ΣΙΝΕ

Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010

Ατρόμητος-Παναθηναϊκός 1-1 (video)





Μόνο κατά διαστήματα έδειξε τις αρετές των φιλικών στο εξωτερικό ο Παναθηναϊκός στο φιλικό με τον Ατρόμητο στο Περιστέρι. Οι «πράσινοι» έχουν κάποιες δικαιολογίες αφού αγωνίστηκαν χωρίς τους διεθνείς ενώ στο δεύτερο ημίχρονο ο Νίκος Νιόπλιας έκανε πολλές αλλαγές βάζοντας στον αγωνιστικό χώρο παίκτες που δεν θα έχουν πολύ χρόνο συμμετοχής. Στα θετικά η εμφάνιση των Κλέιτον και Γκοβού. Από την άλλη μεριά ο Ατρόμητος έδειξε πως θα είναι πολύ ανταγωνιστική ομάδα στο νέο πρωτάθλημα που εκτός από το αποτέλεσμα παίζει και για το θέαμα. Το σκορ για τους Περιστεριώτες άνοιξε στο 24΄ ο Περόνε από το σημείο του πέναλτι, ενώ ο Γκοβού ισοφάρισε στο 35΄




Το παιχνίδι ξεκίνησε με πολύ καλή φάση για τους νταμπλούχους Ελλάδας. Ο Κλέιτον βρήκε με καταπληκτική κάθετη μπαλιά στην πλάτη της άμυνας, τον Γκοβού, αλλά ο Γάλλος δεν κατάφερε να νικήσει τον Μιχαηλίδη και έστειλε την μπάλα στην εξωτερική μεριά των διχτυών. Στη συνέχεια οι γηπεδούχοι πήραν τα ηνία του αγώνα και αφού έχασαν μερικές καλές φάσεις για γκολ με κυρίους εκφραστές του Περόνε και Καμαρά, κατάφεραν να ανοίξουν το σκορ στο 24ο λεπτό. Ο Μπαζίνσκι κέρδισε έξυπνα το πέναλτι από τον Καντέ που έβαλε άτσαλα το πόδι του και ο Περόνε από την λευκή βούλα νίκησε τον Περόνε. Μετά το γκολ οι «πράσινοι» αφυπνίστηκαν και πίεσαν τον Ατρόμητο. Η ισοφάριση ήρθε ένα δεκάλεπτο μετά. Ο Τάτοςε γύρισε την μπάλα προς τα πίσω με λάθος τρόπο και ο Γκοβού εκμεταλλεύτηκε το λάθος, πήγε προς την περιοχή και με αριστερό σουτ έστειλε την μπάλα στα δίχτυα, κάνοντας ονειρικό το ντεμπούτο του επί ελληνικού εδάφους. Συνέχισε η πίεση του Παναθηναϊκού και στο 43΄ ο Λέτο δεν κατάφερε να σκοράρει αφού ο Μιχαηλίδης έδιωξε σε κόρνερ.


Το δεύτερο ημίχρονο άρχισε όπως τελείωσε το πρώτο, δηλαδή με τον Παναθηναϊκό στην επίθεση. Οι φιλοξενούμενη έκαναν δύο καλές φάσεις μέχρι το 60΄ αλλά στη συνέχεια ο ρυθμός έπεσε αισθητά. Ίσως σε αυτό συνετέλεσαν και οι πολλές αλλαγές των δύο ομάδων με τους δύο προπονητές να δοκιμάζουν πράγματα στο γήπεδο αλλά και πολλούς πιτσιρικάδες. Οι φάσεις που άξιζαν μέχρι την λήξη ήταν ένα σουτ του Σαγκανόφσκι που έδιωξε ο Φερνάντες, που έκανε το ντεμπούτο του με την ομάδα, αλλά και ένα δοκάρι του Καραλή σε απευθείας εκτέλεση φάουλ.
ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ (Γιώργος Δώνης): Μιχαηλίδης, Φαβάλι (74΄ Καραλής), Μελισσάς, Μπαζίνσκι, Σαμπού, Νεμπεγλέρας, Σαρμιέντο (63΄ Σφακιανάκης), Καμαρά (26΄ Τάτος), Περόνε (63΄ Μπρίτο), Νάστος (68΄ Ολιβέιρα), Καραγκούνης (60΄ Σαγκανόφσκι)


ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ (Νίκος Νιόπλιας): Καρνέζης (46΄ Φερνάντες), Σαριέγκι (62΄ Μπίαρσμιρ), Μπουμσόνγκ (78΄ Μελίσσης), Σεϊταρίδης (62΄ Μαρίνος), Καντέ (86΄ Σταμπολζίεφ), Σιμάο , Ζιλμπέρτο, Κλέιτον (62΄ Γκάμπριελ), Γκοβού (78΄ Μάντζιος), Λέτο (86΄ Μαυρίας), Σισέ (78΄ Πετρόπουλος)
Λεπτό προς λεπτό

21:02 Ο Σισέ που σήμερα έχει γενέθλια, βραβεύτηκε σαν πρώτος σκόρερ της περσινής σεζόν.

21:03 Πρώτο σφύριγμα στον αγώνα, με γαλάζιες εμφανίσεις ο Ατρόμητος, λευκά για τον Παναθηναϊκό.

1΄ Ωραία κάθετη πάσα του Κλέιτον στον Γκοβού, το πλασέ του Γάλλου περνάει άουτ.

4΄ Μακρινό σουτ του Περόνε, η μπάλα δίπλα από το δεξί δοκάρι του Τζόρβα.

11΄ Σουτ του Καμαρά, ο Καρνέζης διώχνει σε κόρνερ.

23΄ Πέναλτι για τον Ατρόμητο μετά από ανατροπή του Μπαζίνσκι.

24΄ ΓΚΟΟΟΟΛ! Ο Περόνε νικά τον Καρνέζη από την λευκή βούλα.

34΄ ΓΚΟΟΟΟΛ! 1-1 με σκόρερ τον Σίντνεϊ Γκοβού. Ο Γάλλος εκμεταλλεύτηκε λάθος των γηπεδούχων, κινήθηκε προς την περιοχή και με αριστερό σουτ έστειλε την μπάλα στα δίχτυα του Μιχαηλίδη.

43΄ Σουτ του Λέτο εκτός περιοχής , ο Μιχαηλίδης σε κόρνερ.

21:50 Τέλος στο πρώτο ημίχρονο, Ατρόμητος-Παναθηναϊκός 1-1.

22:08 Σέντρα στο δεύτερο ημίχρονο, ο Φερνάντες κάνει το ντεμπούτο του στον Παναθηναϊκό αφού παίρνει την θέση του Καρνέζη.

54΄ Εξαιρετική συνεργασία Λέτο και Κλέιτον, ο Βραζιλιάνος σούταρε αλλά ο Μιχαηλίδης έδιωξε σε κόρνερ.

57΄ Σουτ του Λέτο, μπλοκάρει ο πορτιέρο του Ατρόμητου.

64΄ Εντυπωσιακή απόκρουση του Φερνάντες σε σουτ του Σαγκανόφσκι.

89΄ Απευθείας εκτέλεση φάουλ του Καραλή, η μπάλα χτυπάει στο οριζόντιο δοκάρι του Φερνάντες που έκανε λάθος υπολογισμό.

22:57 Τέλος της φιλική αναμέτρησης, Ατρόμητος-Παναθηναϊκός 1-1.

Φιλικό: Ατρόμητος-Παναθηναϊκός 1-1

Η Παναγία Σουμελά, το καύχημα του Ποντιακού Ελληνισμού


του Αρχιμ. Ιωακείμ Οικονομίκου, Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους

Με αφορμή την πρώτη Θεία Λειτουργία, η οποία θα τελεστεί στην Παλαίφατη Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά στον ιστορικό Πόντο, ύστερα από 88 χρόνια από την μαύρη εκείνη χρονιά του 1922, από τον Παναγιώτατο Οικουμενικό μας Πατριάρχη κύριο Βαρθολομαίο, θα ήθελα να αναφερθούμε για λίγο στην ιστορία της Ιεράς Μονής, το καύχημα αυτό του Ποντιακού Ελληνισμού αλλά και ολοκλήρου του Γένους μας.

Το Μοναστήρι της Παναγίας του Σουμελά, στον Ιστορικό Πόντο, ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα από δύο μοναχούς, τον Σωφρόνιο και τον Βαρνάβα. Οι δύο αυτοί μοναχοί, είδαν την Παναγία η οποία τους είπε να πάρουν την Εικόνα της, που η παράδοση θέλει να είναι έργο του Ευαγγελιστιού Λουκά, από τον Ναό της Μεγάλης Παναγίας των Αθηνών και να πάνε στο Όρος του Μελά στην επαρχία της Τραπεζούντος. Οι δύο αυτοί μοναχοί πήραν την εικόνα και ύστερα από ένα κοπιαστικό ταξίδι, έφτασαν στην Τραπεζούντα και από εκεί ανέβηκαν στο όρος Μελά όπου ίδρυσαν την Ιερά Μονή. Στην ανοικοδόμηση της Ιεράς Μονής, βοήθησε κατά πολύ και η Ιερά Μονή του Αγίου Ιωάννου του Βαζελώνος η οποία υπήρχε στην περιοχή. Από τότε η Μονή της Παναγία Σουμελά ως ένδειξη ευγνωμοσύνης, βοηθούσε την Μονή του Βαζελώνος.

