und Spiel σημειώνει επίσης ότι από τα κινεζικά πανεπιστήμια αποφοιτούν κάθε χρόνο περίπου 6,5 εκ. άνθρωποι, που δεν θέλουν να δουλεύουν στις γραμμές συναρμολόγησης. Ο Ούμπαχ προβλέπει ότι η Κίνα αντιμετωπίζει μια έλλειψη ανειδίκευτου εργατικού δυναμικού και τα εργοστάσια παιχνιδιών θα πληρώσουν αυξήσεις 10% εφέτος.
Οι ευρωπαίοι εισαγωγείς μπορούν να τα καταφέρουν να απορροφήσουν την αύξηση αυτή αλλά όχι σε συνδυασμό με αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και του κόστους της θαλάσσιας μεταφοράς.
«Στις αρχές του 2009 μπορούσες να μεταφέρεις ένα κοντέινερ από την Κίνα στην Ευρώπη με 600 δολάρια, ενώ σήμερα κοστίζει 1.400- 1.500», λέει ο Μπεκλινγκ.
Πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν την κατασκευή πιο κοντά, όπως για παράδειγμα η γερμανική Simba Dickie Group, που έχει έδρα στη Νυρεμβέργη και έχει ιδρύσει ένα νέο εργοστάσιο στη Γαλλία ενώ εκσυγχρονίζει τις μονάδες της στη Γερμανία