Η βοήθεια αποτελούνταν από "πεντήκοντα άσπρα συν κηρώ και ελαίω ανα οκάδες δώδεκα, καθ' επταετίαν δε επταετή ημίονον". Η Ιερά Μονή, γνώρισε μεγάλες δόξες κατά την διάρκεια της Αυτοκρατορίας των Μεγάλων Κομνηνών (1204 - 1461). Ο Ιωάννης ο Β' ο Μεγαλοκομνηνός (1280 - 1285 και 1297) γιός του Αλεξίου του Β' του Μεγαλοκομνηνού (1180 - 1183), δώρισε στην Μονή 24 χωριά και 40 παροίκους ως φύλακες. Ο Αλέξιος ο Γ' Ο Μεγαλοκομνηνός, αυτή η σημαντική προσωπικότητα της Αυτοκρατορίας (1349 - 1390), έδωσε πολλά προνόμια στην Ιερά Μονή της Παναγίας, με το Αυτοκρατορικό Συγγίλιο που εξέδωσε το 1364, ενώ χτίζει καινούργια κελλιά και οχυρώνει την Μονή. Έξω από την Πύλη της Μονής υπήρχε η εξής επιγραφή: "Κομνηνός Αλέξιος εν Χριστώ σθένων, πιστός Βασιλεύς, Στερρός, Ένδοξος, Μέγας, Αεισέβαστος, Ευσεβής Αυτοκράτωρ / Πάσης Ανατολής τε και Ιβηρίας / Κτίτωρ πέφυκε Μονής ταύτης. 1360 μ.Χ". Ο γιός του Αλεξίου του Γ' Μανουήλ ο Γ' (1390 - 1417), φάνηκε το ίδιο γενναιόδωρος με τον πατέρα του. Από το Αυτοκρατορικό θησαυροφυλάκειο, χάρισε τεμάχιο του Τιμίου Ξύλου, μέσα σε αργυρή θήκη με την εξής επιγραφή: "Ένθα κείται το τρισόλβιον Ξύλον / εν ω Χριστός ηγίασε την κτίσιν / ο Εμμανουήλ του Αλεξίου Γόνος / Κομνηνός Άναξ Ευσεβής Αυτοκράτωρ / δώρον αγνόν τη Πανάγνω προσφέρει / εν τώδε Ναώ τούτο του Μελά όρους / έτους 1390".

Την Μονή όμως σεβάστηκαν και οι Οθωμανοί, ύστερα από την Άλωση της Τραπεζούντος το 1461, διατηρώντας τα προνόμια των Μεγάλων Κομνηνών. Ο Σουλτάνος Σελήμ ο Α' (1512 - 1520) δώρισε στην Παναγία πέντε μεγάλες λαμπάδες διακοσμημένες με χρυσό και με διάφορες επιγραφές, ενώ ο Σουλτάνος Σελήμ ο Β' (1566 - 1574) έδωσε στην Ιερά Μονή ένα αντίγραφο του Αχτιναμέ, του εγγράφου δηλαδή του Προφήτου Μωάμεθ το οποίο φέρει, αντί της υπογραφής του την παλάμη του, με τα προνόμια προς την Ιερά Αυτοκρατορική και Αυτόνομη Μονή του Σινά. Η Μονή της Παναγίας του Σουμελά όμως, δέχτηκε και τις ευεργεσίες της Μητρός Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ανακήρυξε την Ιερά Μονή σε Εξαρχία. Αυτό βέβαια πολλοί Μητροπολίτες Τραπεζούντος προσπάθησαν να το καταργήσουν. Τότε οι Μοναχοί κατέφευγαν στο Πατριαρχείο ζητώντας την προστασία του. Ο Ηγούμενος της Μονής κατείχε θέση "Αρχιερέως" μέσα στην Εξαρχία, πλήν των χειροτονιών. Οι χειροτονίες στην Μονή γινόταν είτε από τον Μητροπολίτη Τραπεζούντος, είτε από τον Μητροπολίτη Χαλδίας. Η Εξαρχία καταργήθηκε το 1863, αλλά ύστερα από τις αντιδράσεις των κατοίκων επανιδρύθηκε και πάλι, για να καταργηθεί οριστικά το 1902.

Δυστυχώς όμως, η Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά είχε την τύχη να δεί την καταστροφή και τον ξεριζωμό των Ελλήνων της περιοχής, την μαύρη εκείνη χρονιά του 1922. Το 1930 ο επιζών μοναχός Αμβρόσιος ύστερα από την σχετική άδεια που δόθηκε από τον Κεμάλ Ατατούρκ και τον Ισμέτ Ινονού πήγε και πάλι στον Πόντο και επισκέφτηκε την Ιερά Μονή. Από εκεί έφερε την Ιερά Εικόνα και το Ιερό Τεμάχιο του Τιμίου Ξύλου, τα οποία οι πατέρες βλέποντας τις εξελίξεις είχαν κρύψει σε κάποιο Ναό εκτός της Ιεράς Μονής, πιστεύοντας ότι θα γυρνούσαν πίσω. Ο π. Αμβρόσιος έφερε αυτά τα ιστορικά κειμήλια του Γένους μας στην Ελλάδα, και τα τοποθέτησαν στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών.

Το 1951, ο Πόντιος στην καταγωγή Φίλων Κτενίδης ίδρυσε το ίδρυμα της Παναγίας καθώς και την νέα Ιερά Μονή της Παναγίας στο όρος Βέρμιο της Μακεδονίας μας αυτήν την φορά. Εκεί μεταφέρθηκαν και τα ιερά αυτά κειμήλια, τα οποία υπάρχουν μέχρι σήμερα, μάρτυρες του μεγαλείου της ένδοξης ιστορίας μας.

Μετά από 88 χρόνια, η Παναγιά η Σουμελιώτισσα άκουσε τις προσευχές και τις παρακλήσεις όλου του Ποντιακού και όχι μόνο Ελληνισμού, και δόθηκε η άδεια από την Τουρκική Κυβέρνηση να λειτουργηθεί και πάλι η Ιερά Μονή. Είναι σημαντικό και ιστορικό το γεγονός, και για τον λόγο ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της Μονής θα λειτουργήσει Οικουμενικός Πατριάρχης.

Εμείς αυτό πού μπορούμε να κάνουμε είναι η λατρευτική αυτή εκδήλωση να μην αμαυρωθεί από εθνικιστικές και άλλες εκδηλώσεις, αλλά με σεβασμό και ιεροπρέπεια να αντιμετωπίσουμε το γεγονός αυτό. Να ευχηθούμε η Προστασία της Παναγίας να συνεχίζει να ευλογεί το Γένος μας, την Μητέρα Εκκλησία, αλλά και τον Πατριάρχη μας, ο οποίος ευλογήθηκε ιδιαιτέρως από την Παναγία να είναι αυτός πού θα λειτουργήσει για πρώτη φορά. Χρόνια πολλά.
Πηγή

«Πρεμιέρα» με ΠΑΟ-Ξάνθη το πρωτάθλημα

Super League 2010/11
1η Αγωνιστική
Αναλυτικότερα, οι αγώνες της πρώτης αγωνιστικής της Super League
Παναθηναϊκός - Skoda Ξάνθη
27/08
17:00
Ηρακλής - Ολυμπιακός
28/08
17:00
Πανιώνιος - Ολυμπιακός Βόλου
28/08
17:00
Κέρκυρα - ΑΕΚ
28/08
17:00
Εργοτέλης - Αστέρας Τρίπολης
28/08
17:00
ΠΑΟΚ - Πανσερραϊκός
28/08
17:00
Καβάλα - Αρης
28/08
17:00
Λάρισα - Ατρόμητος
28/08
17:00
Με την αναμέτρηση Παναθηναϊκού και Ξάνθης θα ανοίξει η αυλαία της Super League για τη σεζόν 2010-2011 σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της λίγκας.
Η πρεμιέρα του πρωταθλήματος θα γίνει σε… τρεις δόσεις αφού θα διεξαχθούν παιχνίδια τόσο την Παρασκευή 27/08 (το ματς ΠΑΟ-Ξάνθης) αλλά και το Σάββατο και την Κυριακή 28 και 29/08 αντίστοιχα.





















































Ιστορική Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά

   Ιδιαίτερη συναισθηματική φόρτιση συνοδεύει φέτος τον εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου στον Πόντο, καθώς για πρώτη φορά μετά το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και την ελληνοτουρκική συμφωνία ανταλλαγής πληθυσμών, θα τελεστεί θεία λειτουργία την ημέρα της εορτής της Παναγίας στην ιστορική Μονή Σουμελά.

    Για τους Πόντιους, ορθοδόξους Έλληνες και Ρώσους, η λειτουργία που θα τελεστεί από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο είναι μια μεγάλη στιγμή που πολλοί εύχονταν σε όλη τους τη ζωή να ζήσουν.

    Οι ορθόδοξοι Πόντιοι, όπου κι αν βρίσκονται διασπαρμένοι, έχουν συνηθίσει να στρέφουν τα βλέμματά τους τον Δεκαπενταύγουστο στην Παναγία Σουμελά, που επί αιώνες φύλασσε, στην κορυφή του βουνού στη Μάτσκα, πάνω από την Τραπεζούντα, την ιερή εικόνα της Παναγίας.

    Φέτος, η τουρκική κυβέρνηση, δια μέσω του υπουργού Πολιτισμού, Ερτουγρούλ Γκιουνάι, έκανε δεκτό το αίτημα του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου και έδωσε την άδεια να τελείται, ελεύθερα, κάθε χρόνο, η ορθόδοξη θρησκευτική τελετή, στην ιστορική μονή της Παναγίας του Όρους Μελά, που πλέον λειτουργεί ως μουσείο.

    Προσκυνητές από όλο τον κόσμο και κυρίως από τη Βόρεια Ελλάδα, όπου έχει εγκατασταθεί το μεγαλύτερο μέρος των Ποντίων, σπεύδουν φέτος να τιμήσουν την Κοίμηση της Θεοτόκου στη Μονή Σουμελά. Εκεί όπου την τιμούσαν και οι πρόγονοί τους.

    Στην περιοχή έχουν ήδη συρρεύσει και προσκυνητές από τη Ρωσία και τη Γεωργία, για να υπογραμμίσουν τους δεσμούς που τους συνδέουν με τη Μονή Σουμελά.

    Ο μητροπολίτης Δράμας και επίσκοπος Τύχων του Πατριαρχείου Μόσχας θα συλλειτουργήσουν μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, σε μια λειτουργία που θα παρακολουθήσουν βουλευτές της ρωσικής Δούμας, της ελληνικής Βουλής, δεκάδες ανταποκριτές των ρωσικών, αλλά και των ελληνικών μέσων ενημέρωσης και αξιωματούχοι των ποντιακών οργανώσεων από όλο τον κόσμο.

    Η Νομαρχία της Τραπεζούντας διαβεβαιώνει ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα ασφαλείας για τον απρόσκοπτο εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου, ενώ ο δήμαρχος της Μάτσκα, Ερτουγλούλ Γκενς, παρότρυνε τους δημότες του «να ανοίξουν τα σπίτια τους και να φιλοξενήσουν τους χριστιανούς προσκυνητές». Το ίδιο βράδυ, ο δήμαρχος θα παραχωρήσει επίσημο δείπνο («Ιφτάρ Σοφρασί») στις τοπικές αρχές και στους υψηλούς επισκέπτες, στο οποίο έχουν κληθεί και μέλη ελληνικών ποντιακών σωματείων.

    Από την άλλη πλευρά, από το Φανάρι και τα ποντιακά σωματεία γίνονται συστάσεις στους προσκυνητές να αποφεύγονται οι δημόσιες συνεστιάσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς από χθες άρχισε η ιερή για τους μουσουλμάνους νηστεία του Ραμαζανιού , ώστε να αποφευχθεί οτιδήποτε θα μπορούσε να εκληφθεί ως πρόκληση για το θρησκευτικό συναίσθημα του τοπικού πληθυσμού. Άλλωστε, παραδοσιακά, το μοναστήρι, την ημέρα του Δεκαπενταύγουστου, επισκέπτονται και αρκετοί ντόπιοι, μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, που αποδίδουν θαυματουργές ιδιότητες στην πηγή, που κυλά από τους γρανιτώδεις βράχους, πάνω στους οποίους είναι χτισμένο το μοναστήρι.

    Η θεία λειτουργία θα τελεστεί στον περίβολο του ναού, λόγω της περιορισμένης χωρητικότητας του καθολικού. Οι άδειες που έχουν εκδοθεί για τους επισκέπτες, στους οποίους θα επιτραπεί η πρόσβαση στον περίβολο του ναού, είναι συνολικά πεντακόσιες. Οι μισές απ' αυτές θα διακινηθούν μέσω του Οικουμενικού Πατριαρχείου και οι άλλες μισές έχουν δοθεί στον Ιβάν Σαββίδη, που διοργανώνει το προσκύνημα από τη Ρωσία. Οι επισκέπτες θα εισέλθουν στον περίβολο της μονής, φορώντας τις ειδικές κάρτες, ενώ οι υπόλοιποι θα παρακολουθήσουν τη Θεία Λειτουργία έξω από το μοναστήρι, όπου θα υπάρχουν γιγαντοοθόνες. Μετά το πέρας της λειτουργίας θα επιτραπεί η είσοδος με τη σειρά και κατά ομάδες σε όλους όσοι επιθυμούν να προσκυνήσουν.

    Η Πατριαρχική Λειτουργία στο Όρος Μελά θα μεταδοθεί από την ΕΤ3 στην Ελλάδα και δορυφορικά από τον δορυφόρο Hellas Sat στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.

Δεκαπενταύγουστος Έθιμο Καβαλάρηδων

Ο Δήμος Σιάτιστας σας προσκαλεί στις εορταστικές εκδηλώσεις του Δεκαπενταύγουστου και στο έθιμο των Καβαλάρηδων τo Σάββατο 14 και την Κυριακή 15 Αυγούστου, που θα πραγματοποιηθούν στη Σιάτιστα και στην Ιερά Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Δημοτικό Διαμέρισμα Μικροκάστρου.
Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α

ΣΑΒΒΑΤΟ 14  ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ  2010
Προετοιμασία των καβαλάρηδων για το έθιμο της Παναγίας
Εσπερινός στην Ι.Μ. Κοιμήσεως Θεοτόκου στο Μικρόκαστρο
Πανηγύρι στο Μικρόκαστρο
Παραδοσιακό γλέντι στις πλατείες της Σιάτιστας

ΚΥΡΙΑΚΗ 15 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2010
Θεία Λειτουργία στην Ι.Μ. Κοιμήσεως Θεοτόκου στο Μικρόκαστρο
Περιφορά Εικόνας Θεοτόκου
Προσκύνημα στην Παναγία από τους καβαλάρηδες
13:30 μ.μ.   Υποδοχή των καβαλάρηδων στην Πλατεία Χώρας και την Πλατεία Γεράνειας
Παραδοσιακό γλέντι

Η γιορτή της Παναγίας στη Σιάτιστα είναι μοναδική.
Το έθιμο των καβαλάρηδων προσκυνητών έρχεται από την τουρκοκρατία, όταν αποτελούσε μια ευκαιρία στους σκλαβωμένους να δείξουν τη λεβεντιά και τον πόθο τους για λευτεριά.
Στις 14 και 15 Αυγούστου όλη η Σιάτιστα δονείται στους ρυθμούς των χάλκινων και του ασταμάτητου γλεντιού.
Την παραμονή της γιορτής οι πλατείες Χώρας, Γεράνειας και η γειτονιά του Μπούνου συγκεντρώνουν τις παρέες των καβαλάρηδων, οι οποίοι παρασύρουν Σιατιστινούς και επισκέπτες στο γλέντι.
Ανήμερα του Δεκαπενταύγουστου, οι καβαλάρηδες ξεκινούν το πρωί για να προσκυνήσουν την εικόνα της Παναγίας στο φερώνυμο Μοναστήρι που βρίσκεται στο Μικρόκαστρο.
Το μεσημέρι οι παρέες των καβαλάρηδων με τα καταστόλιστα άλογα μπαίνουν επιβλητικά στη Σιάτιστα και στην πλατεία της Χώρας τους επισκέπτονται αρχές και λαός.
Το γλέντι συνεχίζεται στις πλατείες της Χώρας και της Γεράνειας, στην πλατεία του Δημαρχείου, αλλά και στις γειτονιές της Σιάτιστας μέχρι αργά το βράδυ.
Χρήσιμες πληροφορίες:
-    Περίπτερο Πληροφόρησης ΔΕΠΠΤΑΣ:
-    Δημαρχείο Σιάτιστας:
-    Αστυνομία:
-    Κέντρο Υγείας:

Χώροι Στάθμευσης:
-    Προαύλιο Γυμνασίου – Λυκείου «Γεώργιος Παπαγεωργίου» (περιοχή Χώρας)
-    Προαύλιο Β’ Δημοτικού Σχολείου (περιοχή Γεράνειας)
-    Χώρος Δημοτικού Αθλητικού Κέντρου (περιοχή Γεράνειας, στην είσοδο της πόλης από Μπάρα, Κοζάνη, Γρεβενά)
-    Χώρος Αγίου Αθανασίου (περιοχή Χώρας, στην είσοδο της πόλης από Καστοριά, Εράτυρα, Γαλατινή)

Για φαγητό (εστιατόρια, ταβέρνες, ψησταριές, fast foods)
-    Στις πλατείες Χώρας και Γεράνειας
-    Στην περιοχή Φούρκα
-    Στην είσοδο της πόλης στη Γεράνεια
-    Στον Άγιο Χριστόφορο
-    Κατά μήκος της Κεντρικής Οδού

Για καφέ, ποτό:
-    Στις πλατείες Χώρας και Γεράνειας
-    Στην περιοχή Φούρκα
-    Στην είσοδο της πόλης στη Χώρα και στη Γεράνεια
-    Στον Άγιο Χριστόφορο
2465022254246502128024650211112465022222

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τον Δεκαπενταύγουστο


Την απαγόρευση της κυκλοφορίας φορτηγών αυτοκινήτων, ωφέλιμου φορτίου πάνω από 1,5 τόνο, ανακοίνωσε η Ελληνική Αστυνομία για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των εκδρομέων εν όψει του Δεκαπενταύγουστου.

Έτσι εκτός από τα μέτρα που αναμένεται να ληφθούν σε τοπικό επίπεδο θα ισχύσει η απαγόρευση κίνησης φορτηγών ως εξής:


1. Την Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010 για το ρεύμα εξόδου και από 16:00 έως 22:00 ώρας θα ισχύσουν οι απαγορεύσεις :


α) Στη Νέα Εθνική Οδό (Ν.Ε.Ο.) και στην Παλιά Εθνική Οδό (Π.Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου – Πατρών, από τα Διόδια Ελευσίνας μέχρι τα Διόδια Ρίου, εξαιρούμενου του τμήματος από τη Χ/Θ 145 έως τη Χ/Θ 205+800 (κόμβος Ρίου).


β) Στη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από τον κόμβο Αγ. Στεφάνου (Κρυονέρι) μέχρι τη διασταύρωση του Μπράλου, από τον κόμβο Λαμίας μέχρι τον κόμβο Ραχών Φθιώτιδας και από τη Λάρισα (χ.θ. 365+400) μέχρι την κάτω διάβαση περιοχής Σκοτίνας (χ.θ. 410).


γ) Στην Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών, από την αερογέφυρα Θέρμης μέχρι το 34ο χλμ.


δ) Στην Εθνική Οδό Σχηματαρίου – Χαλκίδας, από τη διασταύρωσή της με τη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης μέχρι την υψηλή γέφυρα Χαλκίδας (χ.θ. 12+300).


2. Την Κυριακή 15 Αυγούστου 2010 για το ρεύμα εισόδου και από 16:00 έως 23:00 ώρας θα ισχύσουν οι απαγορεύσεις :


α) Στη Ν.Ε.Ο. και στην Π.Ε.Ο. Πατρών – Κορίνθου – Αθηνών, από τα Διόδια Ρίου μέχρι τα Διόδια Ελευσίνας, εξαιρούμενου του τμήματος από τη Χ/Θ 145 έως τη Χ/Θ 205+800 (κόμβος Ρίου)


β) Στη Ν.Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Αθηνών, στο ρεύμα προς Αθήνα, από την κάτω διάβαση περιοχής, Σκοτίνας (Χ.Θ. 410) μέχρι τη Λάρισα (Χ.Θ. 365+400), από τον κόμβο Ραχών Φθιώτιδας μέχρι τον κόμβο Λαμίας και από τη διασταύρωση του Μπράλου μέχρι τον κόμβο Αγ. Στεφάνου (Κρυονέρι).


γ) Στην Εθνική Οδό Ν. Μουδανιών – Θεσσαλονίκης, από το 34ο χλμ. μέχρι την αερογέφυρα Θέρμης.


δ) Στην Εθνική Οδό Χαλκίδας – Σχηματαρίου, από την υψηλή γέφυρα Χαλκίδας (χ.θ. 12+300) μέχρι τη διασταύρωσή της με τη Ν.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης. 

 
Από την απαγόρευση της κυκλοφορίας εξαιρούνται τα οχήματα που προσφέρουν οδική βοήθεια, τα φορτηγά αυτοκίνητα των ΕΛ.ΤΑ, τα φορτηγά αυτοκίνητα των εταιρειών διανομής Τύπου, τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν ζώντα ζώα, παστεριωμένο γάλα και ευπαθή προϊόντα, καθώς και οι υδροφόρες, όταν κινούνται για την αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιών.

Πέμπτη 12 Αυγούστου 2010

Ο Ριέρα στην αποστολή για το φιλικό με την Ρόμα


Πρεμιέρα για δύο το φιλικό με την Ρόμα την Παρασκευή. Ο Ερνέστο Βαλβέρδε θα κάτσει για πρώτη φορά στον πάγκο των «ερυθρόλευκων» μετά την επιστροφή του στο λιμάνι ενώ οι φίλαθλοι της ομάδας θα έχουν την δυνατότητα να δουν στο «Καραϊσκάκης» και το μεγάλο αστέρι, Άλμπερτ Ριέρα.
Ωστόσο στο δυνατό φιλικό δεν θα αγωνιστούν οι διεθνείς παίκτες πυο την Τετάρτη ενίσχυσαν τις προσπάθειες των εθνικών τους ομάδων. Αναλυτικά η αποστολή: Νικοπολίδης, Πάρντο, Γκαλίτσιος, Ρ. Μπράβο, Ποτουρίδης, Α. Παπαδόπουλος, Μοντέστο, Ντουντού, Ιμπαγάσα, Όσκαρ, Σοϊλέδης, Γ. Παπαδόπουλος, Μαρέσκα, Ζαϊρί, Νικλητσιώτης, Βασιλόγιαννης, Φετφατζίδης, Ριέρα, Μήτρογλου, Ντιόγκο, Βάντερσον. Εκτός αποστολής έμεινε και ο Ματ Ντάρμπισιρ. Ο Βαλβέρδε από την πρώτη του θητεία στην ομάδα είχε δείξει ότι δεν εμπιστεύεται τον Άγγλο.
Οσον αφορά την προπόνηση της Πέμπτης οι Ρόμενταλ, Τοροσίδης, Μέλεμπεργκ, Α. Παπαδόπουλος, Κατσικογιάννης και Φετφατζίδης, που αγωνίστηκαν αρκετή ώρα την Τετάρτη, ακολούθησαν πρόγραμμα αποθεραπείας ενώ οι υπόλοιποι προπονήθηκαν κανονικά. Ατομικό πρόγραμμα ακολούθησαν οι Μιραλάς και Βαλεριάνος ενώ ο Χολέμπας αποχώρησε από την προπόνηση λόγω χτυπήματος στον τετρακέφαλο.

Εν τω μεταξύ στην Αθήνα βρίσκεται από το απόγευμα της Πέμπτης η αποστολή της Ρόμα.

Γιορτή Κυνηγιού στις Καστανιές του Έβρου

Εκατοντάδες κυνηγοί απ’ όλη την Ελλάδα θα πάρουν μέρος στην «3η Γιορτή Κυνηγιού», που θα πραγματοποιηθεί στις Καστανιές στις 17 και 18 Αυγούστου 2010, δίπλα στον ποταμό Άρδα.

Στο ίδιο χώρο πραγματοποιούνται οι εκδηλώσεις των νέων, από το Νομαρχιακό Διαμέρισμα Έβρου σε συνεργασία με τον Δήμο Νέας Βύσσας, την Κυνηγετική Ομοσπονδία Μακεδονίας-Θράκης και τους κυνηγετικούς συλλόγους του νομού.

«Η πρωτοβουλία και η προσπάθεια της Νομαρχίας Έβρου για τη διεξαγωγή της πανελλήνιας αυτής γιορτής κυνηγιού, που ανοίγει την κυνηγητική περίοδο, δικαιώθηκε. Με την διοργάνωση τα δύο προηγούμενα χρόνια στο Μικρό Δέρειο έγινε ήδη θεσμός και αγκαλιάστηκε τόσο από τους κυνηγούς του Έβρου και της Θράκης, όσο και της υπόλοιπης Ελλάδας» είπε στη συνέντευξη τύπου ο Νομάρχης Έβρου Νικόλαος Ζαμπουνίδης.

Ο Νομάρχης ευχαρίστησε τους κυνηγετικούς συλλόγους του Έβρου για τη συνδιοργάνωση, τονίζοντας ότι η γιορτή αυτή είναι δική τους υπόθεση, καθώς και τον Δήμο της Νέας Βύσσας για την παραχώρηση του χώρου και των υποδομών.

«Οι Καστανιές, το Τρίγωνο, και ευρύτερα ο Βόρειος Έβρος, θα έχουν οφέλη από τη γιορτή αυτή, γιατί χιλιάδες επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν μια πανέμορφη περιοχή» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαμπουνίδης.

Όπως ανέφερε, φέτος θα υπάρχουν πολλές συμμετοχές από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βουλγαρία, θα λειτουργούν τριάντα περίπτερα με είδη κυνηγιού, ενώ το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει σεμινάρια για τους κυνηγούς και παράλληλες πλούσιες εκδηλώσεις με έμφαση στα τοπικά παραδοσιακά και σύγχρονα καλλιτεχνικά συγκροτήματα.

Στο πλαίσιο της Γιορτής, εκτός από την καθιερωμένη έκθεση με κυνηγετικά είδη, που θα λειτουργεί από τις 5 το απόγευμα, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν επίσης σεμινάρια κυνολογίας και άλλων συναφών θεμάτων, αγώνες μορφολογίας σκύλων, καθώς και επιδείξεις με άλογα και οχήματα τζιπ, αφού φέτος συμμετέχουν οι ιππικοί όμιλοι Τυχερού, Κορνοφωλιάς, Διδυμοτείχου και Ορεστιάδας, καθώς και οι λέσχες 4Χ4 του Νομού μας.

Επιπλέον, τα συγκροτήματα του Ευάγγελου Δημούδη, της Σταυρούλας Αρβανιτοπούλου, της Καίτης Μακρή και άλλων τοπικών μουσικών νεανικών σχημάτων θα συμμετέχουν στις μουσικοχορευτικές βραδιές που θα διοργανωθούν για να διασκεδάσουν εκθέτες, επισκέπτες και όλους όσους βρεθούν τις μέρες εκείνες στο ειδυλλιακό τοπίο του Άρδα, ενώ θα υπάρχει και παιδική παράσταση Καραγκιόζη για τους μικρούς επισκέπτες.

Οι Παναγίες των Ελλήνων

Με μεγάλες τιμές εορτάζεται η Κοίμηση της Θεοτόκου σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, αλλά και στο εξωτερικό, σε χώρες με συμπαγή παρουσία Ελλήνων Ορθοδόξων. Πάσχα του καλοκαιριού ονομάζει ο λαός το Δεκαπενταύγουστο, καθώς η «Παρθένος Μαρία» θεωρείται το ιερότερο πρόσωπο της Ορθοδοξίας.
Στην Τήνο, την Παναγία Σουμελά, το Άγιον Όρος, στα νησιά μας και σε κάθε άλλη γωνιά της χώρας, πλήθος κόσμου προσέρχεται στις εκκλησίες για να ακολουθήσει τις περιφορές της εικόνας της Μεγαλόχαρης. Αυτή είναι και η πιο γνωστή ονομασία της Παναγιάς-προς τιμήν των θαυμάτων- αλλά και Φανερωμένη, χάρη στις εικόνες οι οποίες φανερώθηκαν στους πιστούς στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, κυρίως σε βράχους ή σπήλαια. Τόσο μεγάλη ήταν η χαρά όταν βρισκόταν μια εικόνα, ώστε χτιζόταν αμέσως ένα εξωκλήσι στο όνομα της Παναγίας και από τότε, κάθε χρόνο, τελούσαν σειρά εκδηλώσεων στη μνήμη της, την ίδια πάντα μέρα. Λόγω της τοποθεσίας που βρέθηκε η εικόνα της ή όπου υπάρχει ο ναός της, της δίδονται επίθετα όπως, Παναγία η Σουμελά (στο όρος Μελά), Παναγία η Μελικαρού (στη Σκύρο), Παναγία η Φοδελιώτισσα (στο Φόδελε Ηρακλείου), Παναγία η Θαλασσινή, (στην Άνδρο, σε βράχο μέσα στη θάλασσα), Παναγία η Ανέμη, (στη Σαμοθράκη, επειδή φυσά δυνατός άνεμος στο ξωκλήσι της) κ.ά.
Πάνω από χίλιες είναι οι ονομασίες που έχει η Παναγία. Εκατοντάδες είναι οι παραδόσεις και οι θρύλοι που ο λαός με τη βαθιά και αταλάντευτη πίστη του της έχει αποδώσει.
Η Κοίμηση της Θεοτόκου ισοδυναμεί με τη μεγαλύτερη γιορτή του καλοκαιριού στην Ελλάδα, μιας και κάθε νομός ή μικρή επαρχία έχει τη δική της θαυματουργή εικόνα της Παναγίας. Ανάλογα με τα τοπικά έθιμα και τα παραδοσιακά προϊόντα της κάθε περιοχής, τα πανηγύρια ποικίλουν ως προς τον πλούτο και το είδος των εκδηλώσεων. Κι επειδή οι λαϊκές παραδόσεις των χριστιανών έχουν πολλά να μοιραστούν με τα έθιμα και τις δοξασίες της αρχαιότητας, τα περισσότερα θρησκευτικά πανηγύρια συνοδεύονται με μουσική και σφάξιμο αρνιών, έτσι όπως γίνονταν οι θυσίες στην αρχαιότητα.
• Η Μεγαλόχαρη της Τήνου
Στην Τήνο η Μεγαλόχαρη αποτελεί κάθε χρόνο πανελλήνιο προσκύνημα, καθώς χιλιάδες προσκυνητές κατακλύζουν το νησί αυτή την περίοδο και ανηφορίζουν με κατάνυξη προς την εκκλησία της Θεοτόκου προκειμένου να εκπληρώσουν το τάμα τους. Δεν είναι λίγοι αυτοί που διανύουν ολόκληρη την απόσταση από το λιμάνι μέχρι την είσοδο της εκκλησίας γονατιστοί, περνώντας κάτω από τον επιτάφιο με την εικόνα της Μεγαλόχαρης.
Το αποκορύφωμα της γιορτής είναι η λιτάνευση της εικόνας της Θεοτόκου σε όλη την πόλη αμέσως μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας.
Στην Τήνο το Δεκαπενταύγουστο τιμώνται και τα θύματα του υποβρύχιου Έλλη που τορπιλίστηκε από Ιταλικές δυνάμεις ανήμερα της εορτής, μέσα στο λιμάνι.
• Ιερά μονή Παναγίας Σουμελά
Στις πλαγιές του Βερμίου, κοντά στο χωριό Καστανιά, βρίσκεται το πνευματικό κέντρο του Ποντιακού Ελληνισμού, η Ιερά Μονή της Παναγίας Σουμελά. Η παράδοση αναφέρει ότι ο Ευαγγελιστής Λουκάς ήταν αυτός που χάραξε τη μορφή της Παναγίας πάνω σε ξύλο. Στο τέλος του 4ου αιώνα (380- 386) ιδρύθηκε στο όρος Μελά της Τραπεζούντας, το μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, από τους μοναχούς Βαρνάβα και Σωφρόνιο, με μοναδικά εφόδια την πίστη, την επιμονή και την εργατικότητα.
Μέχρι το 1922, υπήρξε ο οδηγός, ο παρηγορητής, ο συμπαραστάτης, το καταφύγιο και ο εμψυχωτής των Ελληνοποντίων. Υπήρξε επίσης ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες διατήρησης της ελληνικής γλώσσας και ταυτότητας, καθώς και της αναζωπύρωσης της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης των πιστών.
Ο αναπάντεχος ξεριζωμός, ερήμωσε μαζί με τον αλησμόνητο Πόντο και τη Βίγλα της Σουμελιώτισσας. Με την ανταλλαγή, τα ιερά κειμήλια παραχωρήθηκαν, και το 1931 τα ξέθαψε και τα έφερε στην Ελλάδα, ο Αμβρόσιος ο Σουμελιώτης, ύστερα από ενέργειες του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου προς την τουρκική κυβέρνηση του Ισμέτ Ινονού.
Από το 1952, αρχίζει η ελλαδική ιστορία της Παναγίας Σουμελά. Το 1951-1952 η εικόνα παραχωρείται στο σωματείο «Παναγία Σουμελά» Θεσσαλονίκης, το οποίο και άρχισε την ανέγερση της Μονής, σε ένα επίπεδο του Βερμίου, πάνω από το χωριό Καστανιά, που είχε παραχωρήσει δωρεάν 500 στρέμματα για την ανέγερση του Προσκυνήματος. Από τότε μέχρι σήμερα κάθε χρόνο, το τριήμερο του 15Αύγουστου, είναι πρωτοφανής η συρροή χιλιάδων προσκυνητών απ΄ όλα τα διαμερίσματα της χώρας και το εξωτερικό. Η περιφορά της Εικόνας, μέσα στο χώρο του ιερού προσκυνήματος, γίνεται με βυζαντινή μεγαλοπρέπεια και σύμφωνα με την Ορθόδοξη παράδοση, είναι μια από τις πιο συγκινητικές και κατανυκτικές ακολουθίες.
• Το περιβόλι της Παναγίας
Οι καλόγεροι της μοναχικής πολιτείας του Άθω ονομάζουν το Άγιον Όρος «κλήρον ίδιον της Θεοτόκου» και «περιβόλι της Παναγίας». Σύμφωνα με τις μοναχικές παραδόσεις, η Θεοτόκος επισκέφθηκε το Όρος, όταν, πλέοντας για την Κύπρο μαζί με τον Ιωάννη τον Ευαγγελιστή για να επισκεφθούν τον Λάζαρο, αναγκάστηκαν εξαιτίας μιας μεγάλης τρικυμίας, από τις συνηθισμένες στη βορειοανατολική πλευρά του Άθω, να προσορμιστούν στη θέση όπου αργότερα ιδρύθηκε η Μονή των Ιβήρων.
Στην περιοχή τότε δεν υπήρχαν άλλοι οικισμοί παρά τα ερείπια ενός ναού του Απόλλωνος. Η Παναγία, κατά την παράδοση, ενθουσιάστηκε με το μοναδικό τοπίο του Άθω και ζήτησε από τον Γιο της να της δωρίσει τη χερσόνησο. Τότε, σύμφωνα με την παράδοση, ακούστηκε η φωνή του Χριστού, που αφιέρωνε αιώνια τον Άθω στην Παναγία: «Έστω ο τόπος ούτος κλήρος σος και περιβόλαιον σον και παράδεισος, έτι δε και λιμήν σωτήριος των θελόντων σωθήναι». Από τότε αφιερώθηκε το Όρος ως «κλήρος και περιβόλι της Παναγίας».
• Παναγία Κοσμοσώτειρα
Στο νοτιοανατολικό άκρο του Νομού Έβρου, δίπλα στον ομώνυμο ποταμό και το Δέλτα του, δεσπόζει η σημερινή πόλη των Φερών με το ναό της Παναγίας Κοσμοσώτειρας, σύμβολο της τέχνης και του πολιτισμού της Βυζαντινής Θράκης. Ο ναός έχει ανακηρυχθεί προστάτιδα των απανταχού Θρακιωτών και προσκυνηματικό τους κέντρο.
Το μοναστήρι της Παναγίας Κοσμοσώτειρας χτίστηκε το 1151-52 από τον Σεβαστοκράτορα Ισαάκιο Κομνηνό, γιο του αυτοκράτορα Αλέξιου Α΄ Κομνηνού. Ο αρχιτεκτονικός ρυθμός του ναού είναι σταυροειδής με τρούλο, σε μια - σπανιότατη - παραλλαγή του δικιονίου.
• Παναγία Εικοσιφοίνισσας
Κτισμένη στις βόρειες παρυφές του όρους Παγγαίου (Δράμας) σε υψόμετρο 753μ., η μονή ιδρύθηκε από τον Άγιο Γερμανό το 518 μ.Χ. σε απόσταση 50μ. από το μοναστικό οικισμό που είχε ιδρύσει στη θέση Βίγλα γύρω στο 451 μ.Χ. ο επίσκοπος Φιλίππων Σώζων. Το όνομά της εικάζεται ότι προήλθε από παραφθορά της έκφρασης «εικών φοινίσσουσα», διότι η αχειροποίητος εικόνα της Παναγίας λέγεται ότι εξέπεμπε ερυθρωπό φως (φοινικούν χρώμα).
Η ιστορία της μονής παραμένει άγνωστη μέχρι τον 11ο αι., οπότε ανακηρύχθηκε σταυροπηγιακή και κτίστηκε νέος καθολικός ναός. Από το 1472 η μονή γνώρισε περίοδο ακμής μέχρι το 1507. Η δράση των μοναχών στην ευρύτερη περιοχή προκάλεσε την οργή των Τούρκων, οι οποίοι τους θανάτωσαν, χωρίς όμως να καταστρέψουν το κτιριακό συγκρότημα της μονής. Έπειτα από παρέμβαση του Πατριαρχείου στη σουλτανική αυλή, η μονή επανακατοικήθηκε από μοναχούς του Αγίου Όρους γύρω στο 1510-1520 και με τα χρόνια μετατράπηκε σε σημαντικό πνευματικό κέντρο.
Μετά την πυρκαγιά του 1854 που αποτέφρωσε τη δυτική πλευρά της, την επιδημία χολέρας το 1864 που αποδεκάτισε τους μοναχούς, τις λεηλασίες των Βουλγάρων το 1917 και το 1943, η Μονή Παναγίας Εικοσιφοίνισσας άρχισε να επαναλειτουργεί το 1965 με αδελφές-μοναχές.
Σήμερα μέσα στον περίβολο της μονής βρίσκονται η επιβλητική εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, τα κελιά των μοναχών, το ηγουμενείο, το αρχονταρίκι, παρεκκλήσι αφιερωμένο στην αγία Παρασκευή, όπου αναβλύζει το αγίασμα, καθώς και μουσείο.
Το «Πάσχα του Καλοκαιριού» στα Γρεβενά
Λαμπρές είναι οι γιορτές του Δεκαπενταύγουστου στην περιοχή των Γρεβενών, όπου ξενιτεμένοι από κάθε γωνιά της γης μαζεύονται και ξεκινούν ένα ατελείωτο γλέντι που κάνει τους αγαπημένους συγγενείς να ξανασμίξουν. Χωριά που το χειμώνα κατοικούνται από 100 το πολύ 200 κατοίκους, την εποχή του Δεκαπενταύγουστου φτάνουν να φιλοξενούν έως και δυο και τρεις χιλιάδες πιστούς.
Το επίκεντρο της γιορτής φυσικά είναι συγκεντρωμένο στο ψηλότερο χωριό της Ελλάδας, τη δοξασμένη και πολυτραγουδισμένη Σαμαρίνα, αφού χιλιάδες προσκυνητές καταφθάνουν στη Μεγάλη Παναγιά για να πανηγυρίσουν σε ένα γλέντι που κρατάει τρεις ολόκληρες ημέρες.
• Παναγία η Εκατονταπυλιανή
Στην Πάρο γιορτάζει η Παναγία η Εκατονταπυλιανή, ένα από τα σπουδαιότερα βυζαντινά μνημεία της Ελλάδας, που έχει συμπληρώσει 17 αιώνες ζωής. Οι εορταστικές εκδηλώσεις κορυφώνονται το βράδυ του Δεκαπενταύγουστου με παραδοσιακούς παριανούς χορούς και καύση πυροτεχνημάτων.
• Ο Επιτάφιος της Παναγίας στα νησιά
Σε ορισμένα νησιά της Ελλάδας, όπως για παράδειγμα στην Κασσιόπη της Κέρκυρας ή την Πάτμο και την Ικαρία, οι πιστοί ακολουθούν τα πρότυπα της νεκρώσιμης πομπής που συναντάμε και τη Μεγάλη Παρασκευή.
Στην Κασσιόπη της Κέρκυρας στολίζουν τον επιτάφιο της Παναγίας και ακολουθούν τη λιτανεία με αναμμένα κεριά. Στην Ικαρία μάλιστα, και πιο συγκεκριμένα στον Καμαρόκαμπο στο ξωκλήσι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, υπάρχει ένας μικρός σε μέγεθος επιτάφιος και κάθε χρόνο την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου ο ψάλτης τον παίρνει στους ώμους του, για να τον μεταφέρει στην εκκλησία της Αγίας Τριάδας. Εκεί ξεκινούν να χτυπούν οι καμπάνες και γυναίκες κάθε ηλικίας τον στολίζουν με λεβάντες και γαρύφαλλα ψάλλοντας προσευχές, μέχρι τα ξημερώματα. Μόλις χαράξει οι καμπάνες χτυπούν καλώντας τους πιστούς να προσέλθουν με αναμμένα κεριά, όπου ξεκινά μια μεγάλη πομπή με προορισμό και πάλι τον Καμαρόκαμπο.
• Δεκαπενταύγουστος στα Δωδεκάνησα
Στα Δωδεκάνησα πιο γνωστή είναι η Παναγία η Καβουριανή στη Λέρο. Βρίσκεται κοντά στον οικισμό Ξηρόκαμπος. Το γραφικό εκκλησάκι ονομάζεται και της Καβουράδαινας, διότι στη θέση που είναι, κατά την παράδοση, ένας ψαράς που έψαχνε για καβούρια βρήκε μέσα σε σχισμή την εικόνα της Παναγίας
Για τη μοναδικότητά της ξεχωρίζει η Παναγία του Χάρου στους Λειψούς. Είναι η μοναδική εικόνα της Παναγίας που δεν κρατά το Θείο Βρέφος, αλλά τον Εσταυρωμένο Χριστό. Όσο και αν ακούγεται παράξενο το όνομά της, εδώ και εκατοντάδες χρόνια, ευλογεί το πεντάμορφο νησί. Η Παναγία του Χάρου πήρε το όνομά της, από το γεγονός ότι ο νεκρός Χριστός στον σταυρό του μαρτυρίου και ο Χάρος σχετίζονται μεταξύ τους εννοιολογικά. Το μοναστήρι της Παναγίας βρίσκεται ένα χιλιόμετρο έξω από το βασικό οικισμό των Λειψών. Τόσο το εξωμονάστηρο, όσο και η εικόνα χρονολογούνται από το 1600 μ.Χ., όταν έφτασαν στο νησί δύο μοναχοί από την Πάτμο.
Η Παναγία του Χάρου γιορτάζει στις 23 Αυγούστου (εννιάμερα της Παναγίας) και στους Λειψούς στήνεται μεγάλο πανηγύρι. Από το 1943 μέχρι σήμερα τη θαυματουργή εικόνα κοσμούν τα περιώνυμα «κρινάκια της Παναγίας». Τα λουλούδια τοποθετούνται στην εικόνα την άνοιξη, στη συνέχεια ξεραίνονται και στη γιορτή της, κατακαλόκαιρο, ανθίζουν βγάζοντας μοσχομυριστά μπουμπούκια.
• Η Παναγία η Σπηλιανή
Στη Νίσυρο μέσα στο κάστρο των Ιπποτών αναγέρθηκε η Παναγία η Σπηλιανή. Το όνομα έλαβε εξαιτίας του φυσικού χώρου του σπηλαίου στο οποίο βρίσκεται από το 1600 μ.Χ. Η Μονή επί τουρκοκρατίας κυκλοφόρησε χάρτινα νομίσματα με ελληνικά γράμματα για τις συναλλαγές των κατοίκων. Ναυτικοί, κάτοικοι του νησιού, προσκυνητές έχουν κάτι να διηγηθούν για τη βοήθεια που έλαβαν από τη Μεγαλόχαρη.
• Η Παναγία η Διασώζουσα
Στην Πάτμο η Παναγία η Διασώζουσα, πίσω από τη Μονή του Θεολόγου, η εκκλησία της Παναγιάς του Γράβα στη Χώρα, το κάθισμα της Παναγίας του Απόλου στον Κάμπο, το μοναστήρι της Παναγίας στο Λιβάδι, η Παναγία η Κουμάνα στη Σκάλα είναι μερικές μόνο από τις υπάρχουσες στο νησί. Στην κορυφή της χερσονήσου Γερανού δεσπόζει η Παναγία του Γερανού. Στις 14 Αυγούστου τελείται εσπερινός και την επομένη γίνεται λειτουργία με λαϊκό πανηγύρι που διαρκεί όλη τη νύχτα.
• Οι Παναγιές της Καλύμνου
Στην Κάλυμνο οι Παναγίες δίνουν το δικό τους τόνο στη μεγάλη γιορτή του καλοκαιριού. Η Παναγία των Τσουκχουών, η Παναγία η Κυραψηλή, η Παναγία των Αργινωντών, της Τελένδου, της Ψερίμου και των Βοθυνών είναι οι ναοί που ανοίγουν τις πόρτες τους στους πιστούς που αισθάνονται την ανάγκη ν’ ανάψουν ένα κερί στη χάρη Της. Το ελαιοτριβείο της Παναγίας με τα τσούκχουα (το γνωστό πυρήνα των ελιών) υπήρξε η αιτία για το προσωνύμιο που δόθηκε. Στον Αργινώντα προσφέρονται λουκουμάδες και άλλοι μεζέδες, στους Βοθύνους ψήνονται ρεβίθια στους φούρνους και στην Κυρά Ψηλή μετά τον εσπερινό ακολουθεί γλέντι με μοούρι και τσαμπούνες.
• Αστυπάλαια
Στην Αστυπάλαια εκτός από την Παναγία του Κάστρου, υπάρχει η Πορταϊτισσα. Ιδρύθηκε από τον όσιο Άνθιμο στα μέσα του 18ου αιώνα. Έχει ξυλόγλυπτο εικονοστάσι ντυμένο με λεπτό φύλλο χρυσού. Επίσης, υπάρχει το μοναστήρι της Παναγίας της Βλεφαριώτισσας, μέσα σε σπηλιά και στο Καστελάνο το μοναστήρι της Παναγίας της Πουλαριανής
• Παναγία η Γοργοεπήκοος
H Παναγία η Γοργοεπήκοος βρίσκεται κοντά στην ακτή Μιαούλη στην πόλη της Κω. Ο κυρίως ναός χωρίζεται από το Ιερό Βήμα με ένα θαυμάσιας τέχνης ξυλόγλυπτο τέμπλο, ίσως του 18ου αιώνα. Στις τέσσερις γωνίες της στέγης του ναού και στη μία της αψίδας υπάρχουν παλαιοχριστιανικά επιθήματα από διαχωριστικά αμφικιονίσκων με διάκοσμο από σταυρούς. Είναι κτισμένη κατά τον 15ο αιώνα.
• Ρόδος
Στο Ασκληπιό της Ρόδου ο Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι του 11ου αιώνα μ.Χ. και στο πανηγύρι που γινόταν οι τσοπάνηδες προσέφεραν στην εκκλησία νωπό τυρί, το οποίο αφού αγιάζονταν το μοίραζε ο παπάς στους πιστούς μετά τον εσπερινό της Ανάστασης. Το ίδιο γινόταν και τον Δεκαπενταύγουστο, αλλά αντί τυρί μοίραζαν σταφύλια.
Στο Μεσαναγρό η Κοίμηση της Θεοτόκου ανεγέρθηκε αρχές του 13ου αιώνα και εκτός από τις αγιογραφίες διασώζεται μεγάλη μαρμάρινη παλαιοχριστιανική κολυμπήθρα με επιγραφή. Στη θέση «Έβγαλες» 4,5 χιλιόμετρα από το Μεσαναγρό υπάρχει η Παναγία η Πλημμυριανή, μοναστηράκι του 17ου αιώνα. Λίγα μέτρα βορειοδυτικά υπάρχει πηγή, το νερό της οποίας περνά κάτω από το μοναστήρι και θεωρείται αγίασμα.
Στην Κοιλάδα των Πεταλούδων η Παναγία η Καλόπετρα υπάρχει από το 1489. Κατέρρευσε το 1779 και ξανακτίστηκε το 1782 από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, ηγεμόνα της Μολδοβλαχίας και πρωταγωνιστή της Επανάστασης του 1821. Το μοναστήρι έχει ξυλόγλυπτο τέμπλο με παλαιές εικόνες και δάπεδο βοτσαλωτό. Διασώζονται εκκλησιαστικά βιβλία τυπωμένα το 1745 στη Βέρνη και στη Βενετία.
Στη Λίνδο η εκκλησία της Παναγίας είναι του 15ου αιώνα με ενδιαφέρουσες αγιογραφίες, έργα του ζωγράφου Γρηγόρη, από τη Σύμη στα 1779, όπως αναφέρει η επιγραφή πάνω από την πόρτα.
Στο Σκιάδι, 90 χιλιόμετρα από τη Ρόδο, υπάρχει η Παναγία η Σκιαδενή. Οφείλει το όνομά της στο «σκιάδιον» (=σκιερό, ιερό τοπίο). Στη θέση της υπήρχε αρχαιοελληνικό ιερό της Αρτέμιδας. Σύμφωνα με την παράδοση η εικόνα της Παναγίας είναι μια από τις τέσσερις που ιστόρησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς. Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας υπήρξε από τους σπουδαιότερους λατρευτικούς τόπους της Ρόδου. Λέγεται ότι Τούρκος αξιωματούχος που θέλησε να προσβάλει τους χριστιανούς κάρφωσε με το ξίφος του το εικόνισμα και τρύπησε το δεξί μάγουλο της Παναγίας, απ’ όπου βγήκε αίμα και νερό. Τότε το χέρι του Τούρκου παρέλυσε και μετά τρεις μέρες, αφού μετάνιωσε, η Παναγία τον θεράπευσε. Η Παναγία η Σκιαδενή πανηγυρίζει 8 Σεπτεμβρίου.
Κλείνοντας με τις Παναγίες της Ρόδου πρέπει ν’ αναφερθεί και η Παναγία Φανερωμένη. Λέγεται και Λουβιαρίτσα επειδή στα κελιά της έμεναν οι λουβιάρηδες (λεπροί) του νησιού.
• Η «Αγία Σιών» στην Αγιάσο της Λέσβου
Στην Αγιάσο της Λέσβου, που είναι η πρωτεύουσα της ομώνυμης επαρχίας του νησιού, έχει βρεθεί η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας με την ονομασία «Αγία Σιών», την οποία σύμφωνα με μια παλιά παράδοση, κουβάλησε μαζί του από την Ιερουσαλήμ ο ιερέας Αγάθων ο Εφέσιος, τον 9ο μ.Χ. αιώνα. Το πανηγύρι της Παναγίας ξεκινά από τις αρχές του Αυγούστου όπου οι πιστοί νηστεύουν από λάδι και κρέας και προσέρχονται για να προσευχηθούν.
• Ιερά Μονή Προυσού στην Ευρυτανία
Η Ιερά Μονή της Παναγίας στον Προυσό της Ευρυτανίας, είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου και πανηγυρίζει με κάθε θρησκευτική και εκκλησιαστική λαμπρότητα, στις 23 Αυγούστου, στην Απόδοση της προαναφερθείσης Θεομητορικής εορτής.
Η εικόνα της Παναγίας έχει πολύ μεγάλη ιστορία, λόγω της καταγωγής της από την Προύσα της Μικράς Ασίας, αλλά και πολύ μεγάλη χάρη. Εξάλλου εικάζεται ότι είναι έργο του Αγίου Ευαγγελιστού Λουκά, ο οποίος, όπως μας παραδίδεται από την ιερά παράδοση, ζωγράφισε εικόνες της Παναγίας, του Ιησού Χριστού αλλά και των Αγίων Αποστόλων. Βέβαια, ακόμα και αν δεν είναι έργο του Αγίου Λουκά, εν τούτοις επιτελεί πολλά θαύματα, όπως γίνεται με πολλές άλλες εικόνες.
Συγκεκριμένα η Ιερά Μονή Προυσού ή Πυρσού, βρίσκεται περίπου τριάντα χιλιόμετρα, από την πρωτεύουσα του νομού Ευρυτανίας, το Καρπενήσι, μέσα σε μία κατάφυτη από έλατα περιοχή. Η ιστορία της Εικόνας, και κατ’ επέκταση και της μονής, ανάγεται στην περίοδο της βασιλείας του εικονομάχου Αυτοκράτορα του Βυζαντίου Θεοφίλου (829-842). Η εικόνα της Παναγίας βρισκόταν στον πιο περικαλλή ναό της Προύσας, όπου με τη χάρη του Θεού και την πίστη των χριστιανών επιτελούσε πολλά θαύματα.

Αρχίζει η έξοδος

Αύριο αναμένεται να ξεκινήσει η τελευταία για το φετινό καλοκαίρι μεγάλη έξοδος προς τους τουριστικούς προορισμούς της χώρας.

Αν και η κίνηση το φετινό καλοκαίρι καταγράφεται μειωμένη,σε σχέση με πέρυσι, ήδη για αρκετούς προορισμούς έχουν αρχίσει να εξαντλούνται, για το επόμενο τριήμερο, τα εισιτήρια και κυρίως για τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.

Από στοιχεία ναυτικών πρακτορείων, φαίνεται ότι από αύριο το πρωί, το Σάββατο και την Κυριακή τα πλοία θα αναχωρήσουν από τον Πειραιά με πληρότητες που θα προσεγγίζουν το 95-100%, ενώ στο επίκεντρο βρίσκονται η Τήνος και η Πάρος, όπου γιορτάζεται με μεγαλοπρέπεια η Κοίμηση της Θεοτόκου, και για τα οποία αναμένεται να υπάρξει αυξημένη κίνηση και από το λιμάνι της Ραφήνας.

Το Λιμεναρχείο Πειραιά έχει λάβει έκτακτα μέτρα για τη διακίνηση των επιβατών.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αξιωματικών του Λιμενικού, οι αναχωρήσεις αναμένεται το τριήμερο να ξεπεράσουν κατά πολύ τις 95.000, αριθμός που σημειώθηκε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο.

Σήμερα από το λιμάνι του Πειραιά, αναχώρησαν 30 πλοία, ενώ για αύριο έχουν δρομολογηθεί 33.

Από τη Ραφήνα απέπλευσαν σήμερα 13 πλοία, ενώ αύριο 18 και από το Λαύριο αναχώρησαν σήμερα έξι πλοία και για αύριο έχουν δρομολογηθεί να αναχωρήσουν πέντε πλοία.

Έκτακτα μέτρα και με επιτήρηση από αέρος με ελικόπτερο, για την ασφαλή μετακίνηση των εκδρομέων του Δεκαπενταύγουστου εφαρμόζει το Τμήμα Συντονισμού και Ελέγχου Οδικού Δικτύου της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής.

Τα μέτρα αφορούν τόσο τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας όσο και την ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία στους βασικούς οδικούς άξονες, στα δίκτυα του λεκανοπέδιου, αλλά και στα πολυσύχναστα σημεία των προαστίων (λιμάνια, σταθμοί ΟΣΕ και υπεραστικών λεωφορείων, αεροδρόμιο και οι χώροι όπου τελούνται θρησκευτικές εκδηλώσεις).

Εξ άλλου, αύριο Παρασκευή από τις 4 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ απαγορεύεται η κίνηση βαρέων οχημάτων στο ρεύμα εξόδου από το λεκανοπέδιο, ενώ την Κυριακή η απαγόρευση θα ισχύει για το ρεύμα εισόδου από 4 το απόγευμα έως 11 το βράδυ, καθώς εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η επιστροφή των πρώτων αδειούχων του Αυγούστου, η οποία αναμένεται να κορυφωθεί το ερχόμενο σαββατοκύριακο.

Επίσης, μειωμένη είναι και η κίνηση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε σχέση με πέρυσι.

Σήμερα από τον αερολιμένα της Αθήνας αναχώρησαν 511 αεροσκάφη, ενώ πραγματοποιήθηκαν και 13 πτήσεις τσάρτερ. Για αύριο έχουν προγραμματιστεί 547 πτήσεις και 8 πτήσεις τσάρτερ.

Το Καραϊσκάκη θα 'ναι γεμάτο



Ο αφόρητος καύσωνας δεν εμπόδισε τους περίπου 2.000 φίλους του Ολυμπιακού να βρεθούν χθες στα εκδοτήρια του σταδίου Καραϊσκάκη για να προμηθευτούν το πολυπόθητο εισιτήριο για τον επικείμενο φιλικό αγώνα με τη Ρόμα. Ο ίδιος αριθμός πέρασε από τα εκδοτήρια την Τρίτη. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι 20.000 φίλοι του Ολυμπιακού θα είναι αύριο Παρασκευή στο γήπεδο για να απολαύσουν την αγαπημένη τους ομάδα και τον αγαπημένο τους προπονητή, Ερνέστο Βαλβέρδε.

Περήφανους μας έκανε ο «χάλκινος» Δρυμωνάκος

Ο Γιάννης Δρυμωνάκος συνδύασε την επανεμφάνισή του στις διεθνείς διοργανώσεις με το χάλκινο μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό της Βουδαπέστης στα 200μ. πεταλούδα.
Με χρόνο 1:57.10 ο 26χρονος Δρυμωνάκος ανέβηκε στο τρίτο σκαλί του βάθρου, ενώ στη δεύτερη ελληνική συμμετοχή στον τελικό, ο Στέφανος Δημητριάδης ήταν 8ος με 1:59.70. Πρωταθλητής Ευρώπης για τρίτη συνεχή φορά αναδείχθηκε ο Πολωνός Πάβελ Κορζενιόβσκι με χρόνο 1:55.00, ενώ δεύτερος τερμάτισε ο Ρώσος Νικολάι Σκβόρτσοφ με 1:56.13.

http://www.newsbeast.gr/sports/arthro/30128/perifanous-mas-ekane-o-halkinos-drumonakos/

Ξέσπασε «πόλεμος» για τον πλάτανο του χωριού!


«Εμφύλιος πόλεμος» έχει ξεσπάσει μεταξύ των κατοίκων ενός χωριού της Ευρυτανίας και της δημοτικής αρχής με αφορμή έναν… πλάτανο!

Αιτία; Η απόφαση της δημοτικής αρχής να «θυσιάσει» τον γέρο-πλάτανο στο κέντρο του χωριού στο βωμό των σχεδίων ανάπλασης του δήμου. Οι κάτοικοι όμως της Δυτικής Φραγκίστας της Ευρυτανίας έχουν εξαγριωθείμε την πρόθεση της δημοτικής αρχής να κόψει τον πλάτανο που μετρά 130 χρόνια ζωής.

Μάλιστα συγκέντρωσαν 140 υπογραφές από δημότες της Φραγκίστας και, προς το παρόν τουλάχιστον, έχουν καταφέρει να ματαιώσουν την κοπή του δέντρου που, όπως υποστηρίζουν, αποτελεί το σήμα κατατεθέν του χωριού.

Η δημοτική αρχή, από την άλλη, ισχυρίζεται ότι ο πλάτανος είναι γερασμένος και αδύναμος και κάθε άλλο παρά αποτελεί σημείο αναφοράς για το μέρος, ενώ ισχυρίζεται ότι εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια των περαστικών αλλά και των παιδιών που παίζουν γύρω από το σημείο.

Οι κάτοικοι, πάντως, μοιάζουν ανυποχώρητοι και δηλώνουν την πρόθεση τους να υπερασπιστούν τον πλάτανο στον οποίο έπαιζαν από μικρά παιδιά τόσο οι ίδιοι όσο και οι δικοί τους. Μάλιστα σε ένα από τα πολλά σχόλια που έχουν αναρτήσει σε blogs που ασχολούνται με θέματα του νομού γράφει: «Για όσους έχουν βρεθεί σε αυτό το χωριό, τη Δυτική Φραγκίστα της Ευρυτανίας γνωρίζουν πως ο Γερο-Πλάτανος στέκει εκεί ακοίμητο σήμα-κατατεθέν του χωριού, και πως όλοι οι επισκέπτες έχουν πιει νεράκι από τη βρυσούλα και έχουν απολαύσει τη σκιά του.Είναι τυχαίο που έφεραν άνθρωπο για να το καταστρέψει από άλλο χωριό και που σίγουρα δεν τον "πονάει" τόσο πολύ η ανόσια αυτή πράξη;».

http://www.star.gr/index.php?ID=ellada_kosmos&Rec_ID=56021